Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Aerodynamica in groep

zteve
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2010 13:58

zteve 10 sep 2010 01:43

Het is natuurlijk duidelijk dat je veel makkelijker op tempo kan fietsen als je in iemands wiel zit. Maar ik vroeg me eigenlijk 2 dingen af. Ik heb al een beetje zitten zoeken op het net, maar kan er geen informatie over vinden.

Hoeveel voordeel (vermindering v/d weerstand) levert het op als je dicht op iemand anders rijdt?

En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit? (behalve dan dat je opgefokt raakt en je niet wil laten kennen ;)

Er zijn ongetwijfeld talloze onderzoeken naar deze onderwerpen gedaan, ik vroeg me af of hier iemand op het forum zit die iets meer weet te vertellen hierover.

Groet Stefan
BULLS Night Hawk 1

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 sep 2010 01:50

http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm

Dus 'ja' dat ook de voorste rijder voordeel heeft van iemand die in zijn wiel zit.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 10 sep 2010 02:58

@ZorroI: Lees ik dat nou goed? met een superfiets (aerodynamische fiets) kun je in een groep beter niet te kort achter elkaar rijden???

Uhh en in een ploegentijdrit dan?
Afbeelding

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 10 sep 2010 11:30

Hallo Eric,

Met gestroomlijnde superfietsen worden geen UCI tijdrit fietsen bedoeld.
Maar dit soort superfietsen..
Uurrecord boven de 90 kiometer per uur.
200 meter met 132 kilometer per uur.

Als dergelijke gestroomlijnde fietsen bij elkaar in de buurt zitten veroorzaken ze meer wervelingen in de lucht dan wanneer ze solo rijden.

Voor fietsen waarbij de rijder niet gestroomlijnd is zoals UCI tijdrit fietsen en kale ligfietsen geld dit niet en zal je in een groep altijd groepskorting hebben op de luchtweerstand.

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

cuun
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 feb 2009 14:30

cuun 10 sep 2010 11:53

Google voor dit onderwerp ook eens op "CFD" i.c.m. bicycle of wheel o.i.d. Dan valt er vast veel te vinden over de aerodynamica. (CFD: computational fluid dynamics)

voorbeeld:
http://www.cd-adapco.com/press_room/dyn ... rance.html

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 10 sep 2010 14:08

gugi100 schreef: Met gestroomlijnde superfietsen worden geen UCI tijdrit fietsen bedoeld.
Maar dit soort superfietsen..
Uurrecord boven de 90 kiometer per uur.
200 meter met 132 kilometer per uur.

Als dergelijke gestroomlijnde fietsen bij elkaar in de buurt zitten veroorzaken ze meer wervelingen in de lucht dan wanneer ze solo rijden.


Oh, okay: Ik denk dat mijn clubgenoten het ook niet op prijs zouden stellen als ik met zo een fiets meereed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 10 sep 2010 14:28

zteve schreef:En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit?


Turbulentie achter de fiets zorgt voor extra weerstand. Dat is bijvoorbeeld ook de reden voor de stripjes op schaatspakken, die zorgen ervoor dat de lucht sneller loslaat van het lichaam en daardoor vloeiender afgevoerd wordt.

Iemand achter je heeft hetzelfde effect, want die persoon duwt de lucht weg tussen jullie, waardoor de lucht grotendeels om jullie beiden heenstroomt. Vervolgens heeft de achterste renner dan last van de turbulentie ipv de voorste (maar dit nadeel voor de achterste renner is veel minder dan het voordeel om in het zog van de voorste renner te zitten).

zteve
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2010 13:58

zteve 10 sep 2010 15:52

Helder. Thanks....Vooral de page die Cuun gelinkt heeft.
Weer een vraagtekentje minder tijdens het fietsen + dat ik minder ga balen als ik als voorste niet overgenomen ga worden.
BULLS Night Hawk 1

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 14 sep 2010 22:55

Was de vuistregel niet dat iemand in het wiel 25%minder energie nodig heeft voor dezelfde snelheid?
Zij is ook tegen

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 15 sep 2010 00:42

ZorroI schreef:http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm

Dus 'ja' dat ook de voorste rijder voordeel heeft van iemand die in zijn wiel zit.

Mvg, Zorro


wat een gave website! zo leer je nog is wat :D
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 15 sep 2010 11:37

Aapje schreef:
zteve schreef:En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit?


Turbulentie achter de fiets zorgt voor extra weerstand. Dat is bijvoorbeeld ook de reden voor de stripjes op schaatspakken, die zorgen ervoor dat de lucht sneller loslaat van het lichaam en daardoor vloeiender afgevoerd wordt.

Iemand achter je heeft hetzelfde effect, want die persoon duwt de lucht weg tussen jullie, waardoor de lucht grotendeels om jullie beiden heenstroomt. Vervolgens heeft de achterste renner dan last van de turbulentie ipv de voorste (maar dit nadeel voor de achterste renner is veel minder dan het voordeel om in het zog van de voorste renner te zitten).


Bijna...

Turbulentie veroorzaakt inderdaad weerstand maar dat is de helft van het verhaal. Het gaat vooral om de grootte van het zog achter het omstroomde lichaam. Doordat de stroming de contourenb van het omstroomde lichaam niet meer kan volgen, laat deze stroming los en veroorzaakt dit een zog achter het omstroomde lichaam. Het zog wordt gekenmerkt door een turbulente werveling welke voor weerstand zorgt door een onderdruk achter het omstroomde lichaam.

Om je weerstand omlaag te krijgen moet het zog kleiner worden. Idealiter zou je graag willen dat de (grenslaag)stroming laminair is. Dwz de stroming volgt exact de contour van het omstroomde lichaam en geeft de minste aerodynamische wrijvingsweerstand. Echter laat de laminaire stroming erg snel los bij verstoringen en iets te hoge drukverschillen langs het contour. Hierdoor is de weerstand van het zog erg groot.

Je kunt ervoor kiezen om de stroming gecontroleerd over te laten gaan in een turbulente grenslaag stroming over het contour. Dus op microscopisch niveau is de stroming langs het omstroomde lichaam turbulent (laat dus NIET los!) en geeft meer wrijvingsweerstand. Het voordeel echter is dat een turbulente grenslaag veel langer langs het contour blijft waardoor het zog achter het omstroomde lichaam aanzienlijk kleiner is en dus minder weerstand heeft. Daar zijn de stripjes op schaatspakken en bijv de ruwe textielen welke in aerodynamische pakken zij verwerkt.

Voordeel van in een groep rijden is dat het totale omstroomde lichaam (de groep renners) groter wordt en het zog niet direct achter de eerste renner ligt maar na de laatste. Dat levert een reductie van zo'n 15% op van de luchtweerstand voor de eerste renner.

Tot zover deze instap in aerodymica ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie