Pagina 1 van 1

Aerodynamica in groep

Geplaatst: 10 sep 2010 01:43
door zteve
Het is natuurlijk duidelijk dat je veel makkelijker op tempo kan fietsen als je in iemands wiel zit. Maar ik vroeg me eigenlijk 2 dingen af. Ik heb al een beetje zitten zoeken op het net, maar kan er geen informatie over vinden.

Hoeveel voordeel (vermindering v/d weerstand) levert het op als je dicht op iemand anders rijdt?

En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit? (behalve dan dat je opgefokt raakt en je niet wil laten kennen ;)

Er zijn ongetwijfeld talloze onderzoeken naar deze onderwerpen gedaan, ik vroeg me af of hier iemand op het forum zit die iets meer weet te vertellen hierover.

Groet Stefan

Geplaatst: 10 sep 2010 01:50
door Zorro
http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm

Dus 'ja' dat ook de voorste rijder voordeel heeft van iemand die in zijn wiel zit.

Mvg, Zorro

Geplaatst: 10 sep 2010 02:58
door ericpeters
@ZorroI: Lees ik dat nou goed? met een superfiets (aerodynamische fiets) kun je in een groep beter niet te kort achter elkaar rijden???

Uhh en in een ploegentijdrit dan?

Geplaatst: 10 sep 2010 11:30
door gugi100
Hallo Eric,

Met gestroomlijnde superfietsen worden geen UCI tijdrit fietsen bedoeld.
Maar dit soort superfietsen..
Uurrecord boven de 90 kiometer per uur.
200 meter met 132 kilometer per uur.

Als dergelijke gestroomlijnde fietsen bij elkaar in de buurt zitten veroorzaken ze meer wervelingen in de lucht dan wanneer ze solo rijden.

Voor fietsen waarbij de rijder niet gestroomlijnd is zoals UCI tijdrit fietsen en kale ligfietsen geld dit niet en zal je in een groep altijd groepskorting hebben op de luchtweerstand.

Gr GJ

Geplaatst: 10 sep 2010 11:53
door cuun
Google voor dit onderwerp ook eens op "CFD" i.c.m. bicycle of wheel o.i.d. Dan valt er vast veel te vinden over de aerodynamica. (CFD: computational fluid dynamics)

voorbeeld:
http://www.cd-adapco.com/press_room/dyn ... rance.html

Geplaatst: 10 sep 2010 14:08
door ericpeters
gugi100 schreef: Met gestroomlijnde superfietsen worden geen UCI tijdrit fietsen bedoeld.
Maar dit soort superfietsen..
Uurrecord boven de 90 kiometer per uur.
200 meter met 132 kilometer per uur.

Als dergelijke gestroomlijnde fietsen bij elkaar in de buurt zitten veroorzaken ze meer wervelingen in de lucht dan wanneer ze solo rijden.


Oh, okay: Ik denk dat mijn clubgenoten het ook niet op prijs zouden stellen als ik met zo een fiets meereed.

Geplaatst: 10 sep 2010 14:28
door aapje
zteve schreef:En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit?


Turbulentie achter de fiets zorgt voor extra weerstand. Dat is bijvoorbeeld ook de reden voor de stripjes op schaatspakken, die zorgen ervoor dat de lucht sneller loslaat van het lichaam en daardoor vloeiender afgevoerd wordt.

Iemand achter je heeft hetzelfde effect, want die persoon duwt de lucht weg tussen jullie, waardoor de lucht grotendeels om jullie beiden heenstroomt. Vervolgens heeft de achterste renner dan last van de turbulentie ipv de voorste (maar dit nadeel voor de achterste renner is veel minder dan het voordeel om in het zog van de voorste renner te zitten).

Geplaatst: 10 sep 2010 15:52
door zteve
Helder. Thanks....Vooral de page die Cuun gelinkt heeft.
Weer een vraagtekentje minder tijdens het fietsen + dat ik minder ga balen als ik als voorste niet overgenomen ga worden.

Geplaatst: 14 sep 2010 22:55
door simen
Was de vuistregel niet dat iemand in het wiel 25%minder energie nodig heeft voor dezelfde snelheid?

Geplaatst: 15 sep 2010 00:42
door pwaverijn
ZorroI schreef:http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm

Dus 'ja' dat ook de voorste rijder voordeel heeft van iemand die in zijn wiel zit.

Mvg, Zorro


wat een gave website! zo leer je nog is wat :D

Geplaatst: 15 sep 2010 11:37
door mrcoffee
Aapje schreef:
zteve schreef:En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit?


Turbulentie achter de fiets zorgt voor extra weerstand. Dat is bijvoorbeeld ook de reden voor de stripjes op schaatspakken, die zorgen ervoor dat de lucht sneller loslaat van het lichaam en daardoor vloeiender afgevoerd wordt.

Iemand achter je heeft hetzelfde effect, want die persoon duwt de lucht weg tussen jullie, waardoor de lucht grotendeels om jullie beiden heenstroomt. Vervolgens heeft de achterste renner dan last van de turbulentie ipv de voorste (maar dit nadeel voor de achterste renner is veel minder dan het voordeel om in het zog van de voorste renner te zitten).


Bijna...

Turbulentie veroorzaakt inderdaad weerstand maar dat is de helft van het verhaal. Het gaat vooral om de grootte van het zog achter het omstroomde lichaam. Doordat de stroming de contourenb van het omstroomde lichaam niet meer kan volgen, laat deze stroming los en veroorzaakt dit een zog achter het omstroomde lichaam. Het zog wordt gekenmerkt door een turbulente werveling welke voor weerstand zorgt door een onderdruk achter het omstroomde lichaam.

Om je weerstand omlaag te krijgen moet het zog kleiner worden. Idealiter zou je graag willen dat de (grenslaag)stroming laminair is. Dwz de stroming volgt exact de contour van het omstroomde lichaam en geeft de minste aerodynamische wrijvingsweerstand. Echter laat de laminaire stroming erg snel los bij verstoringen en iets te hoge drukverschillen langs het contour. Hierdoor is de weerstand van het zog erg groot.

Je kunt ervoor kiezen om de stroming gecontroleerd over te laten gaan in een turbulente grenslaag stroming over het contour. Dus op microscopisch niveau is de stroming langs het omstroomde lichaam turbulent (laat dus NIET los!) en geeft meer wrijvingsweerstand. Het voordeel echter is dat een turbulente grenslaag veel langer langs het contour blijft waardoor het zog achter het omstroomde lichaam aanzienlijk kleiner is en dus minder weerstand heeft. Daar zijn de stripjes op schaatspakken en bijv de ruwe textielen welke in aerodynamische pakken zij verwerkt.

Voordeel van in een groep rijden is dat het totale omstroomde lichaam (de groep renners) groter wordt en het zog niet direct achter de eerste renner ligt maar na de laatste. Dat levert een reductie van zo'n 15% op van de luchtweerstand voor de eerste renner.

Tot zover deze instap in aerodymica ;)