Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets .... Colnago, Kuota, Basso, ...

karl
Forum-lid

karl 09 sep 2010 16:56

Hi,

Ik heb beslist om een nieuwe fiets te kopen. Na jaren van trouwe dienst is de tijd gekomen om mijn Giant te vervangen.

Zelf rij ik één keer per week met de koersfiets en één keer met MTB. Als het even kan gaat fiets steeds mee op vakantie naar Franse Alpen of Provence (Ventoux).

Mijn budget is EUR 3.000 en ik vind de keuze niet makkelijk. De fietsen waar ik momenteel tussen twijfel zijn: Colnago CLX, Kuota Kebel en mogelijks ook Basso. Vrees wel dat de Basso Astra iets duurder zal uitvallen.
Heeft er iemand van jullie ervaring met één van deze fietsen?

Bij een bezoek aan een winkel gisteren, meldde de verkoper mij dat een Kuota frame helemaal niet stijf is. Hij vergeleek het met chewing gum...
Colnago zou iets comfortabeler zitten dan vele andere carbon kaders.

Wat afmontage betreft, dacht ik aan Sh Ultegra omdat ik graag triple heb, wegens geplande tocht in Alpen. Ook valt het me op dat winkeliers (in BE) vaak klachten hebben over de dienst na verkoop van de Campagnolo verdeler.

Wielen? Geef ik eerlijk toe, dat ik hier niet echt in thuis ben.

Alvast bedankt voor jullie input.

Karl

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 09 sep 2010 17:31

Karl schreef: Bij een bezoek aan een winkel gisteren, meldde de verkoper mij dat een Kuota frame helemaal niet stijf is. Hij vergeleek het met chewing gum...
Colnago zou iets comfortabeler zitten dan vele andere carbon kaders.

Wat afmontage betreft, dacht ik aan Sh Ultegra omdat ik graag triple heb, wegens geplande tocht in Alpen. Ook valt het me op dat winkeliers (in BE) vaak klachten hebben over de dienst na verkoop van de Campagnolo verdeler.

Wielen? Geef ik eerlijk toe, dat ik hier niet echt in thuis ben.
Karl

Het allerbelangrijkste is de juiste maat, dat de fiets je "past". Laat je eerst eens goed opmeten alvorens je 3000 Euro uitgeeft.
- Een Kuota frame is gewoon goed, zelfs het goedkoopste, zie eens in het Kuota Topic => Kuota fietsen
- Colnago heeft verschillende frames, een CLX is inderdaad een comfortabel raceframe, zie het Colnago topic => Colnago fietsen.

Je geeft in je keuze 3 Italiaanse topfabrikanten op. Als ik jou was zou ik daar dan ook een Italiaanse groep opzetten. Een Chorus moet perfect kunnen binnen je budget.
- Campagnolo compact met een cassette 12 - 29 kom je echt overal boven.
- Wisselstukken van Campa zijn soms moeilijker verkrijgbaar, maar dit is niet altijd zo. Sommige winkels hebben echt alles van Campa.

- Voor wielen kijk je best eens in het wielen topic => Alles over alle wielen

Succes nog en laat maar weten wat het geworden is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

menno
Forum-lid

menno 09 sep 2010 17:44

misschien bike motion afwachten voor de keuze

gijs01
Forum-lid

gijs01 10 sep 2010 00:38

Goede wielenmerken zijn o.a. Mavic, Fulcrum en Campagnolo. Maar ook Easton, Zipp ed zijn niet verkeerd. De pagina van Math Salden vond ik informatief toen ik zelf een fiets uitzocht:

http://www.salden.nl/default.asp?pid=52&catid=3169

Ikzelf heb Mavic Ksyrium ES wielen. http://www.salden.nl/default.asp?pid=52&catid=3169 steenhard en kaarsrecht. Prijs-kwaliteit vind ik zonda's van Campagolo ook niet verkeerd. Colnago zet doorgaans Fulcrums erin. Heb ik geen ervaring mee maar op dit forum lees ik genoeg lovende kritieken

Wat betreft het kader. De CLX is een lekkere fiets en straalt echt wel wat uit, maar een echte Colnago heeft een oersterk luggs-frame. Die zijn comfortabel en stijf tegelijk. Probleem, ze zijn onbetaalbaar. Daarom heb ik tot grote tevredenheid een occasion gekocht van de FM. Voor 2 mille heb je bijvoorbeelkd een occasion extreme power met dura ace. De FM zal ongetwijfeld wel een compact of triple kunnen leveren.

http://www.pliegersport.nl/index.php?pa ... uct_id=526

Je vindt ze overigens ook op marktplaats.

Wat betreft de groepkeuze. Shimano Ultegra 6700 is een heerlijke groep, vooral- de shifter. De discussie over triple vs compact (en shimano vs campagnolo) is al enorm uitgekauwd. Ik zeg alleen dat ikzelf met een compactset alles kan doen wat ik wil (bergen en vlak).
Camerig is prachtig!

ed-ep
Forum-lid

ed-ep 10 sep 2010 00:52

Een nieuwe Colnago CX-1 (2010 model) afgemonteerd met Campagnolo Chorus 11s kwam ik pas geleden bij Hopmans tegen voor 3000 euro in de aanbieding. Ging om een 54s als ik het me goed herinner. Trapstel was een FSA-SLK compact trouwens.

Is een hele mooie goede fiets maar is voor het grootste deel een monocoque frame en heeft niet de rij-eigenschappen van een EP of EPS bijvoorbeeld. Maarja die zijn dan ook een slag duurder en ik ben zelf lichtelijk bevooroordeeld. Paar jaar met een EP gereden en ga deze winter een EPS (PRZA) opbouwen.

gijs01
Forum-lid

gijs01 10 sep 2010 01:05

Ed-EP schreef:Een nieuwe Colnago CX-1 (2010 model) afgemonteerd met Campagnolo Chorus 11s kwam ik pas geleden bij Hopmans tegen voor 3000 euro in de aanbieding. Ging om een 54s als ik het me goed herinner. Trapstel was een FSA-SLK compact trouwens.

Is een hele mooie goede fiets maar is voor het grootste deel een monocoque frame en heeft niet de rij-eigenschappen van een EP of EPS bijvoorbeeld. Maarja die zijn dan ook een slag duurder en ik ben zelf lichtelijk bevooroordeeld. Paar jaar met een EP gereden en ga deze winter een EPS (PRZA) opbouwen.

Ed,

wat zou jij doen? een occasion EP of een nieuwe CX1?
Camerig is prachtig!

ed-ep
Forum-lid

ed-ep 10 sep 2010 01:20

Gijs,

CX-1 vind ik een mooie fiets maar ik neig zelf meer naar het traditionele. Zou persoonlijk voor een EP gaan. Bij Hopmans hingen twee nieuwe EP's, ook in de aanbieding, voor 2000 euro. De ene in TWBK en de andere in de Italiaanse kleuren. (Weet de kleurcode niet).

EP zou ik dus ook niet als compact kiezen maar dat is ook weer persoonlijk.

gijs01
Forum-lid

gijs01 10 sep 2010 22:33

Ed-EP schreef:Gijs,

CX-1 vind ik een mooie fiets maar ik neig zelf meer naar het traditionele. Zou persoonlijk voor een EP gaan. Bij Hopmans hingen twee nieuwe EP's, ook in de aanbieding, voor 2000 euro. De ene in TWBK en de andere in de Italiaanse kleuren. (Weet de kleurcode niet).

EP zou ik dus ook niet als compact kiezen maar dat is ook weer persoonlijk.

Ed,
Je antwoord spreekt me aan maar heeft met je smaak te maken. Waar de TS wat aan heeft is dat hij inzicht krijgt in het verschil tussen de luggs en de CX1/CLX. Kun jij aangeven wat het verschil is?
Camerig is prachtig!

ed-ep
Forum-lid

ed-ep 10 sep 2010 23:11

Inderdaad, de TS heeft daar inderdaad niets aan. Ik kan alleen maar spreken over het de eigenschappen tussen een CX-1 en een EP (EPS duurt nog even). Ik vond de CX-1, rondje van 75km, directer/stijver aanvoelen dan de EP. Nog steeds vrij "comfortabel"maar niet zo relaxed als de EP.

Verschil in geometrie kan ook meegespeeld hebben. Verschil tussen CLX-EP en CLX-CX-1 zal beter te voelen zijn omdat een CLX een "minder" frame is. (zonder iemand tegen z'n schenen te willen schoppen)

gijs01
Forum-lid

gijs01 10 sep 2010 23:14

Ed-EP schreef:Inderdaad, de TS heeft daar inderdaad niets aan. Ik kan alleen maar spreken over het de eigenschappen tussen een CX-1 en een EP (EPS duurt nog even). Ik vond de CX-1, rondje van 75km, directer/stijver aanvoelen dan de EP. Nog steeds vrij "comfortabel"maar niet zo relaxed als de EP.

Verschil in geometrie kan ook meegespeeld hebben. Verschil tussen CLX-EP en CLX-CX-1 zal beter te voelen zijn omdat een CLX een "minder" frame is. (zonder iemand tegen z'n schenen te willen schoppen)

helder, ik denk dat dit wel bevestigt dat de TS mijn suggestie van een occasion C50 of EP in ieder geval in overweging kan nemen. Tenzij hij uiteraard uit esthetische overwegingen een CLX of Kuota wil. Tja, TS? kun je wat met deze info?

Bijgaand nog ene 2e link:
http://www.cc5311.nl/gebruikte-colnagos
Camerig is prachtig!

franzferdinand
Forum-lid

franzferdinand 11 sep 2010 00:49

Dag Karl,

voor mijn bezoek aan Bikemotion 2009 wou ik me een Colnago CLX aaanschaffen, zeer mooie fiets, en ik wou sowieso een Italiaans frame. Op Bikemotion liep ik langs de stand van Basso, en zag de Astra staan, ik ging ook boven mijn oorspronkelijk budget, maar heb nog geen seconde spijt van mijn aankoop. (3 maanden moeten wachten op het frame) Een bezoek aan Bikemotion kan ik dus ook alleen maar aanbevelen, je kan gewoon alles wat enigzins op de markt is aanschouwen !
Als ik me niet vergis komt het CLX frame uit Taiwan, als ik een Italiaans frame koop, past dit voor mij niet in het plaatje ...
De Astra komt wat frame betreft op 2000 €, als je los laat/gaat opbouwen kom je toch snel boven de 3500-4000 €, afhankelijk van je groep en wielkeuze. Niet vergeten dat je voor items als zadel, zadelpen, stuurpen ook al snel +100 €/stuk zit.
Basso verkoopt ook complete fietsen, je kijkt best eens op de website, hier is de keuze in afmontage beperkter, maar all-in tarieven zijn dan ook meestal aantrekkelijker en goedkoper.

Veel succes in je zoektocht !

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 sep 2010 00:51

En jij denkt dat de Astra wel uit Italië komt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie