Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Van de racefiets naar de MTB! Wie heeft advies?

jmder
Forum-lid

jmder 13 nov 2013 18:58

Ik wil naast mij racefiets een mountainbike aanschaffen. Om nu lekker in het bos te kunnen fietsen/trainen maar, ook omdat ik volgend jaar 8 dagen in Afrika ga biken. Nu heb ik van MTB's geen enkele verstand. Wie kan mij op weg helpen? Bv. 26, 650b of 29? Geen vering, alleen voorvork of iets anders. Welke groepen? Welke merken? Soort pedalen? Heb ik andere kleding nodig? Etc.

Even wat gegevens: 1,90 lang, 90 kg. Mocht je meer willen weten, wat nodig is voor mijn keuze, vraag het me dan.

Alvast bedankt.
Beginnertje.....

peter1981
Forum-lid

peter1981 13 nov 2013 19:09

ik heb voor 26inch gekozen , blijft toch het meest wendbare en m`n 2 setjes wielen waren ook 26inch dus ook een reden voor mij.
Voorvering is wel fijn , achtervering is wat voor downhill fietsen dus niet nodig lijkt me.

Vriend van me heeft laatste een Bulls Copperhead 3 gekocht en moet zeggen die is wel heel strak geprijst.
Ik heb dan een Trek met XT en Fox voorvork maar als ik die Bulls had gezien had ik voor die 800euro die zelfde gekocht.
De adivesprijs is trouwens 999,- maar bij Mantel vind je nog wat 26inch modellen voor 800,-
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 13 nov 2013 19:27

Met die lengte voor een 29 er gaan, hardtail en dan het liefst Shimano XT of sram 9 afmontage met een fox rl of een Rockshox Reba voorvork.

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 13 nov 2013 23:16

scottpch schreef:Met die lengte voor een 29 er gaan, hardtail en dan het liefst Shimano XT of sram 9 afmontage met een fox rl of een Rockshox Reba voorvork.
+1

Scherp geprijsde fietsen zijn hier b.v. Sensa, Merida of Bulls.

Ook enkele Trek modellen ( m.n. de Superfly 6 ) zijn imho erg aantrekkelijk.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 14 nov 2013 08:18

Ik heb dit weekend een tweedehands Cube gekocht voor €650.

26 inch (ben zelf wel maar 1m75), extra set wielen (dt swiss) met zandbanden en volledige XT groep.

Kader was van 2012.

Als je een beetje van techniek afweet en je durft je wagen op de tweedehands markt kun je daar zeker een goeie slag slaan.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 14 nov 2013 09:03

Kijk anders even bij fietssportief in Maashees, daar hebben ze X-trail fietsen. Gunstig geprijsd met een goede afmontage. Voor de beginnende mtb er de beste keus!

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 14 nov 2013 10:36

Wat ben je van plan in Afrika? Wil je je eigen mountainbike mee nemen? Als je voornamelijk in Nederland gaat fietsen zou ik voor een 29er gaan met voorvering. Ondanks mijn 1.65m zou dat voor Nederland nu ook mijn 1e keuze zijn voor de bosritjes hier en het strand een vaste vork erin. Iets van Radon of Canyon. Qua kwaliteit betreft afmontage zou ik het wel zoeken in de fietsen als deze Radons of Canyons voor een Afrika trip. Maar zoals eerder aangekaart zijn er ook scherp geprijsde fietsen van b.v. Sensa, Merida, Cube of Bulls, wanneer je wel wil proefrijden. Echter is de zit van een mountainbike tegenwoordig niet te vergelijken met een racefiets, dus dat voelt sowieso al anders door die brede sturen (denk eerder comfortabeler).

Met jouw lengte is het met een 29er ook prima te doen in eventueel wat ruiger terrein. Ik heb zelf al heel wat meegemaakt op een 26er hardtail met enkel voorvering in de Alpen.

Voor wat betreft kleding. Dat kan prima in dezelfde racefietskleding. Persoonlijk fiets ik op de mountainbike vaak met een wijdere losse broek, zodat ik er niet uit zie als een wielrenner op de mountainbike... :lol: En een helm met klep, i.p.v. een racehelm.

Verder zou ik wel met mountainbikepedalen en mountainbike schoenen gaan fietsen. JIj als wielrenner gewoon voor de SPD systeem van Shimano, of een soortgelijk alternatief van Crankbrothers, Look of Time. De schoenen voor die systemen zijn gelijk aan de SPD schoenen. Op dit soort schoenen kun je ook een stukje lopen, wanneer je van je fiets af moet.

Overigens is het natuurlijk ook belangrijk wat je uit wil geven aan een fiets. Of ga je voor iets 2e hands?
Laatst gewijzigd door Suntoro op 14 nov 2013 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

pee
Forum-lid

pee 14 nov 2013 10:48

Met jouw lengte inderdaad een 29'er. Ik neem aan dat je langer dan een uurtje door het bos gaat fietsen, dus ik zou een verende vork pakken. Starre vork stuurt superstrak, maar je handen/armen/schouders/nek krijgen het nodige te verduren, zeker in wat ruiger terrein.

Welke groep? Alles vanaf Deore omhoog kan. Je hebt geen budget opgegeven en ik kan niet in je portemonnee kijken, maar SLX en XT (tegenhanger is SRAM X9) hebben een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding, waarbij XT net wat duurder en lichter is, maar hoe dan ook duurzaam.

Ik rij overigens op de racer en de mtb met dezelfde kleding, verder sluit ik me aan bij wat Suntoro hier over zegt.

jmder
Forum-lid

jmder 14 nov 2013 11:51

Bedankt voor deze 1ste reacties. Aantal zaken zijn me nu helderder; nl. 29-er & hardtail met verende voorvork. Bedankt ook voor alle suggesties m.b.t. koopjes en waar ik die zou kunnen halen. Echter, voor dat ik ga "shoppen", wil ik eerst weten wat goed/slim is om op te letten en dus aanschaffen.

Zoals bv. ik rijdt op mijn racefiets met Speedplay. Die kan ik het beste afstellen en voelen voor mij net meest ergonomisch aan. Welke MTB pedalen hebben hetzelfde effect?

Of, mijn wegfiets is geheel van carbon. Niet alleen het frame (Storck) maar, ook de wielen (ZIPP) en alle andere onderdelen als groep/stuur/zadel etc (Engage/Campa SR). Is dat ook slim voor een MTB? Kan me b.v. voorstellen dat voorvorken nooit van carbon zijn. Kan me ook voorstellen dat zo'n stijve MTB helemaal niet prettig fiets. Die antwoorden zoek ik.

En de prijs? Uiteraard doet die er toe maar, wil gewoon een goeie fiets. En die hoeft niet nieuw te zijn. Als ik nu een neuwe koop, is hij volgend jaar toch weer oud!
Beginnertje.....

peter1981
Forum-lid

peter1981 14 nov 2013 11:58

ik denk dat je voor wielen afmeting meer moet kijken wat voor een soort terrein je gaat rijden.
Hoe kleiner je wiel hoe wendbaarder.
In Limburg moet je meer korte en smalle bochten pakken en is een 26er toch echt wendbaarder.
Ken genoeg mensen die vinden een 29er veel te lomp en kopen om die reden kleinere wielen.

Lichaamslengte lijkt me niet relevant bij een wielmaat een frame blijft even groot want met grotere wielen wordt je bovenbuis echt niet langer of korter
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 nov 2013 12:06

Peter, je brengt het aardig stellig, maar ik durf er toch wel wat vraagtekens bij te zetten. Zeker omdat die laatste zin echt nergens op slaat. Feitelijk zeg je dat een 29er net zo goed/slecht bij een meisje van 155cm past als bij een vent van 190cm.

29-ers zijn qua frame hard ontwikkeld de laatste paar jaar en die wendbaarheid is fors verbeterd. Een 29-er rolt gewoon beter over oneffenheden en is voor Beneluxgebruik zeer zeker de beste keuze. Het verlies op de laatste kleine technische stukje staat niet in verhouding tot de winst op de overige trails.
Als ik nu zou moeten kopen dan een 27.5 of een 29 maar zeer zeker geen 26" meer.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 nov 2013 12:50

Voor jouw lengte is 29 in 99% van de gevallen de snellere fiets.
Als je doen is om super technische paden op te zoeken kan je 650b of 26 overwegen.

Uit kosten oogpunt kan je ook een 26 pakken, zijn nu zeer voordelig te krijgen. Slecht is het natuurlijk niet maar voor jouw lengte is 29 de snelste fiets.

Carbon kan op een MTB prima, op mijn MTB is alles ook van carbon enige uitzondering zijn (nog) de wielen.
De fabels dat Carbon stijver is is niet waar, dat is net hoe de fabrikant het gemaakt heeft.

De mode bij de huidige fietsen in comfort, mijn F29 heeft bv een comfort zadelpen en ook de achterbrug is op comfort gericht. En op een beter fiets heb ik nog niet gereden. Het houd je rug heel op lange tochten en kost gewoon minder energie.

Geef eens een prijsindicatie, dan kunnen we wat modellen met uitrusting laten passeren.

Plaats reactie