Wattage
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Tijdens het trainen thuis geeft de spinning het aantal watt aan dat ik wegtrap.
Nu is mijn vraag hoeveel wat moet om iemand van ongeveer 100 kilo trappen op een heuvel met 10% en 5 %
Nu is mijn vraag hoeveel wat moet om iemand van ongeveer 100 kilo trappen op een heuvel met 10% en 5 %
Laatst gewijzigd door Medicbiker op 17 nov 2013 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
....om wat te doen?
Hellings% doet weinig terzake natuurlijk, 1000 Watt is 1000 Watt. Maar 300 Watt moet je toch wel een tijdje kunnen volhouden om een beetje snelheid te kunnen halen bergop.
Hellings% doet weinig terzake natuurlijk, 1000 Watt is 1000 Watt. Maar 300 Watt moet je toch wel een tijdje kunnen volhouden om een beetje snelheid te kunnen halen bergop.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Nou ik dacht,
Een helling met een bepaalde hellingsgraad (% in dit geval) met een fietser van een bepaald gewicht (kilo in dit geval) moet een bepaalde inspanning (wattage in dit geval) opleveren ... Enkel wisselende waarde is de snelheid maar laten we uitgaan van 10 km/u
Een helling met een bepaalde hellingsgraad (% in dit geval) met een fietser van een bepaald gewicht (kilo in dit geval) moet een bepaalde inspanning (wattage in dit geval) opleveren ... Enkel wisselende waarde is de snelheid maar laten we uitgaan van 10 km/u
Volg deze link:
http://doefiets.nl/training/fietsen-in-de-bergen
Hier kan je op basis van een aantal gegevens globaal bepalen wat mogelijk is.
http://doefiets.nl/training/fietsen-in-de-bergen
Hier kan je op basis van een aantal gegevens globaal bepalen wat mogelijk is.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
op een helling van 10% komt je wattage ruwweg overeen met het volgende:
gewicht in kilos * (snelheid in m / s)
snelheid in meters / seconde is je snelheid in km/u delen door 3,6.
voor andere hellingspercentages schaalt het lineair, dus op een helling van 5% is het de helft van een helling van 10%.
Als je meer wilt spelen met (accuratere) wattage schattingen zou ik eens kijken op: http://analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html
gewicht in kilos * (snelheid in m / s)
snelheid in meters / seconde is je snelheid in km/u delen door 3,6.
voor andere hellingspercentages schaalt het lineair, dus op een helling van 5% is het de helft van een helling van 10%.
Als je meer wilt spelen met (accuratere) wattage schattingen zou ik eens kijken op: http://analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html
Je haalt kracht en wattage door elkaar. Om een heuvel überhaupt op te komen moet je een bepaalde kracht leveren, afhankelijk van de hellingshoek en je massa (gewicht op de weegschaal ). Die kracht hangt af van je verzet, een groot verzet levert een kleine kracht, een klein verzet een grote kracht. 53x11 geeft dus een kleine kracht (maar een hele grote verplaatsing) en 30x25 een grote kracht met een kleine verplaatsing. Het is dus zaak om een licht verzet te kiezen, dan kom je altijd boven, onafhankelijk van je vermogen.Medicbiker schreef:Nou ik dacht,
Een helling met een bepaalde hellingsgraad (% in dit geval) met een fietser van een bepaald gewicht (kilo in dit geval) moet een bepaalde inspanning (wattage in dit geval) opleveren ... Enkel wisselende waarde is de snelheid maar laten we uitgaan van 10 km/u
Hoe snel je boven bent hangt natuurlijk samen met je vermogen.
Bij een10pc helling gaat heel veel van je vermogen op aan het overwinnen van de zwaarte kracht (afhankelijk van je snelheid, rijd je nog steeds 40 km/h dan is de luchtwrijving een zeer belangrijke factor). Een idee van de verdeling van je wattage vind je hier: http://i.imgur.com/5Pfp0jY.jpg
Een benadering van je snelheid berg op onder de aanname dat je snelheid zo laag is dat luchtwrijving en rolweerstand te verwaarlozen zijn:
U, potentiële energie in Joule (/zwaarte energie)
m, massa in kg. g=9.81, gravitatie versnelling in m/(s^2)
z, hoogte in meters
W, wattage in J/s
v= snelheid recht omhoog
v=snelheid heuvel op in m/s
% helling percentage
U=m*g*z
dU/dt=d(mgz)/dt
W=mgv
v=v/(sin(tan(%/100))
v=W/(m*g*(sin(tan(%/100))
Voor een helling van 10% is de sin(tan(10/100)) ongeveer gelijk aan 0.1.
0.1*g is ongeveer 1.
v=W/(m*g*(sin(tan(%/100)) is bij benadering dan:
v=W/(m*1)
Wat overeenkomt met de formule van de poster boven me.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Max zegt niet zoveel. Het gaat erom welk vermogen trap je bijv 1 uur lang op of liever boven je omslagpunt.mao schreef:Misschien heb je hier wat aan,
Ik weeg 94kg, inspanning test afgelopen week gaf max 420 watt
Met 34 x 29 kom ik overal naar boven
What makes the boat go faster?
Wordt dit allemaal niet onnodig moeilijk gemaakt met veel te lastige berekeningen?
Ik denk dat je gewoon moet stellen dat je een uur lang 3 a 3,5 x je lichaamsgewicht in watts weg moet kunnen trappen om lekker bergop te kunnen komen.
In jouw geval is dat dus 300-350 watt.
Ik denk dat je gewoon moet stellen dat je een uur lang 3 a 3,5 x je lichaamsgewicht in watts weg moet kunnen trappen om lekker bergop te kunnen komen.
In jouw geval is dat dus 300-350 watt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Leuke discussie zo,
Van super ingewikkelde berekeningen tot wat makkelijkere berekeningen. Ik blijf dit volgen !!!
Van super ingewikkelde berekeningen tot wat makkelijkere berekeningen. Ik blijf dit volgen !!!