Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 14 nov 2013 13:56

Tijdens het trainen thuis geeft de spinning het aantal watt aan dat ik wegtrap.
Nu is mijn vraag hoeveel wat moet om iemand van ongeveer 100 kilo trappen op een heuvel met 10% en 5 %
Laatst gewijzigd door Medicbiker op 17 nov 2013 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 nov 2013 14:57

....om wat te doen?
Hellings% doet weinig terzake natuurlijk, 1000 Watt is 1000 Watt. Maar 300 Watt moet je toch wel een tijdje kunnen volhouden om een beetje snelheid te kunnen halen bergop.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 14 nov 2013 15:21

Nou ik dacht,
Een helling met een bepaalde hellingsgraad (% in dit geval) met een fietser van een bepaald gewicht (kilo in dit geval) moet een bepaalde inspanning (wattage in dit geval) opleveren ... Enkel wisselende waarde is de snelheid maar laten we uitgaan van 10 km/u

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 nov 2013 16:06

Volg deze link:
http://doefiets.nl/training/fietsen-in-de-bergen
Hier kan je op basis van een aantal gegevens globaal bepalen wat mogelijk is.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 14 nov 2013 19:56

op een helling van 10% komt je wattage ruwweg overeen met het volgende:

gewicht in kilos * (snelheid in m / s)

snelheid in meters / seconde is je snelheid in km/u delen door 3,6.

voor andere hellingspercentages schaalt het lineair, dus op een helling van 5% is het de helft van een helling van 10%.

Als je meer wilt spelen met (accuratere) wattage schattingen zou ik eens kijken op: http://analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 15 nov 2013 13:13

Medicbiker schreef:Nou ik dacht,
Een helling met een bepaalde hellingsgraad (% in dit geval) met een fietser van een bepaald gewicht (kilo in dit geval) moet een bepaalde inspanning (wattage in dit geval) opleveren ... Enkel wisselende waarde is de snelheid maar laten we uitgaan van 10 km/u
Je haalt kracht en wattage door elkaar. Om een heuvel überhaupt op te komen moet je een bepaalde kracht leveren, afhankelijk van de hellingshoek en je massa (gewicht op de weegschaal :? ). Die kracht hangt af van je verzet, een groot verzet levert een kleine kracht, een klein verzet een grote kracht. 53x11 geeft dus een kleine kracht (maar een hele grote verplaatsing) en 30x25 een grote kracht met een kleine verplaatsing. Het is dus zaak om een licht verzet te kiezen, dan kom je altijd boven, onafhankelijk van je vermogen.
Hoe snel je boven bent hangt natuurlijk samen met je vermogen.
Bij een10pc helling gaat heel veel van je vermogen op aan het overwinnen van de zwaarte kracht (afhankelijk van je snelheid, rijd je nog steeds 40 km/h dan is de luchtwrijving een zeer belangrijke factor). Een idee van de verdeling van je wattage vind je hier: http://i.imgur.com/5Pfp0jY.jpg

Een benadering van je snelheid berg op onder de aanname dat je snelheid zo laag is dat luchtwrijving en rolweerstand te verwaarlozen zijn:

U, potentiële energie in Joule (/zwaarte energie)
m, massa in kg. g=9.81, gravitatie versnelling in m/(s^2)
z, hoogte in meters
W, wattage in J/s
v= snelheid recht omhoog
v=snelheid heuvel op in m/s
% helling percentage


U=m*g*z
dU/dt=d(mgz)/dt
W=mgv
v=v/(sin(tan(%/100))
v=W/(m*g*(sin(tan(%/100))

Voor een helling van 10% is de sin(tan(10/100)) ongeveer gelijk aan 0.1.
0.1*g is ongeveer 1.
v=W/(m*g*(sin(tan(%/100)) is bij benadering dan:
v=W/(m*1)
Wat overeenkomt met de formule van de poster boven me.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 nov 2013 14:29

Wattage bestaat niet, het vermogen (power in 't engels) en dat heeft als eenheid Watt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4983
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 15 nov 2013 16:45

Misschien heb je hier wat aan,
Ik weeg 94kg, inspanning test afgelopen week gaf max 420 watt
Met 34 x 29 kom ik overal naar boven

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 nov 2013 17:09

mao schreef:Misschien heb je hier wat aan,
Ik weeg 94kg, inspanning test afgelopen week gaf max 420 watt
Met 34 x 29 kom ik overal naar boven
Max zegt niet zoveel. Het gaat erom welk vermogen trap je bijv 1 uur lang op of liever boven je omslagpunt.
What makes the boat go faster?

pee
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2012 22:06
Locatie: Best

pee 17 nov 2013 10:41

Wordt dit allemaal niet onnodig moeilijk gemaakt met veel te lastige berekeningen?

Ik denk dat je gewoon moet stellen dat je een uur lang 3 a 3,5 x je lichaamsgewicht in watts weg moet kunnen trappen om lekker bergop te kunnen komen.

In jouw geval is dat dus 300-350 watt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 nov 2013 19:54

Omdat er nogal een verschil is tussen bijv Alpe d'Huez en de Mortirolo..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 17 nov 2013 21:28

Leuke discussie zo,
Van super ingewikkelde berekeningen tot wat makkelijkere berekeningen. Ik blijf dit volgen !!!

Plaats reactie