Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Bocht in Aero positie

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 08 sep 2010 14:25

Ik had laatst onenigheid met mijn trainer over een bepaalde bocht in een tijdritparkoers. Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.

De situatie was als volgt: Er was een kleine afdaling waarin snelheid gemaakt werd en vervolgens een 'scherpe' bocht. Ik ging in aero positie van de afdaling om vervolgens in aero door de bocht te gaan met zo'n 55 km/u. Mijn trainer was onverbiddelijk: "Als je in de beugels rijdt kun je sneller door de bocht heen!". Daar begon de onenigheid, ontstaan uit onduidelijkheid, omdat hij mij niet goed kon uitleggen waarom deze/een bocht sneller te nemen zou zijn in de beugels dan in de aero positie.

Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen? Klopt de bewering inderdaad? En wat is hier de reden dan van? Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 sep 2010 14:47

Ik kan me voorstellen dat je in de beugels makkelijker snel aan kan zetten na de bocht en dat je meer controle hebt in de bocht. Als dat geen issue is, dan ben je in je ligstuur natuurlijk sneller, want minder frontaal oppervlak en betere Cw waarde.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 sep 2010 14:59

Svensation schreef: De situatie was als volgt: Er was een kleine afdaling waarin snelheid gemaakt werd en vervolgens een 'scherpe' bocht. Ik ging in aero positie van de afdaling om vervolgens in aero door de bocht te gaan met zo'n 55 km/u.


Dus je ging er full speed en zonder te remmen doorheen? Hoe had dat sneller gekund onderin de beugel?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 08 sep 2010 15:58

Het lijkt me geen scherpe bocht als je er met 55km/u door gaat. Persoonlijk blijf ik altijd in de aerohouding voor minder scherpe bochten (maar ik rijd puur recreatief met een opzet-tijdritstuur).

Er zijn volgens mij twee redenen om de aerohouding te verlaten:
- Je moet voor een optimale bochtensnelheid (laat) remmen voor/in de bocht. Als je in plaats daarvan gas terugneemt en daardoor eerder al afremt is dat niet optimaal.
- Je moet flink aanzetten na de bocht om weer snelheid te maken.

Volgens mij kun je beide situaties aardig goed aanvoelen als je op de fiets zit. In het eerste geval heb je zelf wel door dat je ruim voor de bocht al minder aanzet, in het tweede geval kom je na de bocht niet zo snel weer op gang als je voor je gevoel zou kunnen. Als je het echt fout doet zal je volgens mij beide fouten zelf moeten opmerken.

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 08 sep 2010 16:56

Scherp is inderdaad relatief, vandaar dat het tussen aanhalingstekens staat. Met 55 leek ie in ieder geval erg scherp! Dat zou voor mij een reden zijn om in de beugels te gaan. Het risico dat je te snel gaat en uit de bocht dreigt te vliegen. Dan kun je in ieder geval nog remmen. In dit geval heb ik het risico genomen.

In die korte afdaling voor de bocht accelereerde ik tot ongeveer 60, dus daarna was het kort uitrijden om vervolgens in te sturen. Na de bocht was het vlak, dus zaak om de snelheid vast te houden, niet zozeer aanzetten en verhogen.

Volgens mij had het argument van de trainer met name te maken met balans.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6106
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 sep 2010 17:11

In de beugels kun je een scherpe bocht harder nemen dan in aero houding. simple as that.

In de aero houding heb je gewoon minder balans. Als je zonder vertragen de bocht kan nemen, blijf je in de aero houding. Als je ook maar iets moet inhouden, kun beter even in de beugels om snelheid te houden en de bocht te ronden.

Afhankelijk van hoe 'scherp' de bocht was, had dus of jij of je trainer gelijk
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 sep 2010 18:56

Lijkt me ook ja. We zouden een filmpje van die 'scherpe bocht' moeten zien.

Als je de bocht goed kent (?) dan weet je ook hoe snel en op welke lijn je er doorheen kan en kun je dus aero blijven rijden.

Echter, schat je de bocht niet goed in, hetgeen altijd kan gebeuren, dan is het toch wel handig als je direct kunt bijremmen EN beter kan sturen.

Een andere factor, zoals door Aapje als vermeld dacht ik, is het feit dat je in de aero positie eerder je benen stil moet gaan houden.

Maar goed. Als je trainer het niet kan uitleggen dan zijn zijn didactische qualiteiten niet zo goed of hij weet niet waarom hij het zegt :D ;)

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 08 sep 2010 21:31

Gaat het niet simpelweg om de gewichtsverdeling over de banden? Hoe groot is het verschil tussen aero houding en de beugels kwa verdeling? Als het verschil relatief klein is dan kan je net zo hard de bocht door met aero als met beugels. Je motoriek moet dan wel op een niveau zijn dat je in de aero houding nog goed kan sturen en corrigeren. Maar zoals hierboven beschreven zijn er nog randvoorwaarden zoals de manier je de bocht uit wilt komen. Ik denk niet dat je per definitie de beugels beter zijn dan de earo houding.
Simpelweg omdat het zo is!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 sep 2010 18:29

Ik sluit me aan bij Rob. In de beugels heb je ook nog eens een lager zwaartepunt en de fiets is het best de controleren.

Maar kan je vol doortrappen zou ik lekker in de aero houding blijven (die voor iedereen verschillend kan zijn)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39701
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 sep 2010 18:56

+1 voor de beugels.
55km/u kan nooit echt scherp zijn, maar je hebt onderin de beugels gewoon veel meer controle over je fiets.
Less is bore

Plaats reactie