Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

rock shox reba onderhoud

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 07 sep 2010 22:33

Ik heb dus zoals de titel al vermeld een rock shox reba vork in mn mtb.
Nu wil sinds kort de voorvork niet meer in de lock stand, hendel op stuur kan ik wel bewegen, op de vork beweegt alles ook maar net dat laatste stukje in de lock dat wil ie dus niet.
Wat is er aan de hand?? te weinig olie, of is dit een bekend probleem??
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 07 sep 2010 23:28

Hoe lang stuitert dat ding al rond zonder service?
Heb je 'm zelf wel eens open gehad?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 08 sep 2010 20:17

Dat ding stuitert al 2 jaar rond en in die 2 jaar is hij nog niet verder gekomen dan 300km.

Wat ik me ook af vraag is de vork zelf makkelijk te servicen, lucht kun je er gewoon bij pompen maar hoe service je de olie en wat voor olie gaat erin???
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 13 sep 2010 18:39

Hoi, ik heb een RS reba race sl. Zelfde probleem gehad, kabel zit niet op spanning van de lock-out. Lekt hij ook?

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 13 sep 2010 22:45

Nee, het bleek dat er gewoon te weinig lucht in de vork zat, ff opgepompt en het probleem was over.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

0013
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:36
Locatie: Breda

0013 14 sep 2010 01:52

Zelf servicen is best te doen.

Heb van 't weekeind mijn Reba voor het eerst zelf onder handen genomen. Verse olie en de seals/ringen even nalopen en schoonmaken. Kwestie van goed opzoeken op internet en de handleiding van rock shox erbij houden. Staat netjes stap voor stap uitgelegd wat je moet doen.

Vorig jaar heb ik het uitbesteed maar toen duurde het 8 weken voor ik hem terughad ( verhalen als onderdelen niet binnen en werkplaats met vakantie ) Daardoor heb ik besloten om het dit jaar zelf maar te doen.

Gewoon 2 rechter handen, voorkennis op internet,de juiste onderdelen/smeermiddelen en niet bang zijn om iets kapot te maken. ( doe je uiteindelijk toch ooit wel een keer :))

Grt,

Leon
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 14 sep 2010 22:35

Leon, waar koop jij (goedkoop) de seals/ringen?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 15 sep 2010 19:41

Het is inderdaad niet moeilijk om de vork te servicen, maar ik mijn geval was de lucht servicen voldoende.
Is de olie, ik geloof dat het 5wt en 15wt was, ook verkrijgbaar bij motorzaken of heb je echt de olie nodig van de fietsenmaker?
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

0013
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:36
Locatie: Breda

0013 15 sep 2010 23:59

Ik heb 't geheel bij bike-components.de besteld. ca 25 voor de ringen en dacht iets van 5-10 eur voor de olie... Heb 't al een tijdje geleden laten meekomen met andere bestelling. Weet de exacte prijzen niet meer.

De olie die ik heb gebruikt is alleen 5 WT ( 2 soorten olie vond ik overdreven. Ik heb gewoon mijn rebound wat "langzamer" gedraaid bij de dunnere olie, Was even afstellen maar lijkt nu ook naar smaak/behoren te werken) Niet helemaal volgens het boekje maar zie er persoonlijk geen schadelijke gevolgen van komen.

Kwam erop neer dat ik grofweg de helft van het geld van een externe service kwijt was en ik hem maar een paar uurtjes "mis"
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra

Plaats reactie