Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Winterschoenen

mima
Forum-lid

Gebruikersavatar mima 07 sep 2010 20:43

Helaas het slechte weer komt er weer aan. Wat zijn jullie ervaringen met winterschoenen zoals de specializes defroster, sidi diablo of northwave celsius. Ze beloven allemaal warm en waterdicht te zijn maar ik durf niet te kiezen op basis van de reclame.........
Marcel

Stevens SCF. Cannondale Topstone.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 11 sep 2010 15:43

Waterdicht? Het loopt gewoon via je benen je schoenen in. Ik had de northwave en die zijn wel spatwaterdicht maar als het regent, vergeet het maar. Northwave viel erg smal en daarom heb ik nu de shimano rw80. Die zijn iets beter af te dichten rond de enkels maar als het echt regent ga je ook soppen.

Kortom voor de regen hoef je het niet te doen. Toch raad ik ze wel aan want ze zijn veel beter winddicht en behoorlijk warmer. Daarnaast niet schromen om er alsnog overschoenen overheen te doen. Maar ok, ik rijd ook bij -5°C en dat houdt echt niet over als ik in 'n afdalinkje zit.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

levensnevel
Forum-lid

Gebruikersavatar levensnevel 11 sep 2010 16:06

Ik gebruik neoprene overschoenen van BBB.
Werken perfect. Wanneer je dan ook nog eens de pijpen van je lange collant over de bovenrand van je overschoenen heen trekt blijven je voeten redelijk droog en krijg je geen last van koude voeten.
Tenzij je vier uur lang in een natte sneeuwstorm bij een temperatuur van rond het vriespunt over het asfalt gaat zoeven natuurlijk
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 11 sep 2010 16:09

levensnevel schreef:Tenzij je vier uur lang in een natte sneeuwstorm bij een temperatuur van rond het vriespunt over het asfalt gaat zoeven natuurlijk

daar wordt je wel een echte vent van! denk dat natte voeten dan niet je grootste ergernis zal zijn :)
Afbeelding

mima
Forum-lid

Gebruikersavatar mima 11 sep 2010 20:47

Dus voor het natte te voorkomen is er niet echt een alternatief?

Warm begrijp ik inderdaad, overigens blijf ik bij een sneeuwstorm lekker binnen en geniet van het imposante uitzicht.

Denk dat ik dan wel winterschoenen ga aanschaffen voor de warmte, en ze eventueel aanvukl met sealskin sokken voor de nattigheid
Marcel

Stevens SCF. Cannondale Topstone.

levensnevel
Forum-lid

Gebruikersavatar levensnevel 11 sep 2010 20:53

Eigenlijk wel Jeroen,
lk heb dat afgelopen winter namenlijk mee mogen maken.
Rest van mijn lichaam kon ik toen redelijk op temperatuur houden. Had het laatste uurtje het idee dat mijn tenen los in mijn schoenen lagen.
Komende winter toch maar iets van een voorspatbord konstruktie bedenken die het meeste opspattende water in goede banen leidt.
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

moskito
Forum-lid

moskito 15 sep 2010 22:31

+1 tegen de kou is redelijk te kleden natte voeten ontkom je haast niet aan.

kauwvot
Forum-lid

Gebruikersavatar kauwvot 17 sep 2010 02:30

levensnevel schreef:Komende winter toch maar iets van een voorspatbord konstruktie bedenken die het meeste opspattende water in goede banen leidt.
Overweeg de Crud Roadracer spatborden, echt (als ze tenminste passen onder je remhoeven). Spatborden vindt ik geen gezicht, echter de Crud zie je voren nauwelijks zitten. En eenmaal gemonteerd, heb je 'm voor de spatbordenpolitie binnen 1 minuut eraf en binnen 2 er weer op. Zelf rij ik op mijn nu winterfiets alleen met het spatbord voren. Minder dan 80 gram.

De Mark I zijn 2 identieke spatborden ( event. voor 2 fietsen!?), de pas uitgebrachte Mark II heeft een aparte zijflap achter om de voorderi dro(o)g(er) te houden.

Mijn voeten blijven praktisch droog.

alexd
Forum-lid

alexd 17 sep 2010 02:42

afgelopen winter in de verse sneeuw ook aantal keren echt genieten geblazen om dan met mijn hybride fiets (met Schwalbe Racing Ralphs) 's ochtends vroeg door de verse sneeuw te jakkeren: heerlijk.

Eerste keren problemen met kou mee gehad (bij tochtjes van rond 2 uur):
- koude voeten: Wat dikkere sokken met Pro neopreen overschoenen werkt goed
- koude knieen: 3 lagen aan: lange thermo onderkleding, beenstukken (!), lange fietsbroek eroverheen
- koud hoofd/nek: Heb zo'n muts van type overvaller: dus alleen stuk voor ogen en neus mist. Daarpast mijn helm net overheen (standje losser)
Voor in de regen heb ik nog geen oplossing, maar er bestaan speciale sokken voor (wel erg duur): Sealskinz
- vingers: iets dikkere handschoenen
- ijskoud drinken: Heb een (enigszins) geisoleerde dubbelwandige bidon gevonden

Ik kijk nu al naar de sneeuw uit!
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 sep 2010 12:16

Ik rijd in de winter met de winterschoenen van Northwave, zowel de Celsius (mtb) als met de Fahrenheit (race). Ze zijn lekker warm, ook redelijk waterdicht, als het echt regent loopt het water via je benen je schoenen in maar dan blijven je voeten wel warm. Wel gebruik ik vanwege het vuil regenovertrekjes voor m'n schoenen, blijven ze toch een beetje schoon.

hagi
Forum-lid

hagi 21 sep 2010 15:57

rij al 5jaar met sidi winterschoenen met veel plezier meestal heb ik ze meer aan dan mijn zomerschoenen
Je kunt ze vaak van oktober tot met april goed aan hebben snap dan ook niet dat niet meer mensen met winterschoenen rijden

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 24 sep 2010 00:52

scottpch schreef:Ik rijd in de winter met de winterschoenen van Northwave, zowel de Celsius (mtb) als met de Fahrenheit (race). Ze zijn lekker warm, ook redelijk waterdicht, als het echt regent loopt het water via je benen je schoenen in maar dan blijven je voeten wel warm. Wel gebruik ik vanwege het vuil regenovertrekjes voor m'n schoenen, blijven ze toch een beetje schoon.

+1 zeer tevreden !!
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Plaats reactie