Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Afstellen achterderailleur

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 18 nov 2013 10:38

Goeiemorgen allen,

Vorige week heb ik een tweedehands MTB gekocht die wel wat onderhoud en afstelling kon gebruiken.
Ondertussen al een testritje gedaan en daarbij merkte ik dat de beide derailleurs moesten afgesteld worden.

De voorste heb ik reeds goed gekregen maar met de achterste heb ik wat problemen om die perfect te krijgen.

De werkwijze voor het afstellen heb ik van de shimano handleiding gehaald maar daarover de volgende vraag.

Is het nodig dat ik de kabel van de derailleur losdoe vooraleer ik de H en L schroef instel? Eens dit afgeregeld is de kabel vastmaken en de B-schroef afregelen?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 18 nov 2013 11:54

Zien is weten. Volgend filmpje heb ik al vaak aangehaald en daarmee lukt het altijd. Tevens zeer goede uitleg en beelden: http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ

Zorg wel dat je ketting/casette e.d. redelijk schoon zijn en niet overmatig vuil voor je gaat afstellen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 18 nov 2013 13:02

Kabel dus inderdaad losmaken bij de instelling van H en L.

Ik probeer dit vanavond eens!

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 19 nov 2013 07:33

Is gelukt zonder al te veel problemen.

Het fijn afstellen lukt echter minder goed, soms slaat hij eens een versnelling over bij het opschakelen.

Kan de oorzaak hiervan de slechte kettingbladen langs voor zijn? Ik moet deze nog vervangen.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 nov 2013 08:53

Ik denk eerder aan de versleten cassette, niet de voorbladen. Maar beiden met de ketting vervangen zal wonderen verrichten. De B-screw kun je het beste vanaf blijven. Half ingeschroefd is de standaard positie.

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 19 nov 2013 09:02

Ik heb vorige week een nieuwe ketting gelegd en de cassette ziet er eigenlijk ook nog goed uit, door voorste bladen daarintegen...

Ik zal anders vanavond eens een foto plaatsen van cassette en kettingbladen.

Het B schroefje zet ik dan vanavond weer in zijn standaard positie.

dielange
Forum-lid

dielange 19 nov 2013 10:00

Is je derailleurpad nog wel helemaal recht? Wellicht dat deze niet 100% recht meer is. Heb ik ook gehad, en dan kan je afstellen wat je wil...

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 19 nov 2013 10:18

ls ik het zo van langs achter bekijk loopt dit wel nog recht.

Bestaat er een snelle manier om dit te controleren buiten op het zicht?

Al weet ik uit ervaring dat iets wat scheef staat snel opvalt als je ernaar kijkt, ook al is het maar een klein beetje.

dielange
Forum-lid

dielange 19 nov 2013 11:25

Kan je het beste naar je FM gaan, die zien dat heel snel en hebben een tooltje om het weer te richten.

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 19 nov 2013 11:32

Zal eerst eens nieuwe kettingbladen en cassette steken, de kans dat het daarmee opgelost is is redelijk groot.

Edit: Ik las net op het net dat er blijkbaar een andere werkwijze nodig is om de XT derailleur af te stellen. Doordat deze in ontspannen toestand naar het grootste kettingwiel gaat achteraan start je met het grootste? Iemand ervaring hiermee?

Dit zou willen zeggen dat ik de hendel volledig opschakel naar het grootste kettingwiel, de kabel losmaak, de juiste schroef bijstellen dat de derailleurwieltjes er recht onder staan en de kabel ligt onder spanning terug vast zet.

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 24 nov 2013 10:05

Even een update!

Dit weekend een ritje gedaan en de versnellingen zijn perfect afgesteld!

Schakelt zeer snel en vlot, ketting schiet niet meer door, kortom een plezier om mee te rijden.

Kettingbladen en cassette zijn dus nog niet direct aan vervanging toe.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 24 nov 2013 15:12

ThibautD schreef: Edit: Ik las net op het net dat er blijkbaar een andere werkwijze nodig is om de XT derailleur af te stellen. Doordat deze in ontspannen toestand naar het grootste kettingwiel gaat achteraan start je met het grootste? Iemand ervaring hiermee?
Dat is dus de rapid rise derailleur, ook wel low normal of inverse genoemd. Ze worden jammer genoeg niet meer gemaakt. Met klimmen is het een verademing, maar daar was dit systeem dan ook voor bedacht.

Plaats reactie