Conti X-King Racesport tubeless te maken?
Heeft er iemand ervaring met het tubeless maken van de Continental X-King Racesport? Deze band monteert Canyon en volgens mij is het geen tubeless ready of zo. Ik dacht met een kitje melk + velglint een tubeless set te maken (i.c.m. Mavic Crossride) maar weet niet of het kan. Iemand tips?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16573
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik dacht dat er kits te koop zijn om elke velg "tubeless" ready te maken.
Geen idee of je dan ook een tubeless buitenband moet gebruiken, maar het zou me wel logisch lijken ☺☺
Geen idee of je dan ook een tubeless buitenband moet gebruiken, maar het zou me wel logisch lijken ☺☺
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Je kan in principe ieder wiel tubeless maken met een kitt.
Daarnaast is het mogelijk om de meeste banden tubeless te maken. Of de x-king eenvoudig tubeless te maken is weet ik niet (even google raadplegen).
In principe heb je minimaal een tubeless ready band nodig of een Tubless band. Bij die laatste heb je latex nodig maar deze banden zijn vaak een stuk zwaarder.
Er zijn overigens ook genoeg mensen die een niet tubeless band wel tubeless rijden. Of dit met de x-king kan weet ik niet.
Daarnaast is het mogelijk om de meeste banden tubeless te maken. Of de x-king eenvoudig tubeless te maken is weet ik niet (even google raadplegen).
In principe heb je minimaal een tubeless ready band nodig of een Tubless band. Bij die laatste heb je latex nodig maar deze banden zijn vaak een stuk zwaarder.
Er zijn overigens ook genoeg mensen die een niet tubeless band wel tubeless rijden. Of dit met de x-king kan weet ik niet.
Dat lukt zeker, alleen afh van combi met velg hoe makkelijk het gaat.
Tip van Conti: leg de band een nacht in een emmer ontvetter. Hierdoor is het rubber minder vettig en hierdoor moet de vloeibare latex eerder dichten. Zonder dit te doen kun je even aan het klooien zijn om de band lucht dicht te krijgen maar na een aantal dagen en ritjes zou die dicht moeten zijn. Tenminste de ervaring met een Race King in combi met ZTR Crest velg. Succes!
Tip van Conti: leg de band een nacht in een emmer ontvetter. Hierdoor is het rubber minder vettig en hierdoor moet de vloeibare latex eerder dichten. Zonder dit te doen kun je even aan het klooien zijn om de band lucht dicht te krijgen maar na een aantal dagen en ritjes zou die dicht moeten zijn. Tenminste de ervaring met een Race King in combi met ZTR Crest velg. Succes!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Racesport is officieel geen tl ready band.
Conti geeft zelf aan dat je dan beter de protection kan nemen.
Maar het werkt wel. Het kan alleen even klooien zijn voordat de band dicht is.
De binnenzijde goed ontvetten is altijd belangrijk om een band tubeless te maken.
@matthijsw een nachtje in de ontvetter of dat nou goed is?
Daarnaast dan moet je toch een littertje of 2/3 ontvetter hebben, niet goedkoop lijkt me. Of weet jij een goed alternatief?
Conti geeft zelf aan dat je dan beter de protection kan nemen.
Maar het werkt wel. Het kan alleen even klooien zijn voordat de band dicht is.
De binnenzijde goed ontvetten is altijd belangrijk om een band tubeless te maken.
@matthijsw een nachtje in de ontvetter of dat nou goed is?
Daarnaast dan moet je toch een littertje of 2/3 ontvetter hebben, niet goedkoop lijkt me. Of weet jij een goed alternatief?
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
De binnenkant van de band schoonmaken met thinner, wasbenzine, remmenreiniger, Johnny Walker of een ander schraal middeltje. De band monteren met veel zeepsop en liefst opblazen met een compressor, met de kern uit het ventiel gedraaid. De band van tevoren een paar dagen laten staan met een hard opgepompte binnenband wil ook wel eens helpen.
Maar Stan kan dat veel beter uitleggen dan ik: http://www.youtube.com/watch?v=BCun_ZXTPog
Maar Stan kan dat veel beter uitleggen dan ik: http://www.youtube.com/watch?v=BCun_ZXTPog
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Mijn eerste Stans sealant tubeless ervaringen waren ook met Continental X-king RaceSports 2.4 op Shimano XT velgen een aantal jaren geleden...
Velg was al dicht, dus probeerde het met Stans sealant... Was geen succes, want ze bleven lekken gezien de poreusheid van de zijwangen... Tijdens het 1e tubeless ritje liepen de banden langzaam leeg tijdens. Daarna nog 1 ritje daarna er mee gereden, maar de wangen bleven maar lekken met Stans sealant... Banden waren al wel even gebruikt met binnenband, dus kan zijn dat de wangen niet meer super waren.
Maar sowieso schijnt het vaker voor te komen met de standaard RaceSport. Oplossing zou zijn om NoZisch te gebruiken, want dat vormt een soort extra rubberen laag aan de binnenkant van je band. Echter verwijderen is een hoop werk en je band is gewoon een zwaarder geworden. Stans blijft veel vloeibaarder voor het grootste deel en er blijven niet veel resten achter in je band. Misschien dat Joe's ook wel werkt, want dat is ook minder schoon qua achterblijvende resten dan Stans....
Belangrijk is inderdaad om de band van binnen goed schoon te maken/ontvetten. Dat doe ik gewoon met afwasmiddel en remmenreiniger.... Daarna de band goed met zeepsop insmeren zodat de band makkelijker in de velg plopt. Met geluk lukt oppompen met de vloerpomp, maar een compressor is handiger. Sinds kort heb ik een compressor, maar deed het geregeld met de een vloerpomp. Wiel stuiteren tijdens het pompen met een vloerpomp helpt, maar kan ook wat rommel geven op de vloer.
Dat het minder goed lukt met een RaceSport is meer een Conti eigen, want er zijn genoeg non TLR banden die gewoon goed tubeless te rijden zijn. Persoonlijk ga ik wel liever voor een TLR band, hoewel ik op mijn strandfiets de Geax Tattoo Light prima tubeless kan rijden op een Shimano UST wiel. Sommige banden blijven zonder sealant al hard....
N.B. Voor ritjes in de Alpen zou ik wel een dedicated TLR band met juiste hieldraad gebruiken i.c.m. de juiste velg. Voor ritjes in NL kun je gerust experimenteren met om standaard vouwbanden tubeless te rijden.
Velg was al dicht, dus probeerde het met Stans sealant... Was geen succes, want ze bleven lekken gezien de poreusheid van de zijwangen... Tijdens het 1e tubeless ritje liepen de banden langzaam leeg tijdens. Daarna nog 1 ritje daarna er mee gereden, maar de wangen bleven maar lekken met Stans sealant... Banden waren al wel even gebruikt met binnenband, dus kan zijn dat de wangen niet meer super waren.
Maar sowieso schijnt het vaker voor te komen met de standaard RaceSport. Oplossing zou zijn om NoZisch te gebruiken, want dat vormt een soort extra rubberen laag aan de binnenkant van je band. Echter verwijderen is een hoop werk en je band is gewoon een zwaarder geworden. Stans blijft veel vloeibaarder voor het grootste deel en er blijven niet veel resten achter in je band. Misschien dat Joe's ook wel werkt, want dat is ook minder schoon qua achterblijvende resten dan Stans....
Belangrijk is inderdaad om de band van binnen goed schoon te maken/ontvetten. Dat doe ik gewoon met afwasmiddel en remmenreiniger.... Daarna de band goed met zeepsop insmeren zodat de band makkelijker in de velg plopt. Met geluk lukt oppompen met de vloerpomp, maar een compressor is handiger. Sinds kort heb ik een compressor, maar deed het geregeld met de een vloerpomp. Wiel stuiteren tijdens het pompen met een vloerpomp helpt, maar kan ook wat rommel geven op de vloer.
Dat het minder goed lukt met een RaceSport is meer een Conti eigen, want er zijn genoeg non TLR banden die gewoon goed tubeless te rijden zijn. Persoonlijk ga ik wel liever voor een TLR band, hoewel ik op mijn strandfiets de Geax Tattoo Light prima tubeless kan rijden op een Shimano UST wiel. Sommige banden blijven zonder sealant al hard....
N.B. Voor ritjes in de Alpen zou ik wel een dedicated TLR band met juiste hieldraad gebruiken i.c.m. de juiste velg. Voor ritjes in NL kun je gerust experimenteren met om standaard vouwbanden tubeless te rijden.
- Stuntman Mike
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04
Weet ik niet hoor, zou het eerst ff proberen voordat je weer € 80,- kwijt bent aan nieuwe banden, terwijl je huidige goed zijn. Het setje om ze tubeless te maken heb je toch wel nodig. Ik rij met de X- en Raceking combinatie en dat werkt gewoon .
Een goede/veilige tip van hierboven is het gebruik van tubeless ready banden als je van plan bent het ruigere werk te gaan doen in de Alpen en eventueel Ardennen...
Verder is het met mij nooit gelukt zonder compressor met conti's.
Een goede/veilige tip van hierboven is het gebruik van tubeless ready banden als je van plan bent het ruigere werk te gaan doen in de Alpen en eventueel Ardennen...
Verder is het met mij nooit gelukt zonder compressor met conti's.
Laatst gewijzigd door Stuntman Mike op 26 nov 2013 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als jouw X King banden nieuwer zijn lukt het waarschijnlijk wel. Je hebt misschien alleen wat geduld nodig voordat de band dicht kan zijn en misschien wat meer sealant dan voorgeschreven. Uiteindelijk zal het dan wel lukken. Overigens zijn Schwalbe TLR banden ook niet direct dicht, maar wel snel dicht. Maar erg positieve ervaringen heb ik dus met WTB en Michelin TLR banden en non-TLR Geax.
Schoonmakan van binnen zou ik ook met nieuwe TLR banden doen.
Schoonmakan van binnen zou ik ook met nieuwe TLR banden doen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou het eerst proberen. Sommige schwalbe tlr banden krijg je ook amper dicht.
Laat ze met dit weer een weekje binnen overnachten als ze niet amkkelijk dicht gaan.
Het is buiten nu te koud zodat de melk niet goed genoeg indroogt op de binnenkant
Laat ze met dit weer een weekje binnen overnachten als ze niet amkkelijk dicht gaan.
Het is buiten nu te koud zodat de melk niet goed genoeg indroogt op de binnenkant