Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

FIETS september

huubcs
Forum-lid

huubcs 03 sep 2010 00:44

nav de oproep op pag. 12

Ja, ik denk dat het prima is om groepen racefietsers toe te te laten op de rijbaan, zeker bij (toer)tochten. Uit oogpunt van de veiligheid op het fietspad tov langzamere bestuurders lijkt me dit een goede zaak.
Vraag is alleen hoe de macht op de rijbaan dan geregeld gaat worden.
Blijft de fietser hier de zwakkere verkeersdeelnemer ?

rapport SWOV

roodhoofd
Forum-lid

roodhoofd 03 sep 2010 02:21

Deelnemen aan het verkeer - en dat doe je ook als je met je club een toertocht of een clubrit rijdt - blijft een kwestie van geven en nemen. Soms moet je op een fietspad afremmen voor langzamere fietsers. Geef ze de ruimte en de tijd en gedraag je netjes.
Op de weg: op heel wat plaatsen is het niet praktisch met een soms forse groep op fietspaden te rijden. Ik denk dat het verstandig is wanneer je officieel voor de weg MAG kiezen. Ja, sommige automobilisten moeten dan wat ruimte en tijd geven... en als fietsers moet je niet onnodig veel ruimte innemen.
Bij de club waar ik fiets gaat het in gemoedelijkheid: andere fietsers en automobilisten worden gegroet en bedankt. Bij sommige horken ben je dan duidelijk aan het verkeerde adres, maar daar is niets aan te doen. Laat ze in hun eigen sop gaar koken...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2010 10:28

[quote="roodhoofd"]en als fietsers moet je niet onnodig veel ruimte innemen....[/quote]

Helaas, daar gaat het al mis. Vele groepen hebben de vervelende gewoonte om over de hele weg te waaieren. En het lijkt wel alsof dat nooit uit de hoofden kan worden gepraat.

Zelfs bij evenementen als LBL waar elke deelnemer toch donders goed weet dat het afgeven van de 2011 vergunning deels afhangt van het gedrag op de weg dit jaar zie je die idioten weer de hele (doorgaande!) weg in beslag nemen.
Less is bore

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 03 sep 2010 16:54

Problemen op het fietspad onstaan doordat;
- we in een groep fietsen
- onze snelheid veel hoger is dan recreatieve fietsers

Even kijkend naar mijn eigen vereniging, fietsen we voor onze eigen veiligheid en die van overige verkeersdeelnemers al best vaak op de weg.
Wanneer doen we dat?
- fietspad is te smal
- fietspad is te slecht (bijv. losliggende tegels)
- er zitten bochten in die niet genomen kunnen worden met een snelheid >20
- er zitten obstakels in die gevaarlijk zijn voor groepen
- te druk met recreatieve fietsers

Conclusie:
Fietspaden worden ontworpen voor de gemiddelde fietser (scholieren, recreatie, woon-werk, enz) en zijn dus vaak ongeschikt en gevaarlijk voor racefietsers.
Voor de wet zijn we fietsers. Gezien bovenstaande zou het goed zijn om ons als scooters te behandelen.

Wat betreft toertochten.
Organisatoren van toertochten moeten proberen zoveel mogelijk fietspaden te vermijden.
Het gebeurt nog te vaak dat je met een groep op een te smal fietspad wordt opgestuurd.

amateurke
Forum-lid

amateurke 03 sep 2010 17:00

Ten opzichte van andere fietsers lijkt het een goede zaak om groepen toe te laten op de weg. Voor de veiligheid van de groep zelf heb ik daar wel mijn twijfels bij. Ik sluit me helemaal bij Daniel aan dat groepen fietsers vaak de gewoonte hebben om zich weinig aan te trekken van andere verkeersdeelnemers of regels. Het lijkt me dat een strengere handhaving en aanpakken op dit punt ook veel effect zou hebben. Landelijk of regionaal aantal weken zeer streng controleren en straffen en dit een paar keer per jaar herhalen; denk dat dan al heel veel problemen uit de lucht zijn.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

speervanlaspezia
Forum-lid

speervanlaspezia 03 sep 2010 17:53

Op de weg rijden is een interessante gedachte, maar wettelijk zeer lastig. Immers, op sommige wegen is het toch veel te gevaarlijk om met je racefiets te komen? Om dit goed te doen zul je eigenlijk per weg moeten kijken of je er al dan niet redelijkerwijs met de racefiets op kunt. Maar dan ontstaat er meteen grote onduidelijkheid, wanneer mag het wel en niet? Onduidelijkheid is gevaarlijk, vervelend en het handhaven wordt erg lastig.

Een andere optie is standaardiseren: racefietsers mogen op alle wegen, behalve met N- en A-nummers.

Vervolgens moet je alsnog gaan definieren wat een racefiets is en wat de restricties daaraan zijn. En dan komen er weer net-niet racefietsers (met een mtb of ligfiets, bijvoorbeeld) die zichzelf ook weer te snel voor het fietspad vinden. Kortom, veel meer vragen dan onze politiek in een paar jaar kan beantwoorden.

Ik zie alle voornoemde problemen nog niet snel opgelost worden...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2010 18:08

[quote="werkpaard"]
Organisatoren van toertochten moeten proberen zoveel mogelijk fietspaden te vermijden.
Het gebeurt nog te vaak dat je met een groep op een te smal fietspad wordt opgestuurd.
[/quote]

+1, als ik hoor hoe vaak er grote toertochten over bijv de smalle paadjes over de Posbank gaan, dan snap je het niet als organisator. Niet alleen irritatie is gegarandeerd, maar ook valpartijen.

In andere landen rij je als fietser al gewoon op de weg. In Duitsland wordt je gewoon op provenciale weg gedoogd in een groep of als je hard genoeg in je uppie rijdt. Daar snappen ze 't wel dat je niet op een tijdritfiets met 45+ op een bochtig fietspad kunt rijden. Natuurlijk heb je wel een stukje eigen verantwoordelijkheid, je gaat niet op de wegrijden als 't nergens goed voor is of het bijv erg druk is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

roodhoofd
Forum-lid

roodhoofd 03 sep 2010 19:08

[quote="werkpaard"]Wat betreft toertochten.
[/quote]

Bij de toertocht die aan de start van de Tour in Rotterdam gekoppeld was zaten wel heel veel fietspaden in het traject. Wat een verschrikking! Vooral omdat die toertocht beredruk was. Filerijden op de racer...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2010 19:15

En wat te denken van alle tochten van DTC? Daar hoort gewoon 20% fietspaden in.....
Less is bore

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2010 19:30

Op die DTC toertochten doelde ik. Als je weet dat er zo 800 man komt, dan moet je daar gewoon rekening mee houden met 't parcour.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid

jsparie 03 sep 2010 19:38

Mee eens. Al moet je er als deelnemer bij dit soort tochen ook wel weer in gedachten houden dat het een toertocht betreft. Geen wedstrijd. Wil je echt flink doorrijden, doe dan gewoon niet mee aan een georganiseerde toertocht.

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 04 sep 2010 00:23

[quote="Speer van La Spezia"] Kortom, veel meer vragen dan onze politiek in een paar jaar kan beantwoorden.
Ik zie alle voornoemde problemen nog niet snel opgelost worden...[/quote]

Beste oplossing is natuurlijk brede fietspaden aanleggen. We zijn tenslotte fietsers.
Tot de tijd dat we zover zijn moeten we waar nodig en mogelijk is op de weg kunnen fietsen.

Plaats reactie