Je keuze in de winter....
Als beginner zit ik met het volgende dilemma (en gebroken pols dus teveel tijd....) wat is nou een verstandige keuze in gebruik en het fiets fit blijven?
(open vraag dus en ja geheel gebaseerd op persoonlijke voorkeur )
- doorfietsen op je racer in de winter, maar met banden, snelheid, e.d. aanpassen aan de omstandigheden? Nadeel is dus eventueel eerder vallen, materiaal slijt sneller. Wel lekker buiten!!
- (goedkope) cyclo aanschaffen welke ook geschikt is voor de weg, maar ook dus offroad wat mogelijkheden en wat meer grip in de winterse omstandigheden. Nadeel is nog een fiets moeten kopen. Wel lekker buiten!!
- Naar binnen toe, spinnen en krachttrainingen. Nadeel is dat je weer lid moet worden en veelal maandelijkse kosten en jaar contracten helaas....en het is binnen
- Enkel maar woon-werk ritje aan houden, maar wat is een beetje geschikt daarvoor?
In mijn geval ook maar 13 km heen en anders meteen 120km retour.
- Andere sporten of bewegingsmogelijkheden? (in mijn geval is bvb. hardlopen geen optie vanwege mijn achillespezen.)
Of een combinatie van hierboven en eventueel andere opties?
Nogmaals, bedankt voor het meedenken en wat tips, tricks en ideeen
(open vraag dus en ja geheel gebaseerd op persoonlijke voorkeur )
- doorfietsen op je racer in de winter, maar met banden, snelheid, e.d. aanpassen aan de omstandigheden? Nadeel is dus eventueel eerder vallen, materiaal slijt sneller. Wel lekker buiten!!
- (goedkope) cyclo aanschaffen welke ook geschikt is voor de weg, maar ook dus offroad wat mogelijkheden en wat meer grip in de winterse omstandigheden. Nadeel is nog een fiets moeten kopen. Wel lekker buiten!!
- Naar binnen toe, spinnen en krachttrainingen. Nadeel is dat je weer lid moet worden en veelal maandelijkse kosten en jaar contracten helaas....en het is binnen
- Enkel maar woon-werk ritje aan houden, maar wat is een beetje geschikt daarvoor?
In mijn geval ook maar 13 km heen en anders meteen 120km retour.
- Andere sporten of bewegingsmogelijkheden? (in mijn geval is bvb. hardlopen geen optie vanwege mijn achillespezen.)
Of een combinatie van hierboven en eventueel andere opties?
Nogmaals, bedankt voor het meedenken en wat tips, tricks en ideeen
-
- Forum-lid
Doorfietsen op een Gazelle SPN3 met recht stuur en 32 mm bandjes. Gewoon kilometers maken buiten.
Als het echt te koud/glad wordt of als er sneeuw ligt, dan staat de Bianchi op de Tacx Fortius en ga ik lekker binnen fietsen.
Als het echt te koud/glad wordt of als er sneeuw ligt, dan staat de Bianchi op de Tacx Fortius en ga ik lekker binnen fietsen.
afrit13 schreef:Doorfietsen op een Gazelle SPN3 met recht stuur en 32 mm bandjes. Gewoon kilometers maken buiten.
Kan, maar ik heb een nieuwe CAAD10, dus vandaar het dilemma ook.theov schreef:Gewoon doorfietsen.
Doe ik al jaren en vallen is nog maar 3 keer gebeurd.
Wel een oudere fiets en voorzichtiger doen.
In mijn hoofd klinkt dan inderdaad een winterfiets (cyclo of racer) logischer....
Maar leg dat thuis eens uit.....
- razenderoeland
- Forum-lid
Lekker doorfietsen als het weer het toelaat. Dat kan ook gewoon op je CAAD 10. Zal je daarna wel wat moeten schoonmaken, maar die fiets wordt er niks minder van. En wordt het weer te slecht om buiten je ritjes te maken, de fiets lekker op de Tacx zetten en binnen je uurtjes maken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Buiten fietsen wanneer het weer dat toelaat, tacx op bovenkamertje wanneer nodig en een keertje per week spinnen (zie je ook weer eens andere lui). Mocht ik weinig tijd hebben, dan is een uurtje hardlopen nog een optie.
Enne eer je het weet is het al weer maart en is het volgende dilemma: kort of lang….
Enne eer je het weet is het al weer maart en is het volgende dilemma: kort of lang….
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- thestudent
- Forum-lid HC
Doorfietsen. Hopen op natuurijs en lekker schaatsen. Nu ga ik ook wel regelmatig naar de ijsbaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Gewoon doen waar je plezier aan beleefd en lekker vindt om te doen. Beweging is sowieso goed, op wat voor manier dan ook. Het liefst ga ik ook naar buiten, maar met die donkere avonden ga ik toch liever naar de sportschool voor de spinning/RPM of squash.
In het weekend op de racefiets of mountainbike, net waar ik zin in heb of afspraken mee heb gemaakt. Maar in winter staat buiten fietsen bij mij ook op een lager pitje helaas. Op zich kun je best wel lang doorfietsen op de racefiets, maar met pekel op de fietspaden moet je fiets na een rit wel goed schoonmaken. Met sneeuw ga ik liever het bos in om te mountainbiken. Daar heb je geen last van pekel. Variatie in fietsen is lekker en op zich ook goed dat je lichaam niet went aan 1 bepaald soort trainen.
Eigenlijk doe ik het hele jaar door hetzelfde qua variatie, alleen fiets ik met de langere dagen wat vaker buiten in de vorm van duurritjes of interval. In de winter wordt er dus alleen wat minder buiten gesport.
In het weekend op de racefiets of mountainbike, net waar ik zin in heb of afspraken mee heb gemaakt. Maar in winter staat buiten fietsen bij mij ook op een lager pitje helaas. Op zich kun je best wel lang doorfietsen op de racefiets, maar met pekel op de fietspaden moet je fiets na een rit wel goed schoonmaken. Met sneeuw ga ik liever het bos in om te mountainbiken. Daar heb je geen last van pekel. Variatie in fietsen is lekker en op zich ook goed dat je lichaam niet went aan 1 bepaald soort trainen.
Eigenlijk doe ik het hele jaar door hetzelfde qua variatie, alleen fiets ik met de langere dagen wat vaker buiten in de vorm van duurritjes of interval. In de winter wordt er dus alleen wat minder buiten gesport.
Blijf je woon/werk doen, en ga direct bij thuiskomst een kwartiertje cross-fitten!!
Google hierop en kijk naar de oefeningen, wel goed uitvoeren. Resultaat is verbluffend, je hebt niet veel nodig, een springtouw en een paar dumbells 5 of 6 kilo is voldoende. Succes verzekerd. 3 x c.f. per week is genoeg.
Voordeel is dat je je hele lichaam traint , maar ook uithoudingsvermogen.
Veel plezier,
de Kuit
Google hierop en kijk naar de oefeningen, wel goed uitvoeren. Resultaat is verbluffend, je hebt niet veel nodig, een springtouw en een paar dumbells 5 of 6 kilo is voldoende. Succes verzekerd. 3 x c.f. per week is genoeg.
Voordeel is dat je je hele lichaam traint , maar ook uithoudingsvermogen.
Veel plezier,
de Kuit
Lekker blijven doorfietsen. In het voorjaar eea vervangen (ketting, tandwielen en cassette slijten een stuk harder bijvoorbeeld) en je kunt er weer een seizoen tegenaan. Ik haal zelf eens per 2 jaar mijn hele fiets uit elkaar, maak alles schoon en bouw hem dan weer opnieuw op.
Daarnaast fiets ik in de winter regelmatig op de baan of op de MTB. Die baanfiets kun je huren, een leuke 2e-hands MTB kost je al snel 700 euro of meer.
Daarnaast fiets ik in de winter regelmatig op de baan of op de MTB. Die baanfiets kun je huren, een leuke 2e-hands MTB kost je al snel 700 euro of meer.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- arnoudrace
- Forum-lid
Fietsen! Vorige jaren meer hardgelopen dan gefietst, dit jaar kies ik er bewust voor om meer te fietsen buiten (en wat meer te poetsen ) Straks ook op de cyclocrosser (wanneer die binnen is) met wegbandjes wanneer de weg nog nat is of dreigt te worden. Verder af en toe hardlopen om die souplesse te houden/ crosstraining te doen of juist sprint/ heuveltraining. plan altijd 2 á 3 halve marathons in de wintermaanden. Half december op Ameland.Neem me altijd voor om core-stability training te doen, maar lukt bijna nooit....
Laatst gewijzigd door arnoudrace op 28 nov 2013 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF