Pagina 1 van 2

Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 30 nov 2013 20:38
door paul1
Sta op het punt om een Scott Foil 20 (2013) te gaan aankopen.

Twijfel nog enigszins. Lees in meerdere reviews dat fiets erg stijf is en dus oncomfortabel kan aanvoelen. Met name bij langere afstanden.

Mensen met ervaring ?

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 01 dec 2013 07:39
door scottpch
Ja, de fiets voelt idd erg strak en stijf aan, echter niet oncomfortabel. Ik rijd wel met carbon wielen en die filteren de oneffenheden van het wegdek er perfect uit.
Ik heb een Foil 10 van 2012.
Vergeleken met m'n Scott Addict is deze fiets echt wel comfortabeler en stijf waar hij dat moet zijn.(bracket en balhoofd)
Laat je niet afschrikken door de reviews en laat je positief verrassen door een topfiets! ;)

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 01 dec 2013 09:53
door paul1
Goed om te horen.
Heb je geen probleem met klemming van zadelpen ? Schijnt dat deze wel eens spontaan kunnen zakken, ondanks juiste aandraaimoment.
Welk crankstel heb je gemonteerd op dit oversized bracket ?

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 01 dec 2013 11:20
door peter1981
Die klemmen is een terug roep actie op geweest toen de Foil net een half jaartje uit was en zou dus eigenlijk opgelost moeten zijn

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 01 dec 2013 12:57
door scottpch
Ik heb geen last van een zakkende zadelpen. In combinatie met carbonpasta en een aanhaalmoment van 9Nm blijft ie perfect zitten. Max aanhaalmoment voor de zadelpen is 11 Nm.
De fiets is afgemonteerd met Campa Superrecord, Reynolds Assault wielset en 3T ergonova team black edition stuur.
Het frame heb ik bij Westbrook cycles gekocht met 61% korting en meteen de Campa pressfit cups erbij besteld.
Een zalige fiets en stuurt nog strakker dan m'n Cervelo S3, die is nl niet zo stijf in het balhoofd dan de Scott.

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 01 dec 2013 15:04
door paul1
Op huidige fiets (De Rosa) zit een Fulcrum Racing Torq-crankstel. Dit wi lik overzetten op de Foil. Dit crankstel is waarschijnlijk dezelfde uitvoering als eerder genoemd Campa Super record crankstel (Fulcrum is Campa).
Dit moet lukken met deze Campa pressfit cups ?

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 01 dec 2013 15:21
door scottpch
De Fulcrum crank is ook een Ultra Torque, dus dat moet lukken met de pressfit cups van Campa. Kosten geloof ik ong zo'n E35,-

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 01 dec 2013 19:32
door paul1
Ander vraagje over de Scott Foil ; Wat zijn de verschillen in frames, tussen Foil 10, 15 en 20 ?

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 02 dec 2013 06:40
door scottpch
De carbonsoort is anders in 2014. Je hebt HMF en HMX carbon. HMX is een stukje lichter en dus duurder.
In 2013 waren volgens mij de Team Issue, de premium en de 10 van HMX carbon, de rest van HMF carbon.
Verder de afmontage. Hoe hoger het getal, hoe minder de afmontage.
Bij de modellen van 2014 zijn alleen de premium en de Team Issue van HMX carbon, de rest van HMF carbon. Een downgrade van de Foil 10 en 15 dus.

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 02 dec 2013 07:53
door JasperGR
Ook ik kan melden dat de Foil een zeer strakke fiets is, echter vond ik hem in het begin, t.o.v. mijn Focus Cayo 3.0 2013, een stukje minder comfortabel. Nu ik eraan gewend ben vind ik het een zeer fijne fiets.

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 03 dec 2013 07:03
door paul1
Tot nu toe altijd met "buitenboordlagers" gereden. Makkelijk te servicen.
Hebben jullie geen last van krakende pressfitlagers bij de Foil ?

Re: Scott Foil 20 (2013)

Geplaatst: 03 dec 2013 07:54
door scottpch
(Nog) niet,maar zo lang heb ik 'm nog niet. De cups zijn er niet ingelijmd, dat kan altijd nog wanneer de boel begint te kraken.
Op m'n MTB heb ik wel al ong 2jr pressfit lagers van Shimano gehad. Nooit gekraak gehad, ook niet ingelijmd.. Nu zitten er sinds 2 weken ceramische lagers in, even afwachten hoe dat gaat lopen.