Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is een "goede" ergonomie?

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 12:41

Ik ga na 4 jaar rijden op een instappertje (BeOne Briza 2.0) dan toch eindelijk over naar een "echte" racefiets. Ik heb inmiddels een paar aardige fietsen op het oog. Ik ik zit in vergelijking met wat ik nu heb op allemaal wel lekker. En of het nou een 53, 54 of 55 is, ik voel eerlijk gezegd geen verschil. Het zadeltje naar beneden of omhoog en gevoelsmatig zit ik hetzelfde.

Ik lees hier op het forum echter steeds dat de ergonomie zo belangrijk is. Hoe kom ik te weten welke het beste bij mij past?
Ik heb inmiddels al op 2 sites (http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO en de Size my Bike app) mijn maten in het programmaatje ingevoerd en daar komen waardes uit. Het gekke is dat deze echter totaal NIET met elkaar overeen komen. :|

Ik weet het dus op dit moment effe niet. Wie kan mij enigszins helpen?

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 08 dec 2013 12:51

Ik zou zo veel mogelijk in de buurt van je oude geometrie blijven. Houdt er rekening mee dat verschillende merken eigen manieren hebben om hun framemaat te bepalen. Belangrijk is vooral de afstand tussen het centrum van je zadeloppervlak en de bovenkant van je stuur; maar dat weet je waarschijnlijk wel...

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 13:09

sloeren schreef:Belangrijk is vooral de afstand tussen het centrum van je zadeloppervlak en de bovenkant van je stuur; maar dat weet je waarschijnlijk wel...
Maar dit ontkracht mijns inziens de hele theorie van ergonomie. Ik kan volgens mij elke fiets zó afstellen dat die lijn passend wordt. Een andere stuurpen, het zadel wat naar voren of achteren... Of zie ik hier iets over het hoofd?

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 08 dec 2013 13:11

Je ziet niets over het hoofd. Van langere zadel- en stuurpennen wordt het geheel snel minder stijf.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 13:19

Betekent dit dan ook automatisch dat sloping frames minder stijf zijn? Immers de zadelpen is daar langer dan bij een normaal frame.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 08 dec 2013 13:29

Het frame zelf is stijver en niet onbelangrijk: lichter. Daar staat inderdaad tegenover dat de stijfheid over de afstand zadel-bracket wel gecompromitteerd wordt. Het één zal het ander vaak ongeveer opheffen. Bovendien gaat stijfheid niet alleen over krachtoverdracht van zadel naar voet maar ook van achter- naar voorwiel en die heeft - vooral in de grotere maten - belang bij het kleinere sloping frame...

kees0251
Forum-lid

kees0251 08 dec 2013 13:56

Als je lekker zit waarom dan je door allerlei vage programma's iets laten voorschrijven?
Ga uit van de bekende maten en breng die over naar een beoogd model.
Cheap light strong, choose two

arend71
Forum-lid

arend71 08 dec 2013 14:03

Als je hier meldt wat de belangrijkste eigenschappen van je huidige frame zijn, en welke fietsen je op het oog hebt, dan zijn er hier velen die je kunnen adviseren.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 16:19

Uitgaan van mijn huidige frame vind ik zelf niet zo relevant. Ik heb deze fiets destijds gekocht omdat hij 1. goedkoop was (€370,- nieuw), 2. Ik deze fiets wel mooi vond. Lijkt op een echte racefiets en 3. geen klap wist van racefietsen en eigenlijk niet wist of ik racefietsen wel leuk zou vinden.
Per ongeluk las ik vóór dat ik deze fiets kocht een maattabelletje waarin ik las dat ik een maat 54 nodig zou moeten hebben. Die dus maar gekocht. De "gewone" pedalen vervangen door klikpedalen, want tsja... dat hoort op een racefiets. Nu ik me overal de laatste tijd meer in het verdiepen ben, weet ik inmiddels dat de pedalen MTB-pedalen zijn. Stomtoevallig heb ik destijds wel raceschoenen aangeschaft. :?

Van welk materiaal de fiets is? Ik heb geen idee. De afmontage is in ieder geval Shimano 2200.
Hier in elk geval een fotootje van internet.

Afbeelding

De fietsen die ik op het oog heb:
Focus Culebro SL 2.0 (klik),
Scott Speedster 20 (klik) en een
Concorde Razorblade Veltec Granfondo (klik) (Ergens onderin)

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 08 dec 2013 17:44

Om het makkelijk te maken:
- zit je lekker op deze fiets?
- hoe lang is je bovenbuis (wat is de afstand kruising hart zadelbuis - hart balhoofd)

Kies de fiets met de zelfde bovenbuislengte. Dit is een beetje advies van de grote stappen snel thuis-type.

kees0251
Forum-lid

kees0251 08 dec 2013 18:04

De heer Wolfhound weet het beter en vindt dat niet relevant.
Cheap light strong, choose two

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 18:11

kees0251 schreef:De heer Wolfhound weet het beter en vindt dat niet relevant.
Help me eens even Ik kan jou opmerking niet zo goed plaatsen. Wat vind ik niet relevant, behalve de maten van mijn huidige fiets? Ik meld namelijk dat ik die zonder ook maar enige know-how heb gekocht. alleen het feit dat hij er leuk uitzag heeft me over de streep getrokken.
Is het dan gek dat ik de maten van deze fiets minder relevant vind??
Zie ik dat verkeerd, dan sta ik met alle liefde, graag open voor commentaar hoor.

Al de nieuwe fietsen zitten óók prima. Ik weet echt niet waar ik nu op moet letten.

Plaats reactie