Nieuwe Ultegra triple maakt 'ratelend' geluid op middenblad
Heb onlangs een nieuwe Giant TCR ) aangeschaft. Probleem met de derailleur is dat ik op het middenblad continu een 'ratelend' geluid hoor (alsof de ketting aanloopt). Ben al min 5 keer terug geweest naar FM, maar probleem blijft. Volgens Giant heeft het te maken met holle bladen en dikke framebuis die als klankkast zouden werken. Ben zelf van mening dat dit gewoon niet hoort.
2 vragen:
1. heb je ook last van dit verschijnsel? (handig voor Giant dit te weten)
2. wat kan ik hieraan nog doen? (zelfs zeer ervaren techniker van pro ploeg heeft ernaar gekeken).
Hartelijk dank voor reactie(s)
2 vragen:
1. heb je ook last van dit verschijnsel? (handig voor Giant dit te weten)
2. wat kan ik hieraan nog doen? (zelfs zeer ervaren techniker van pro ploeg heeft ernaar gekeken).
Hartelijk dank voor reactie(s)
Ik heb een kimera ultegra en die doet precies hetzelfde..
Ook al 3x terug geweest, maar ratel is niet weg..
Had hiervoor een flyer tiagra en die had dat niet..
Wilde een keer naar een andere fm gaan, maar na lezen van deze post begin ik toch bang te worden..
Ook al 3x terug geweest, maar ratel is niet weg..
Had hiervoor een flyer tiagra en die had dat niet..
Wilde een keer naar een andere fm gaan, maar na lezen van deze post begin ik toch bang te worden..
If you are not confused, you are not well informed (Lord Falkland)
Het heeft zeker ook te maken met het feit dat de bladen hol zijn en (vaak) gemonteerd op hele dikke oversized bracketpotten (klankkasten). Is het hier niet het bekende probleem van de stijghulpjes op het middenblad, die eerst afgesleten moeten worden, voordat ze stil zijn? Wat overigens redelijk lang duurt. Je schijnt die dingen handmatig te kunnen 'inslijten', maar daar moet iemand anders je mee helpen (geen ervaring mee).
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 02 aug 2005 06:24
Ook hier het ratelende geluid op mijn Kimera.Al meerdere malen terug geweest bij fm maar zonder resultaat.Deze heeft ook meerdere keren kontakt gehad met shimano maar die geven niet thuis.Dura-ace ketting geprobeerd hielp ook niet.
Totdat ik op eigen initiatief (gelezen op dit forum) mijn fm een kmc ketting heb laten monteren op mijn eigen kosten met als resultaat GEEN geratel meer.
Na 1 jaar irritatie nu eindelijk geruisloos fietsen zoals mijn oude ultegra dat deed.
Shimano hier laat je een flinke steek vallen !!!
Totdat ik op eigen initiatief (gelezen op dit forum) mijn fm een kmc ketting heb laten monteren op mijn eigen kosten met als resultaat GEEN geratel meer.
Na 1 jaar irritatie nu eindelijk geruisloos fietsen zoals mijn oude ultegra dat deed.
Shimano hier laat je een flinke steek vallen !!!
We hebben het hier al eerder over gehad in een ander topic. Persoonlijk denk ik dat het ook te maken heeft met het feit dat deze groep geen passende ketting heeft. De ketting die er voor gemaakt is (de 6700 serie) mag je niet gebruiken; de 6600 is gewoon een andere ketting die vermoedelijk minder goed loopt. Van de KMC kettingen hoor je zowel goede (geen kwaliteitverlies en een stuk stiller) als mindere verhalen (minder goed schakelen). De DuraAce kettingen zouden ook stiller en beter zijn (7800 serie), maar die zijn weer vrij duur.
Ik kan dat reeds bestaande topic niet vinden..
Baal ook echt van dat geratel van mijn Kimera, zeker omdat mijn oude Flyer dat niet deed..
En peettomaat, heb jij nu geen problemen met schakelen met je nieuwe KMC ketting? En zijn daar verschillende uitvoeringen van of is dat 1 type?
Baal ook echt van dat geratel van mijn Kimera, zeker omdat mijn oude Flyer dat niet deed..
En peettomaat, heb jij nu geen problemen met schakelen met je nieuwe KMC ketting? En zijn daar verschillende uitvoeringen van of is dat 1 type?
If you are not confused, you are not well informed (Lord Falkland)
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 02 aug 2005 06:24
Nee hoor geen last met schakelen.
De kmc is een X10l silver ,niet eens zo gek duur.
De kmc is een X10l silver ,niet eens zo gek duur.
Mijn ultegra Compact ratelde ook een stuk meer dan mijn 105 dubbel die ik ervoor had. Het was toch grotendeels een kwestie van goed afstellen van de voorderailleur maar het laatste restje geratel verdween met het vervangen van de 6600 ketting voor de nieuwe 6700 die een stuk geruislozer is.
Waarom mag je de 6700 ketting niet gebruiken? Is dat in het verlengde van het verhaal over slechte kwaliteit, breken, enz?
Ik gebruikte altijd Dura-Ace kettingen en nu sinds 3 kettingen KMC en dat bevalt prima. Geen schakelproblemen en gaat iets langer mee. Voordeel is de smartlink, tbv onderhoud is het erg handig.
Ik gebruikte altijd Dura-Ace kettingen en nu sinds 3 kettingen KMC en dat bevalt prima. Geen schakelproblemen en gaat iets langer mee. Voordeel is de smartlink, tbv onderhoud is het erg handig.
Kijk even naar deze discussie, hier staat al veel over de ultegra 6700 http://forum.fiets.nl//topic.asp?sort=& ... 1145#topic
@Joepie: De nieuwste Shimano kettingen zijn hebben opengewerkte plaatjes (de zijkanten), om gewicht te besparen. Die plaatjes blijken niet genoeg bestand tegen de zijdelingse krachten die met name bij een triple kunnen ontstaan. Een en ander zou te maken hebben met een niet optimale behandeling van het gebruikte metaal.
Maar in dat andere topic staat nog veel meer.
Maar in dat andere topic staat nog veel meer.