Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

nieuwe fiets

sander15
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2013 22:05

sander15 11 dec 2013 18:47

ik rij nu met een tripel maar sta op het punt een nieuwe fiets te kopen daar zit een ultrega compact op. mijn gewicht circa 96kg en fiets ook in de bergen. is dit te doen met een compact?

peterfietser
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

peterfietser 11 dec 2013 18:54

Volgens mij is dat prima te doen. Met een triple heb je meestal maar 1 verzet lichter als het lichtste bij een compact.
Vergelijk maar eens een verzetten tabel.
Ik rij zelf met een compact van Campa en heb straks met een miche cassette als lichtste 34x30

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 11 dec 2013 19:17

Volgens mij staat deze vraag in het verkeerde topic. Hij zou hier moeten staan.
On-topic:
Ik ben ook begonnen met een triple en ondertussen overgestapt op een compact. Ik fiets af en toe ook in de bergen. Op de triple had ik een 11-25 casette en op de compact nu een 13-29 van Miche. Met de compact heb ik dus een lichter verzet. Ik ben er erg tevreden over.

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 11 dec 2013 20:21

Moet geen probleem zijn, met een triple overlappen sommige verzetten (of hebben minimaal verschil)
Zolang je de juiste cassette steekt kom je elke berg op

Wordt het trouwens 11 speed ultegra? dan heb je zo ie zo al een tandje extra

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 11 dec 2013 21:38

Ben met mijn >90 kg in juni 5 x alpe d'Huez opgereden met een compact.

4 x op 34-27; laatste keer de escape 34-30 gebruikt v.a. bocht 5.

Valt mee dus,
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 12 dec 2013 10:20

Zoals hierboven ook aangegeven is het zeker te doen qua versnellingen. Zolang je de juiste cassette achter hebt moet je de meeste ( of elke ) berg kunnen op fietsen. Maar let op, het is niet alleen de versnellingen die het verschil maken, ook afhankelijk van hoeveel je fietst, wat je conditieniveau is etc...

Mijn persoonlijke mening is. Twijfel je of je boven komt met Compact, ga lekker voor "safe" en neem een triple.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16969
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 dec 2013 10:48

Bovenkomen is niet het issue bij het vergelijken van compact en triple. Het is meer de vraag of je op het vlakke met een compact met een gatenkaascassette overweg kunt of of je zin hebt om regelmatig te sleutelen om je cassette en binnenblad te verwisselen.

Overigens is dit ook de verkeerde plek voor deze discussie. ;)
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 12 dec 2013 12:20

ik heb nu de nieuwe ultegra compact met een 11-23 cassette voor het vlakke. Die incidentele keer dat ik wil klimmen steek ik de 11-32.

Geen centje pijn!

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 12 dec 2013 13:18

Ernie C. schreef: Het is meer de vraag of je op het vlakke met een compact met een gatenkaascassette overweg kunt of of je zin hebt om regelmatig te sleutelen om je cassette en binnenblad te verwisselen.
Dit had ik er volledigheidshalve idd wel even bij moeten vermelden....

Terug thuisgekomen meteen weer een 39-er binnenblad en een 11-25 cassette geplaatst.

10 minuutjes werk; maar rijdt op het vlakke wel zo prettig
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2013 14:12

Hoe kan een 11-25 cassette nu ooit fijn rijden op het vlakke. Dat je een 18 niet mist kan ik nog inkomen, maar zonder 16?

Vraag is behoorlijk kansloos, hoe moeten wij weten hoe hard jij kunt fietsen..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 12 dec 2013 15:17

amclassic-fan schreef:Hoe kan een 11-25 cassette nu ooit fijn rijden op het vlakke. Dat je een 18 niet mist kan ik nog inkomen, maar zonder 16?

Vraag is behoorlijk kansloos, hoe moeten wij weten hoe hard jij kunt fietsen..
Kansloos of niet; ik wil wel proberen het uit te leggen.

Die 12-25 cassette lag nieuw op mijn fiets toen ik hem kocht.( En heeft een 16 ;) )
De 12-30 monteer ik voor serieus klimwerk.

De 11-25 gebruik ik nooit omdat ik die niet heb :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat was nl een tikfout. :mrgreen:

(Overigens was die 12-25 origineel met een 52-39 crankstel maar die heb ik vervangen door 50-34 )

En hoe hard ik kan fietsen?

Ach; bijna 50.....
Versleten knieen ...
Is wel eens harder gegaan :?
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7948
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 dec 2013 17:42

sander15 schreef:Ik rij nu met een triple maar sta op het punt een nieuwe fiets te kopen daar zit een ultegra compact op. Mijn gewicht, circa 96kg, en fiets ook in de bergen. Is dit te doen met een compact?
Als het de nieuwe ultegra (6800) betreft, die gaat met de GS derailleur tot 32t. Voor het vlakke Nederland wissel je alleen de cassette voor een 12-25t.
En, inderdaad, hoe hard jij kunt fietsen, kunnen wij onmogelijk weten. ;)

Plaats reactie