Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

MTB of Cyclocross fiets naast racefiets

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 15 dec 2013 09:56

Ik wil graag met de fiets naar mijn werk een paar keer in de week zodat ik wat meer kan fietsen. Afstand is niet zo groot, 15 km maar dit kan ik langer maken op terugweg.

Ik zoek geen woonwerk fiets maar wil kiezen tussen een MTB of een Crosser. Ik heb deze vraag ook gesteld in het topic “cyclocrossfietsen” en “MTB naast racefiets” topic maar ik kom er maar niet uit.
Doel is dus naar werk en extra rondje maken op de terugweg en af en toe offroad te gaan. Misschien zijn er forumleden die ervaring hebben met beide fietsen en mij kunnen adviseren?

Bedankt !!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

veretennikov
Forum-lid

veretennikov 15 dec 2013 11:23

Ikzelf heb dezelfde twijfels gehad.
Uiteindelijk gekozen voor de crosser omdat het grootste gedeelde naar en van werk op verharde wegen is.

Deze fiets gebruik ik nu ook als slecht weer fiets.

Ook een paar keer het bos ingedoken met deze fiets en dan is een mtb met voorvering dan weer praktischer dan een crosser.

Dus is er maar 1 goede raad: koop beide 8-) .

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 15 dec 2013 12:31

Niner maakt een soort van gravel racer. Dan is een soort weg/cross/woonwerk fiets.

Hier zitten schijven op en ook nokjes voor spatborden als ik het goed heb.

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 dec 2013 12:56

Ik heb ook voor deze keuze gestaan. Ik reed op een ATB, maar een cyclocrosser leek veel practischer. Ik heb toen een nieuw Concorde Cyclocross frame gekocht voor € 350,- en opgebouwd met een oude 105 groep wielen, stuur en zadel die ik nog had liggen. De kosten bleven zo binnen de perken. Na een paar keer proberen was ik helemaal verkocht en raakte de ATB niet meer aan (die heb ik dus verkocht), maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Wat mij zo goed bevalt is dat ik ook met minder goed weer op de cyclorosser kan rijden en alleen een setje wielen hoef te wisselen als ik in het bos wil rijden. Leren hoe je met de bandenspanning om moet gaan en wennen aan de techniek, want dat vraagt een cyclocrosser wel meer. Dat ik in mul zand wat meer last heb neem ik voor lief.

Waarom kijk je niet of je een keer een fiets kunt uitproberen. In veel winkels bestaat die mogelijkheid, zeker op een tweede hands fietsen. Kun je eerst proberen en daarna je keuze maken.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 15 dec 2013 13:38

asmeets schreef:Ik heb ook voor deze keuze gestaan. Ik reed op een ATB, maar een cyclocrosser leek veel practischer. Ik heb toen een nieuw Concorde Cyclocross frame gekocht voor € 350,- en opgebouwd met een oude 105 groep wielen, stuur en zadel die ik nog had liggen. De kosten bleven zo binnen de perken. Na een paar keer proberen was ik helemaal verkocht en raakte de ATB niet meer aan (die heb ik dus verkocht), maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Wat mij zo goed bevalt is dat ik ook met minder goed weer op de cyclorosser kan rijden en alleen een setje wielen hoef te wisselen als ik in het bos wil rijden. Leren hoe je met de bandenspanning om moet gaan en wennen aan de techniek, want dat vraagt een cyclocrosser wel meer. Dat ik in mul zand wat meer last heb neem ik voor lief.

Waarom kijk je niet of je een keer een fiets kunt uitproberen. In veel winkels bestaat die mogelijkheid, zeker op een tweede hands fietsen. Kun je eerst proberen en daarna je keuze maken.
In woon omgeving van Leiden en Den Haag. Weet niet of daar winkels zijn om een crosser uit te proberen.
Zelf heb ik twee paar extra Zonda wielen liggen die ik voor een crosser ook kan gebruiken. Zelf opbouwen lijkt mij ook leuk maar dan zal het met Campa moeten.

Welke merk crossers zijn afgemonteerd met Campa?
Albert Einstein

kogafanaat
Forum-lid

kogafanaat 15 dec 2013 14:57

Heb voor in de winter een atb met twee wielsetjes. Een met noppebanden en een met slicks. Rijdt eenmaal, soms tweemaal in de week, enkele reis 35 km.

Als de klok wordt verzet pak ik weer de racefiets.
fietsfanaat

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 16 dec 2013 14:11

Persoonlijk zou ik als ik een fiets voor woon/werkverkeer nodig zou hebben een fiets nemen met een recht stuur in plaats van een racestuur. Gemakkelijker in omgang met bv het fietsen door het "centrum" en de aanpassing van kleding mbt andere houding.
Nog een paar voorbeeldjes die misschien voor jou van toepassing zijn: (weet wel je "bodyverhouding niet)
http://www.cc5311.nl/product/Fietsen/Ge ... Cross.html
http://www.cc5311.nl/fiets/Fietsen/Gebr ... adboy.html
http://www.cc5311.nl/fiets/Fietsen/Gebr ... ntage.html
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 21 dec 2013 17:33

Vandaag mocht ik een stukje fietsen op een crosser. Ik voelde dat het een stuk zwaarder ging ivm de bredere banden. Het remmen viel tegen, weinig remkracht. De remmen waren Cantilevers. De Fm wil deze ruilen voor V-Brakes voor de zelfde deal. Ben er nog niet helemaal uit... :)
Albert Einstein

nr071
Forum-lid

nr071 21 dec 2013 19:20

Ik vraag me af of dat zwaardere rijden aan de bredere band an sich ligt. Ik zou dat eerder zoeken in de band zelf dan in de breedte. Ik rijd met conti Speed (met Zonda), en ik kan niet zeggen dat dat nu zo veel zwaarder rijdt dan mijn reguliere wegracer. Over het algemeen ben ik met de cyclocrosser niet zo veel trager dan met een wegracer.

Remmen moet ook geen probleem zijn. Ik rijd met van die simpele Campa-remmen, en die remmen prima (ja, ik weet dat schijfremmen beter zijn, en de remmen op mijn reguliere wegracer hebben wat meer stopkracht, maar je staat met die dingen als het moet ook gewoon stil, heb ik proefondervindelijk ondervonden).

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 21 dec 2013 19:23

nr071 schreef:Ik vraag me af of dat zwaardere rijden aan de bredere band an sich ligt. Ik zou dat eerder zoeken in de band zelf dan in de breedte. Ik rijd met conti Speed (met Zonda), en ik kan niet zeggen dat dat nu zo veel zwaarder rijdt dan mijn reguliere wegracer. Over het algemeen ben ik met de cyclocrosser niet zo veel trager dan met een wegracer.

Remmen moet ook geen probleem zijn. Ik rijd met van die simpele Campa-remmen, en die remmen prima (ja, ik weet dat schijfremmen beter zijn, en de remmen op mijn reguliere wegracer hebben wat meer stopkracht, maar je staat met die dingen als het moet ook gewoon stil, heb ik proefondervindelijk ondervonden).
Wat voor soort Campa remmen heb je dan, gewoon de zij armremmen?
Albert Einstein

nr071
Forum-lid

nr071 21 dec 2013 19:55

Ja, van die simpele dingen. CART staat er op.

Mereltje
Forum-lid

Mereltje 24 dec 2013 21:55

Hoi

Je wilt af en toe off road fietsen. Als je op de mtb parcoursen bij jouw in de buurt wil gaan rijden zou ik voor een 29 mtb gaan. De crosser is hier minder voor geschikt.
Ga je de fiets gebruiken alleen voor woon werkverkeer, overweeg dan ook een simpele racer ipv crosser. Crossen kan je bij jouw in de buurt toch niet echt.

Ciao en prettige kerstdagen

Plaats reactie