frame gescheurd, garantie afwikkeling
Ik zou graag jullie mening horen:
Mijn Principia frame (ruim 2.5 jaar oud) is dit jaar helaas gescheurd (materiaal-/lasfout) en dit is door de LBS en de fabrikant erkend als garantiegeval (zeg onder de noemer “niet deugdelijke product”). Ik heb mijn gescheurde frame bij de LBS aangeleverd die ervoor zou zorgen dat het frame naar de fabrikant werd opgestuurd ter vervanging. Ik heb samen met de fabrikant een vervangend frame uitgezocht en dit is kostenloos naar mijn huisadres gestuurd. Tot zover alles mooi opgelost.
Nu claimt de LBS dat de verzendkosten van mijn gescheurde frame naar de fabrikant voor mijn rekening komen. Bij mijn weten dient de LBS echter te zorgen voor een kostenloze vervanging.
Wat is volgens jullie mijn recht hierin?
Nog even afgezien van het feit dat de LBS niet vanttevoren heeft aangegeven dat hij deze kosten door mij wil laten betalen, vooraf geen kostenopgave heeft gedaan, de kosten nog niet aangetoond heeft met facturen, niet aan heeft getoond dat deze werkelijk betaald zijn, de verscheping 2 (!) weken heeft geduurd etc ....
Wellicht nog interessant:
• LBS was na melding van de schade in ruim 3 weken tijd niet in staat contact te leggen met de fabrikant, hij kreeg volgens hem geen antwoord (e-mail). Goed, er is geen NL importeur meer, maar ik heb zelf via Google/Linkedin contact weten te leggen met de fabrikant binnen welgeteld 1 dag ....
• LBS heeft geen kosten aan ombouwen van de fiets want dat doe ik zelf
• LBS heeft geen kosten aan een BB adapter (was Shimano HT II, nieuwe frame heeft BB30), die heb ik op me genomen
Mijn Principia frame (ruim 2.5 jaar oud) is dit jaar helaas gescheurd (materiaal-/lasfout) en dit is door de LBS en de fabrikant erkend als garantiegeval (zeg onder de noemer “niet deugdelijke product”). Ik heb mijn gescheurde frame bij de LBS aangeleverd die ervoor zou zorgen dat het frame naar de fabrikant werd opgestuurd ter vervanging. Ik heb samen met de fabrikant een vervangend frame uitgezocht en dit is kostenloos naar mijn huisadres gestuurd. Tot zover alles mooi opgelost.
Nu claimt de LBS dat de verzendkosten van mijn gescheurde frame naar de fabrikant voor mijn rekening komen. Bij mijn weten dient de LBS echter te zorgen voor een kostenloze vervanging.
Wat is volgens jullie mijn recht hierin?
Nog even afgezien van het feit dat de LBS niet vanttevoren heeft aangegeven dat hij deze kosten door mij wil laten betalen, vooraf geen kostenopgave heeft gedaan, de kosten nog niet aangetoond heeft met facturen, niet aan heeft getoond dat deze werkelijk betaald zijn, de verscheping 2 (!) weken heeft geduurd etc ....
Wellicht nog interessant:
• LBS was na melding van de schade in ruim 3 weken tijd niet in staat contact te leggen met de fabrikant, hij kreeg volgens hem geen antwoord (e-mail). Goed, er is geen NL importeur meer, maar ik heb zelf via Google/Linkedin contact weten te leggen met de fabrikant binnen welgeteld 1 dag ....
• LBS heeft geen kosten aan ombouwen van de fiets want dat doe ik zelf
• LBS heeft geen kosten aan een BB adapter (was Shimano HT II, nieuwe frame heeft BB30), die heb ik op me genomen
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Heb je je het frame/fiets ook bij deze FM aangeschaft?
Hoeveel zijn de verzendkosten eigenlijk aldus de FM? Service klinkt als een dramatisch verhaal. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit helaas meer regel dan uitzondering is in de fietsenbranche. Bestellen van onderdelen is bij veel FM's zelfde verhaal, het duurt op z'n minst weken als het geen maanden is.
Hoeveel zijn de verzendkosten eigenlijk aldus de FM? Service klinkt als een dramatisch verhaal. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit helaas meer regel dan uitzondering is in de fietsenbranche. Bestellen van onderdelen is bij veel FM's zelfde verhaal, het duurt op z'n minst weken als het geen maanden is.
Mijn ervaring is dat de afhandeling bij mijn FM altijd keurig geregeld is. Het overplaatsen van de onderdelen gebeurt om niet. Extra kosten zoals nieuwe zadelpen, (aanlas) derailleur, remleiding gebeurt tegen inkoopsprijs. Vind ik meer dan billijk. Ik mag morgen weer naar mijn FM, opnieuw een scheur in het bracket van mijn crosser.....
De frameset heb ik aangeschaft bij betreffende LBS, dus hij mag de after-sales ook regelen. Verzendkosten zijn EUR 136 volgens de LBS. Het is voor mij een principe-zaak. Ik voel me genaaid. En nog niet eens lekker ....
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Nou nou, eerst 2 weken laten staan en dan een overnight shipment ofzo?gamiel schreef:De frameset heb ik aangeschaft bij betreffende LBS, dus hij mag de after-sales ook regelen. Verzendkosten zijn EUR 136 volgens de LBS. Het is voor mij een principe-zaak.
Prijzen GLS
Ik ben het met je eens dat de garantie afhandeling voor rekening is van de FM.
Geen Nederlandse importeur is pech voor jullie allebei maar geen reden om de rekening voor transport bij jou neer te leggen.
Ik snap die middenstanders echt niet meer hoor, omzetten zien dalen en niet begrijpen dat als de service onder nul zakt je veel beter zaken kunt doen met de betere webshops.
Ik wou eerst zeggen ach die paar euro boeien toch niet maar 136euro is wel erg belachelijk.
Kijk als je nu eens de verzendkosten naar Denemarken moest betalen zeg je nog ok want die 18euro zijn niet zo spannend.
Maar dat zijn wel hele hoge verzendkosten en zou ik zelf echt niet mee akkoord gaan
Kijk als je nu eens de verzendkosten naar Denemarken moest betalen zeg je nog ok want die 18euro zijn niet zo spannend.
Maar dat zijn wel hele hoge verzendkosten en zou ik zelf echt niet mee akkoord gaan
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Hiervoor zijn geen algemene regels. Toen ik mijn PS3 kocht (ok iets totaal anders) stond er in de kleine lettertjes dat garantieproblemen binnen de 14 dagen kosteloos worden vergoed. Na die 14 dagen draait de koper op voor verzendkosten en werkuren. Inderdaad, 14 dagen .
Bij Trek, Cube en Stevens nog nooit iets gehoord van verzendkosten bij garantiegevallen. Wat de koper wel moet betalen zijn de ombouwkosten en eventueel nieuwe onderdelen, hier komt het merk niet tussen beide (of soms met een schamele vergoeding alsof een fiets ombouwen 20 minuten werk is). Maar in jou geval is dat dus niet aan de orde.
Ik snap wel dat je LBS niet tevreden is met 136 euro verzending. Zo'n merk heeft steevast een contract met ups, dhl of wat doen ook. Dat die 136 euro verzending durven vragen is gewoon schandalig, zij zullen mss de tijd dat ze steken in u garantieafhandeling aanrekenen als verzending. Voor 136 euro stuur ik 6 pakjes naar china en terug.
Bij Trek, Cube en Stevens nog nooit iets gehoord van verzendkosten bij garantiegevallen. Wat de koper wel moet betalen zijn de ombouwkosten en eventueel nieuwe onderdelen, hier komt het merk niet tussen beide (of soms met een schamele vergoeding alsof een fiets ombouwen 20 minuten werk is). Maar in jou geval is dat dus niet aan de orde.
Ik snap wel dat je LBS niet tevreden is met 136 euro verzending. Zo'n merk heeft steevast een contract met ups, dhl of wat doen ook. Dat die 136 euro verzending durven vragen is gewoon schandalig, zij zullen mss de tijd dat ze steken in u garantieafhandeling aanrekenen als verzending. Voor 136 euro stuur ik 6 pakjes naar china en terug.
Ik denk dat die kleine letterjes van je PS3 in strijd zijn met de wet. De verzendkosten naar je webshop kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar van leverancier naar de PS3 fabriek hoort de klant niet te voelen. Zo is het ook met fietsen, je doet zaken met je LBS, en deze kan hoogstens wat kosten in rekening brengen naar rato van de verwachte levensduur. Mits je een complete fiets gekocht hebt, of een compleet opgebouwde fiets.NoChain schreef:Hiervoor zijn geen algemene regels. Toen ik mijn PS3 kocht (ok iets totaal anders) stond er in de kleine lettertjes dat garantieproblemen binnen de 14 dagen kosteloos worden vergoed. Na die 14 dagen draait de koper op voor verzendkosten en werkuren. Inderdaad, 14 dagen .
Bij Trek, Cube en Stevens nog nooit iets gehoord van verzendkosten bij garantiegevallen. Wat de koper wel moet betalen zijn de ombouwkosten en eventueel nieuwe onderdelen, hier komt het merk niet tussen beide (of soms met een schamele vergoeding alsof een fiets ombouwen 20 minuten werk is).
Is de fm het frame zelf gaan halen dan? Wat een onfatsoenlijk bedrag én gedrag.
Ik zou als eerste eisen van de fm-er dat hij wél een specificatie van zijn verzendkosten aan jou kan overhandigen.
Daarna(ast) kun je misschien contact leggen met Principia zelf. Die €136 zijn in ieder geval door de fm-er niet te rechtvaardigen. Goodluck.
Ik zou als eerste eisen van de fm-er dat hij wél een specificatie van zijn verzendkosten aan jou kan overhandigen.
Daarna(ast) kun je misschien contact leggen met Principia zelf. Die €136 zijn in ieder geval door de fm-er niet te rechtvaardigen. Goodluck.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Zowel 1e alinea als de 2e alinea zijn praktijken die wettelijk gezien niet toegestaan zijn. Als de consument een fiets koopt en die gaat kapot in de garantie, dan moet de FM dat oplossen. In het geval van een nieuw frame, draait de FM gewoon op voor de ombouwkosten. Sommige merken geven de FM een vergoeding voor de opbouwkosten. Maar de consument behoort daar niets van mee te krijgen.NoChain schreef:Hiervoor zijn geen algemene regels. Toen ik mijn PS3 kocht (ok iets totaal anders) stond er in de kleine lettertjes dat garantieproblemen binnen de 14 dagen kosteloos worden vergoed. Na die 14 dagen draait de koper op voor verzendkosten en werkuren. Inderdaad, 14 dagen .
Als je een los frame gekocht heb dan is het natuurlijk wel een ander verhaal.
-
- Forum-lid
Zolang je LBS de kosten niet kan aantonen, zou ik sowieso niets betalen. Maar ik mag aannemen dat hij daar inmiddels druk mee bezig is?