Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

up-grade van Aksium naar .......

gertgump
Forum-lid

gertgump 22 dec 2013 20:07

Na drie jaar met Aksiums te hebben gereden wil ik wel eens iets nieuws. Mijn toertochten beperkten zich van AGR tot Boretti tot Erik dekker classic etc, maar aankomend jaar wil ik toch eens de grens over voor ondermeer de RVV. Nu ben ik op zoek naar een all-round wielset voor de Belgische kasseien als voor de tochten in Ned. Mavic , Fulcrum, Shimano etc alle info is welkom. Mijn budget rijkt tot ong 400 euro. Wie o wie

Devoronian
Forum-lid

Devoronian 22 dec 2013 20:27

Fulcrum racing 3, iedereen na mij gaat waarschijnlijk hetzelfde zeggen

gertgump
Forum-lid

gertgump 22 dec 2013 20:30

Is Fulcrum dan zoveel beter dan bijv Mavic?

JJmagic
Forum-lid

JJmagic 22 dec 2013 21:11

Ik heb zelf een setje Ultegra wielen.
Zijn redelijk licht, stijf en niet te duur.

Ze doen hun werk goed in klimmetjes, en blijven lekker doorgaan op b.v. kasseien...

Als ik een budget had van rond de 400,- zou ik deze wielen zeker weer kopen.
Die zijn hun geld meer dan waard geweest. :P
Focus cayo
Ultegra 6800
DA C50

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 22 dec 2013 23:33

In te koop staat een mooi setje no tubes met acros naven.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 23 dec 2013 07:17

Voor dit bedrag kun je een set handgemaakte wielen laten maken. Jij kunt uiterlijk en kleurstelling helemaal bepalen en de wielen worden afgestemd op jouw gewicht en het beoogde gebruik.

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 23 dec 2013 08:51

r600 schreef:Voor dit bedrag kun je een set handgemaakte wielen laten maken. Jij kunt uiterlijk en kleurstelling helemaal bepalen en de wielen worden afgestemd op jouw gewicht en het beoogde gebruik.
Mee eens. Er zijn een aantal respectabele bouwers in Nederland die op basis van jouw behoefte een wielset op maat kunnen aanbieden. Dan weet je zeker dat het bij je doel van gebruik past en dat je een strakke set krijgt. Ook de wensen wat prijsstelling zullen daarin meegenomen kunnen worden.

Als voorbeelden worden vaak http://www.BikeXperto.com, http://www.wheel-tec.nl of http://www.Handgespaakt.nl genoemd. Neem eens een kijkje zou ik zeggen en zoek je rot op dit forum.....
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 23 dec 2013 09:16

flexodder schreef:Als voorbeelden worden vaak http://www.BikeXperto.com, http://www.wheel-tec.nl of http://www.Handgespaakt.nl genoemd. Neem eens een kijkje zou ik zeggen en zoek je rot op dit forum.....
Net even op die sites gekeken. Ik snap het voordeel dat je een maatwerk selectie krijgt.
De technische argumenten snijden imho veel minder hout. Flauwekul als spaaknippels die vanaf de veldzijde worden aangedraaid en daarom blijkbaar oorzaak zijn voor spaakbreuk.
Ook de uitleg over spaakpatronen waarbij men spreekt over aandrijfzijde???
Tja, ik heb die wielautomaten vaak genoeg aan het werk gezien, alles heeft een reden en dat hoeft niet per se slecht te zijn.

Serieus, er is volgens mij nog steeds geen enkele (dynamische) berekening te maken op spaakpatronen, dus dit soort 'feiten' zijn in mijn ogen meningen gebaseerd op 'een gevoel'.

Blijft dat het natuurlijk een prettig idee is dat je zelf in overleg de componenten uitzoekt en dat het wiel handgebouwd is. Ik hou wel van ambachtelijk werk.

elefantino
Forum-lid

elefantino 23 dec 2013 09:49

Een handgespaakt setje is natuurlijk ook een van de grote forumcliches... :D Als iemand een topic over wielen opent met een vraag om advies weet je zeker dat binnen 8 posts het handgemaakte setje om de hoek komt kijken. Een ijzeren natuurwet. :D

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 23 dec 2013 10:01

Als je de tijd en moeite er in wilt stoppen zou ik ook gaan voor een handgemaakt setje. Ik fiets in mijn cyclocrosser met Mavic CXP 33 velgen, Ultegra naven en 36 spaken. Bomb proof en ik vind het er goed (en retro) uitzien bij mijn titanium frame. Kosten € 350,- Ik heb me laten adviseren door een zeer ervaren wielbouwer, na slechte ervaringen met fabriekswielen.

Overigens denk ik dat een setje Fulcrum R3 ook prima zal zijn en goed smoelt. Prima all round wielen met bijna alleen maar goede ervaringen op dit forum.

Volgens mij weet je prima wat je met de wielen wilt doen. Met wat zoekwerk op internet of bij de juiste fietsenmaker kun jij je keuze wel maken.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 23 dec 2013 11:32

elefantino schreef:Een handgespaakt setje is natuurlijk ook een van de grote forumcliches... :D Als iemand een topic over wielen opent met een vraag om advies weet je zeker dat binnen 8 posts het handgemaakte setje om de hoek komt kijken. Een ijzeren natuurwet. :D
Inderdaad :D en dan ook nog zonder te weten wat voor gewicht de ts-er bijvoorbeeld heeft, welke fiets etc... Ik zou zeggen doe eens gek en als je echt niks anders vindt kijk dan naar R3 of Zon.. ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

materialist
Forum-lid

materialist 23 dec 2013 12:55

Van de 10 posts gaan er al weer 7 over handgespaakt.
Er is een harde kern van jihhandisten aan het werk die bommen willen vervoeren

Plaats reactie