Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

ouwe lullen op de race fiets

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 25 dec 2013 19:40

Ik wil niemand voor het hoofd stoten met dit bericht ( behoor zelf bij de oude lullen, namelijk), mar ik heb toch wel behoorlijk de indruk dat het fietsen op de racefiets wel ernstig aan het vergrijzen is.
Ik fiets altijd alleen en kom geregeld andere fietsers of clubjes tegen, als ik dan de leeftijd van de mede hobbyisten probeer in te schatten dan moet ik toch wel tot de conclusie komen dat wij als fietsers toch wel tot de 40 plussers behoren, ik kom zelden jongere lui tegen.
Ik zat al op de race fiets toen ik 10 was, soms mocht ik met mijn wielrennende vader en broer mee, ik zit nu ongeveer 40 jaar op de racefiets.
Heb zelf 4 kinderen, allemaal jongens, van 13 tot 25, echter een race fiets hebben ze nog nooit aan geraakt.
Wel van, hey pa, waarom staan die fietsen altijd in de huiskamer en, oh wat leuk dat je ook een app op je telefoon hebt hoor,ga je daar harder van fietsen.
Aangezien de resultaten bij de profs wat Nederlanders betreft ook wat achterblijven, oke, gelukstreffertje met Bauke maar dat is in mijn beleving een eenmalige gebeurtenis.
Ik maak me dus wel een beetje zorgen of we ooit weer een Kneet en Raas kunnen voortbrengen ?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Fietsjongen
Forum-lid

Fietsjongen 25 dec 2013 19:54

Tsja...
Ben zelf 20 jaar, rijd nu op een hybride ongeveer 4500 kilometer per jar, en een racefiets komt er binnenkort bij.
Ik vind het heerlijk om buiten te zijn, mijzelf af te beulen en lekker van de omgeving te genieten.
Ook een paar vrienden van mij fietsen, eentje ook in een club.

Denk dat in `jullie` ;) tijd iedereen naar buiten werd geschopt door de ouders als de zon zich ook maar even liet zien.
Van daaruit zijn velen gaan fietsen denk ik, en zijn dat blijven doen.
Tegenwoordig is voor de meeste jongeren fietsen een moetje, en spaart men het liefste voor een auto, of minstens voor een scooter.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 25 dec 2013 20:41

Toen ik 16 was in 1984 werd er op de racefiets gereden met buurjongens, vrienden, klasgenoten en mensen van de sportvereniging. We hadden geen internet en social media, wel brommers en een auto zodra we 18 waren. In die tijd hadden er redelijk veel een racefiets, maar meer keuze was er ook niet, MTB en hybrides kwamen pas later op. Dus ja, de veertigers houden misschien wel langer vast aan de racefiets.

michiel831
Forum-lid

michiel831 25 dec 2013 21:16

Ik vind dat juist het mooie van de wielersport. Dat je op de 40e, 50e en nog veel ouder als je wil nog zo actief kan meedoen als je wil. Ik ken zat oude baasjes die nog echt wel gas kunnen geven en veel plezier hebben in de sport. Dat is toch het belangrijkste.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 25 dec 2013 21:29

Oude lullen en oude mutsen...

Tja...als er één ding is dat ik graag zou willen terug draaien is dat ik het fietsen veel en veel eerder in mijn leven had ontdekt. Maar toen ik de geschikte leeftijd daarvoor had hadden we bij ons thuis helemaal geen geld voor zo'n fiets. En later kwam ik helaas nooit op het idee. Ik dacht namelijk dat fietsen niet leuk was omdat ik alleen maar opoefietsen en kromme verroeste barrels gewend was.:( Wist ik veel.
Veni. Vidi. Fietsie.

peter1981
Forum-lid

peter1981 25 dec 2013 21:43

Ik denk eerder dat de momenten dat je zelf rijd je gewoon iet veel jongere personen tegen komt omdat die dan aan het werk zijn of iets dergelijks
Sinds ik werkloos ben valt me op dat als ik rij ik veel oude van dagen tegen kom op een racefiets.
Maar ik snap dat als je 65+ (of natuurlijk jonger)bent je de tijd hebt om te fietsen op tijden waar het ze uitkomt.

Toen ik werk had reed ik hoofdzakelijk of erg vroeg in de morgen of in de avond en dan zijn de iets oudere al klaar met hun training.

Wat betreft mezelf ... Ik heb tot m`n 13e heel graag gefietst.
Daarna kwamen andere dingen aan het licht o.a. vrouwen (toen nog meisjes) toen brommers/scooters en toen een auto (tuningtijd/ illegale straatraces en erna legale races op een circuit).
In die tijd had ik echt geen zin in een fiets , op iets latere leeftijd denk je ook wat meer na over gezondheid e.d. en sinds 2008 heb ik weer een fiets en sinds 2009 fiets ik weer dagelijks
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 25 dec 2013 22:47

Een paar redenen voor het hoge oud blond percentage:

Fietsen doen de meeste werkenden na werktijd. De jongeren na schooltijd. Daar zit al een mismatch van 2 a 3 uur.

Vroeger werd ik bij mooi weer naar buiten geschopt (vriendelijk verzocht dan). Dan ging je vanzelf fietsen, crossen, ravotten. Fietsen op de velg en dan vonken maken langs de stoeprand. Dat is wat anders dan een laptop, ipad of DS.

Fietsen is een dure hobby. Je hebt al aardige fietsen voor 5 a 600 euro, maar tel daar de kosten voor kleding en onderhoud bij en je komt op een aardig bedrag. Dan is de keuze voor een goedkoper voetbalclublidmaatschap snel gemaakt. En vergeet de kosten van een mobiel abbonement niet...
older Budweiser

Martin Swinkels
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 26 dec 2013 00:21

Ik heb als alpinist nooit goed begrepen waarom een jong en gezond iemand kiest voor een saaie sport als wielrennen. Wielrennen was voor mij alleen leuk om naar te kijken op T.V. maar om zelf te doen, No Way. Veel te tijdrovend en altijd langs gebaande paden. Boring. :o

Nu ik 45 ben en de knieën genoeg hebben gehad van bivaks in de sneeuw, lange dagen met zware rugzakken en eindeloze afdalingen zijn de 'gouden' alpinisten jaren voor mij voorbij en ben ik blij dat ik nog lekker kan fietsen. Geen druk, geen stress maar louter ontspanning en toch lekker fit blijven.

Ik werk vanuit huis en ben eigen baas en fiets daarom vaak overdag. Doordeweeks rondom de kantooruren kom ik vrijwel uitsluitend oudere mannen en een enkele woon-werk fietser tegen. Maar in de avond en in het weekend zie ik toch best veel jongeren op de fiets hier in de omgeving. Daar zit vast een nieuwe Raas of Kneet tussen. Ze zien er erg profi gesoigneerd uit soms.

herera
Forum-lid

Gebruikersavatar herera 26 dec 2013 00:35

Ik fiets nu 30 jaar (vanaf mijn 24 op racefiets) en op de mountainbike 12 jaar. Daarvoor heb ik in mijn jeugdjaren toen ik 11, 12 was aan fietsencross gedaan... in de tussen liggende jaren was het studeren, kroeglopen, werken, voetballen en achter de vrouwen aanjagen :) . Het afgelopen jaar 2013 heeft deze, 'ouwe lul' nog nooit zoveel kilometers gevreten als in de jaren ervoor. Ook merk ik dat vele 'jongeren' pas op latere leeftijd de racefiets (en misschien eerder) de mountainbike pakken.. dat was vroeger in der jaren '70 en' 80 ook niet veel anders, tenzij je ouders aan wielrennen deden dan hadden ze de paplepel klaarliggen. Mijn ouders waren tuinders en zeiden dat alleen werken goed voor je was. De jongeren van 15,16, of 17 die talent hebben worden door de clubs naar voren geschoven en krijgen extra aandacht. Echter valt het voor deze talentvolle pubergroep vaak niet mee de motivatie te behouden een hoger doel te bereiken dan wat de club vaak voor ogen heeft, enkele uitzonderingen daargelaten. Vaak vallen deze soms door tijdgebrek vanwege studie, jammerlijk genoeg weer door de mand en geven dan de pijp aan Maarten. Helaas hebben we ook niet zoveel 'Rondjes om de kerk' wedstrijden meer zoals die er vroeger wel waren, bijna ieder dorp kende vroeger wel wel een wielerwedstrijd. Ik heb 3 kinderen, en ooit geprobeerd mijn oudste zoon (23) aan fietsen te zetten toen hij 18 was, maar een rondje op de mtb van 25km en uiteindelijk uitgeput hangend over het stuur, heeft hem doen besluiten te gaan fitnessen, en dat doet hij nog steeds. Mijn dochter (21) had, jaren geleden (zonder opdringen van pa) een oude racefiets van mij uit de schuur gegrist, en stapt sindsdien regelmatig op de fiets voor een rondje van 50 tot 80 km samen met haar vader of even alleen.Hier wordt ik erg blij van. De jongste zoon van 15 is net gestopt met voetballen.. en kijkt liever naar de TV, of zit achter de pc of Xbox, fietsen naar school vindt hij voorlopig wel genoeg.
Momenteel ben ik even uitgeschakeld, maar hoop over 6 weken weer de draad op te kunnen pakken en dit nog jaren te kunnen blijven doen, immers zijn er nog uitdagingen genoeg. En ach wat betreft mijn kids, ieder moet doen waar die plezier aan beleeft, het verstand komt pas met de jaren.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 dec 2013 01:23

Als ik online GTA speel kom ik dan weer verdacht weinig oude lullen tegen...

Toen ik nog jong was heb ik naast skateboarden veel hardgelopen, gefietst en op brommers geracet met de overeenkomst dat er daarbij altijd politie achter mij aanzat (heel goed om pijn te leren lijden :mrgreen: ). Toen ik iets ouder en iets wijzer werd ben ik gaan hardlopen en mountainbiken pas ruim na mijn dertigste heb ik mijn eerste racefiets gekocht.

tegenwoordig zijn er zoveel sporten waar je uit kan kiezen en wielrennen is op dit moment in Nederland niet echt "cool". Ik denk dat je daarom wat minder jeugd ziet dan vroeger.

Laats was ik aan het fietsen en kwam ik drie jongens van een jaar of 13, 14 tegen die aan het fietsen waren, één op een oude stalen racefiets, één op een mountainbike en één op een stadsfiets met drie versnellingen. Ze waren gehuld in voetbalkleding en hadden respectievelijk een skateboardhelm, een fietshelm waar de meesten hier zich diep voor zouden schamen en een paardrijcap :shock: op.
Ze reden een redelijk strak tempo en toen ik ze inhaalde keken ze vol bewondering naar mijn carbon racemonster en strakke prima matchende wieleroutfit. Ik werd spontaan vrolijk van dit merkwaardige gezelschap en heb mijn duim voor ze opgestoken en ze een welgemeend compliment gegeven. Er is dus nog hoop!

Met dank aan Frans Maassen zijn er trouwens ook plannen voor een wielerbaan in ons dorp. Ik hoop dat dit doorgaat zodat het voor mijn kinderen makkelijker is om eens te snuffelen aan de wielersport.
Campagnolo Ultra Dork

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 26 dec 2013 09:13

Ik ken zoveel twintigers en jonger die aan wielrennen doen. Ik zit bij een studenten wielrenvereniging en die is de laatste jaren echt gegroeid. Wat opvallend is; steeds meer vrouwen gaan fietsen.

peter1981
Forum-lid

peter1981 26 dec 2013 10:07

Ernie C. schreef:Als ik online GTA speel kom ik dan weer verdacht weinig oude lullen tegen...

Moet je eens Gran Turismo gaan doen dan kom je ineens stukken meer oudere tegen :mrgreen:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie