upgrade complete groep (Ultegra 6500)?
ik heb sinds een jaar of 10 een Giant Team CFR waar ik heel tevreden mee ben op één punt na: het schakelen. Dit verloopt niet altijd even soepel (met name het voorblad) Ik heb alles recentelijk laten afstellen door de FM, maar ook deze krijgt niet 100% goed. In de meeste versnellingen maakt de achterderailleur wel een licht ratelgeluid. De fiets heeft een Ultegra 6500 groep met een 9 sp cassette. De FM heeft al de suggestie gedaan om eventueel een upgrade te doen (zonder details te geven). Een complete upgrade naar een 6700 of 6800 is vrij prijzig. Is het mogelijk om b.v. mogelijk om componenten van de 6700/6800 groep te combineren met de bestaande 6500 groep? Ik zou eventueel de componenten over een langere periode willen vervangen (dus niet in 1x) zodat ik niet meteen een fors bedrag hoef te investeren. Wat is de beste oplossing?
-
- Forum-lid HC
Een 9 speed Ultegra zou zeker nog zonder ratelen af te stellen moeten zijn, zelfs na vele km is met lichte ingrepen een soepel draaiend systeem haalbaar.
Als je wel wilt over schakelen naar een nieuwe groep, bedenk je dan zeker dat de nieuwe groepen 10 (of zelfs 11) speed zijn. Componenten afzonderlijk vervangen kan dan wel maar bekijk dan goed in welke volgorde. Eerst de shifters lukt bv niet vanwege compatibiliteits problemen.
Als je wel wilt over schakelen naar een nieuwe groep, bedenk je dan zeker dat de nieuwe groepen 10 (of zelfs 11) speed zijn. Componenten afzonderlijk vervangen kan dan wel maar bekijk dan goed in welke volgorde. Eerst de shifters lukt bv niet vanwege compatibiliteits problemen.
@Scottwilko, het wordt sowieso minimaal een 10 sp.
Was van plan om eerst de cassette te vervangen, achter- en voor derailleur, crankstel en ketting en als laatste de shifters aangezien deze ook het duurste zijn
@Craftec, ik heb geen ervaring met SRAM, heb altijd Shimano gehad. Wat is het verschil tussen beide merken?
@jsparie, ketting is nog de originele dus die zal ik binnenkort maar eens laten vervangen. Maken nieuwe kabels dan zoveel verschil?
Was van plan om eerst de cassette te vervangen, achter- en voor derailleur, crankstel en ketting en als laatste de shifters aangezien deze ook het duurste zijn
@Craftec, ik heb geen ervaring met SRAM, heb altijd Shimano gehad. Wat is het verschil tussen beide merken?
@jsparie, ketting is nog de originele dus die zal ik binnenkort maar eens laten vervangen. Maken nieuwe kabels dan zoveel verschil?
Jij hebt wel een heel zuinige fietsenmaker ....ketting en kabels kosten het minste en maken het grootste verschil.
10 JAAR met dezelfde ketting? en niet tevreden over het schakelen....tsja, ik val even stil.nuvolari schreef: het wordt sowieso minimaal een 10 sp.
Shifters, cassette en ketting moet je tegelijk vervangen.
Derailleurs en crankstel kan je houden, eventueel nieuwe kettingbladen.
Cheap light strong, choose two
Ik heb liever een zuinige fietsenmaker dan eentje die gelijk alle onderdelen gaat vervangen die misschien niet aan vervanging toe zijnJij hebt wel een heel zuinige fietsenmaker ....ketting en kabels kosten het minste en maken het grootste verschil.
@Ernie C, ik heb goede reviews gelezen van de 6800 dus eerlijk gezegd niet direct gedacht aan een 105. Ik zal deze suggestie zeker in overweging nemen.
-
- Forum-lid HC
Vandaar dat hij de hele groep wil vervangen ipv de ketting en cassette?!
Ik heb deze zomer voor m'n vriendin een tweedehands cyclocrosser gekocht. Die schakelde ook niet super. Heb de ketting en cassette vervangen, en later de kabels. Nu schakelt ie weer goed.
In principe is een oude 9-speed groep echt wel goed schakelend te krijgen.
In principe is een oude 9-speed groep echt wel goed schakelend te krijgen.