Pagina 1 van 2

Fiets januari 2014

Geplaatst: 04 jan 2014 18:16
door jeroenr
Goed begin van het jaar. Leuk gesprek/verslag van Jens Voigt, blij de Cervelo S2 tegen te komen en een prima verslag van Leon van Bon over de Koga.

Ook een leuk initiatief om fietsen van leden een keer mee te nemen in een test.

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 04 jan 2014 19:42
door sjc
+1
Ook het artikel over 26 en 29 inch ATB had mijn warme belangstelling.

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 09 jan 2014 21:43
door Erik
Zeker een leuk nummer en een leuk artikel over de custom racers! Alleen waar is het kader waar naar verwezen wordt? Kan het niet vinden... Maar goed, detail (en eigen interesse, want mijn Casati wordt daar genoemd. :mrgreen: )

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 09 jan 2014 22:42
door Supergrover
er staat ook een verwijzing naar een fimpje (Belkin) wat je op de site in moet toetsen (140195)
maar dat filmpje is niet te vinden....

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 10 jan 2014 16:23
door daniel1975
Kunnen jullie al wennen aan het lettertype en de leesbaarheid?
Ik niet, lees het sinds de update met veel minder plezier :(

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 11 jan 2014 08:52
door Matthijs1973
nieuwe update bevalt mij zeer goed, inhoud van deze maand eveneens!

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 12 jan 2014 19:41
door Supergrover
supergrover1 schreef:er staat ook een verwijzing naar een fimpje (Belkin) wat je op de site in moet toetsen (140195)
maar dat filmpje is niet te vinden....

niet verwacht, toch gekomen....

hij staat erop, zie ook:

http://www.fiets.nl/2014/01/12/kijkje-keuken-belkin/

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 23 jan 2014 22:47
door titaniumboy
Altijd als ik en mijn vrouw naar de supermarkt gaan wil zij een blad nemen over wonen of over psychologie en ik zeg altijd wat een zonde van het geld. Maar afgelopen keer hield zij mij de nieuwe fiets voor mijn neus en die kon ik niet achterlaten.
De vergelijking tussen de 29ers en 650b was erg leuk. Maar ook het (te korte) interview met een man als Voigt is toch erg mooi.

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 23 jan 2014 22:59
door flores
Vaak kan het doorlezen van psychologie lectuur nuttiger zijn voor hier op het forum dan het lezen van Fietsmagazine...

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 24 jan 2014 11:09
door TumTumTum
:lol:

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 31 jan 2014 12:13
door guver
Ik heb hem ook gekocht vanwege het artikel over het verschil tussen een 27,5en 29" cc-bike. Dus ik was met name geinteresseerd in de rapportage over de Giant XTC en de Niner air 9. Conclusie uit het verhaal (zie kader vermogen): de 29-er gebruikt ca 2% minder energie, dus is efficienter.
Maar als ik in de spec's eronder kijk, zie ik dat ze een fiets van 5700 Euro vergelijken met een fiets van 2000 euro. En de 29-er is maar liefst 1,6 kg lichter dan de Giant. Gaat deze test dan nog wel op? Of ben je een Ferrari met een Skoda aan het vergelijken en kom je tot de conclusie dat de Ferrari sneller is en een betere wegligging heeft..... ;)

Re: Fiets januari 2014

Geplaatst: 01 feb 2014 21:56
door wouterfiets
Hoi Guver,

Je stelt een heel terechte vraag, veroorzaakt doordat het aantal pagina's voor het artikel beperkt was.
Zoals we schreven hebben we de fietsen op dezelfde banden gezet, met de naar ons idee ideale druk per wielmaat.
Wat we niet beschreven hebben, maar wel gedaan, is dat we voor het vergelijk exact dezelfde wielen in verschillende maten monteerden om het verschil in lagerkwaliteit te minimaliseren.
Toen hebben we ook nog de Niner met zand gevulde bidons 2,5kg zwaarder gemaakt, wat volgens onze rondvraag (Zie: gewicht) ongeveer het gewichtsverschil tussen 650b en 29-er met een gelijke prijs oplevert. Daarnaast hebben we ook exact dezelfde zithouding gecreëerd om even veel wind te vangen. Alles voor een zo eerlijk mogelijk vergelijk.

Dan nog is het gebruikte vermogen slechts één aspect van een fiets, gemeten op één parcours (Amerongen) en bij óns gewicht, vermogen en tempo. Staar je er niet op blind, het gaat om het totaal pakket. Zoals je op de laatste pagina kunt zien vinden wij rijplezier uiteindelijk het belangrijkst, en dat is zo subjectief dat je dat zelf zult moeten inschatten, aan de hand van alle aspecten die in het artikel aan bod komen. Ken jezelf en wees reëel!

Overigens ligt de gemeten 2% verschil in de lijn der logica, gezien de 3% verschil die we jaren geleden al maten tussen 26" bikes en hun 29-er tegenhangers. 650b ligt qua afmetingen vrij dicht bij 26", en lijkt daar ook rijdend sterk op.

Groet,
Wouter