Ervaren hulp bij verwijderen zadelpen
Mijn aluminimum zadelpen in mijn stalen frame zit muurvast. Hulp van een gerenomeerde fietsenmaker mocht niet baten (W40 olie etc. en bankschroef). Deze fietsenmaker wilde niet verder helpen. Hij verwees mij naar een expert in Groningen. De zadelpen is nu wel beschadigd en moet er uit. Graag wil ik (betaalde) deskundige hulp (b.v. een fietsenmaker) om deze er uit te krijgen. Wie weet een adres in de buurt van Utrecht?
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Ik weet niet hoe handig jezelf bent en wat voor gereedschappen je hebt.
Ik zou met het volgende beginnen:
Spuit een goede kruipolie bovenaf in het spleetje tussen zadelpen en zadelbuis.
Wacht een paar minuten en sla met een hamer rondom aan de zijkant van de zadelpen. Doe dit met korte felle tikken.
Laten inwerken voor en paar uur.
Dan procedure met kruipolie aanbrengen en tikken herhalen.
Dit doe je 3x op de dag en een paar dagen achter elkaar.
Dan na zeg een dag of 4, zet je het frame stevig ondersteund neer. Zet een markering op de zadelen met een marker of plakband. Neem een vuisthamer en geef een harde knal op de bovenkant van de pen. Als de pen een paar mm zakt is het ok. Dan kun je nogmaals het geheel proberen los te draaien in een bankschroef.
Ik zou met het volgende beginnen:
Spuit een goede kruipolie bovenaf in het spleetje tussen zadelpen en zadelbuis.
Wacht een paar minuten en sla met een hamer rondom aan de zijkant van de zadelpen. Doe dit met korte felle tikken.
Laten inwerken voor en paar uur.
Dan procedure met kruipolie aanbrengen en tikken herhalen.
Dit doe je 3x op de dag en een paar dagen achter elkaar.
Dan na zeg een dag of 4, zet je het frame stevig ondersteund neer. Zet een markering op de zadelen met een marker of plakband. Neem een vuisthamer en geef een harde knal op de bovenkant van de pen. Als de pen een paar mm zakt is het ok. Dan kun je nogmaals het geheel proberen los te draaien in een bankschroef.
Wat Goldenratio zegt is een heel goede oplossing maar je kunt nog wat extra's doen.
Het geheel op de kop en van onderen een gaatje vinden of gewoon waar de trapas doorheen gaat en dit vol spuiten met olie of wd40.
Je moet voor de werking van olie etc wel geduld hebben. Kan best een dag of wat duren.
Niet te veel draaien aan de pen want dan vreet hij nog meer vast.
Alsje gaat trekken gebruik een fohn of electrische verfbrander in lage stand op de zadelbuis. Zodat deze wat uitkan zetten.
Succes, je zult het nodig hebben.
Het geheel op de kop en van onderen een gaatje vinden of gewoon waar de trapas doorheen gaat en dit vol spuiten met olie of wd40.
Je moet voor de werking van olie etc wel geduld hebben. Kan best een dag of wat duren.
Niet te veel draaien aan de pen want dan vreet hij nog meer vast.
Alsje gaat trekken gebruik een fohn of electrische verfbrander in lage stand op de zadelbuis. Zodat deze wat uitkan zetten.
Succes, je zult het nodig hebben.
Wat Ernie C zegt.
Ik heb hetzelfde een paar weken geleden aan de hand gehad. Van al dat rommelen was de zadelpen beschadigd en daardoor onbruikbaar. Weken lang met WD40 ingespoten, van onder en van boven maar hij bleef vast als een huis.
De oplossing: Zaag de zadelpen een centimeter boven de staande framebuis af. Daarna kun je met een los zaagblad of met zo'n soort ijzerzaagje http://www.kruis.nl/artikelen/626706/st ... 300mm.html in het muurvaste stuk zadelpen zagen tot je een sleufje hebt. Je kunt dan de zadelpen met een tang inknijpen zodat er ruimte komt en dan heb je hem los.
Ik heb hetzelfde een paar weken geleden aan de hand gehad. Van al dat rommelen was de zadelpen beschadigd en daardoor onbruikbaar. Weken lang met WD40 ingespoten, van onder en van boven maar hij bleef vast als een huis.
De oplossing: Zaag de zadelpen een centimeter boven de staande framebuis af. Daarna kun je met een los zaagblad of met zo'n soort ijzerzaagje http://www.kruis.nl/artikelen/626706/st ... 300mm.html in het muurvaste stuk zadelpen zagen tot je een sleufje hebt. Je kunt dan de zadelpen met een tang inknijpen zodat er ruimte komt en dan heb je hem los.
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs
Je kunt wel met een tang inknijpen, maar als ie over de volle lengte klem zit gaat dat niet werken.
Ik zou een vrij brede sleuf aanbrengen (8 a 10 mm breed, 10-20 mm diep)en dan
een stuk rond rvs staf er doorheen en dat als momentsleutel gebruiken.
Ik zou een vrij brede sleuf aanbrengen (8 a 10 mm breed, 10-20 mm diep)en dan
een stuk rond rvs staf er doorheen en dat als momentsleutel gebruiken.
older Budweiser
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Het gaat hier vooral om de juiste methode.jupiler11 schreef:
Ik heb hetzelfde een paar weken geleden aan de hand gehad. Van al dat rommelen was de zadelpen beschadigd en daardoor onbruikbaar. Weken lang met WD40 ingespoten, van onder en van boven maar hij bleef vast als een huis.
.
Veel mensen denken dat WD 40 eventjes corrosie oplost, maar dat werkt niet zo. WD 40 heeft sowieso weinig oplossend vermogen. In dit geval kan het echter als een soort glij-hulpmiddel werken.
Als de corrosie er voor zorgt dat elk spleetje is afgesloten dan komt er nooit WD 40 in die mate tussen dat je er wat mee kan. De truuk is juist dat je het materiaal veelvuldig laat schrikken de ruimte die ontstaat tijdens het schrikken kan de WD40 dieper geleiden. En tenslotte verbreek je de corrosie las door de pen dieper te slaan. Als de WD40 enigszins is gepenetreerd door al dat schrikken, kan het in deze fase voor minder frictie zorgen. Als je dan tenslotte tracht uit te draaien zal de WD40 verder als glijmiddel werken.
Zelfde geld wat voor moeren en bouten die vast zitten. Men is geneigd dan een groot stuk gereedschap te pakken en met brute kracht te werken. Gevolg is breuk, afgedraaide koppen of dol.
Als je echter tegelijkertijd erop slaat met een droge tik terwijl je een korte draaibeweging maakt komen veel dingen gewoon los zonder breuk of fatale beschadiging van koppen.
Ook je autodealer maakt gebruik van het schrikken van materialen met bijv een luchtsleutel om wielmoeren los te maken. Die luchtsleutels hameren nl ook.
SCHRIKKEN maakt (tijdelijke) ruimte.
Natuurlijk kun je ook gaan zagen maar is vaak ook niet echt eenvoudig. Het maakt dan best uit hoe ver een pen in het frame zit. 5 cm of 15 cm diep is dan een groot verschil. De zaag waar naar gelinkt wordt is uiterst instabiel om een juiste lijn mee te volgen. Door het dunne zaagblad wat maar aan één kant steun heeft, zwabbert het zaagblad nogal, zeker als je het ver uit moet laten steken als je door de diepte veel lengte nodig hebt.
Ja hoor Goldenratio heeft weer gelijk.
Dit klinkt als veel ervaring.
Zagen wil wel werken maar is zeker niet makkelijk en als de pen diep zit, zeg verder dan 20cm dan wens ik je heel veel succes.
Zorg dat er even een fractie beweging in komt en dan helpt de WD40, kruipolie of wat je gebruikt, je met de rest.
Dit klinkt als veel ervaring.
Zagen wil wel werken maar is zeker niet makkelijk en als de pen diep zit, zeg verder dan 20cm dan wens ik je heel veel succes.
Zorg dat er even een fractie beweging in komt en dan helpt de WD40, kruipolie of wat je gebruikt, je met de rest.