Witte Sidi weer wit krijgen
De stof van mijn witte Sidi schoenen is wat grijzig / vuil en nu wil ik dit weer mooi wit krijgen. Op zich lijkt het niet zo moeilijk, maar een ritje in de wasmachine ( sportwas 40°C ) heeft nog niet het gewenste resultaat gegeven. De " nep lederen " stukken zijn keurig wet , echter de stoffen delen nog niet.
Wie weet de gouden tip om de schoenen weer wit te krijgen...?
Wie weet de gouden tip om de schoenen weer wit te krijgen...?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Niet doen.meuk schreef:CIf met wat bleek schijnt te werken
Ciff is een schuurmiddel. Het kan zijn dat je schoen er schoon van wordt. Door het opruwen van het oppervlak zal de schoen veel sneller vuil worden.
Hoewel mijn schoonmaak-expertise op een ander vlak ligt.
- koop een baby tandenborstel. Het gaat erom dat de haren van de borstel zo fijn mogelijk zijn.
1- Groene zeep/lauw water. Het minst gevaarlijke schoonmaakmiddel.
Rustig poetsen, niet de haren krom drukken, cirkelvormige bewegingen zijn het meest efficiënt. Houdt de slurry uit de buurt van textiel/mesh. Als er wel wat in komt snel met overvloedig lauw water uitspoelen.
Als dit niet (voldoende) oplevert:
2. Voeg een klein scheutje amonia toe aan je zeepmengsel.
3. Chloor/Bleek (veiligheidsbril & ventilatie!!!)
Deze laatste zou ik pas doen na een weekje bedenktijd.
Dit is allemaal gegok.
- koop een baby tandenborstel. Het gaat erom dat de haren van de borstel zo fijn mogelijk zijn.
1- Groene zeep/lauw water. Het minst gevaarlijke schoonmaakmiddel.
Rustig poetsen, niet de haren krom drukken, cirkelvormige bewegingen zijn het meest efficiënt. Houdt de slurry uit de buurt van textiel/mesh. Als er wel wat in komt snel met overvloedig lauw water uitspoelen.
2. Voeg een klein scheutje amonia toe aan je zeepmengsel.
3. Chloor/Bleek (veiligheidsbril & ventilatie!!!)
Deze laatste zou ik pas doen na een weekje bedenktijd.
Dit is allemaal gegok.
Het schiet al op deel 1:
Zoals ik ze binnen kreeg - dit wordt mijn reserve, echt slecht weer paar - en echt goedkoop kunnen kopen ( 20% verkoopprijs )
Eerst heb ik de schoenen dus mee laten draaien in de machine waarbij de schoenen niet veel schoner zijn geworden behalve het grovere vuil er af.
Vanmorgen na mijn werk ben ik de schoenen gaan scrobben met Vanish Oxidant, zoveel mogelijk de stoffen gedeeltes. Het stof wordt steeds lichter van kleur , en de kunststof delen worden ook al een stuk witten dan ik direct verwacht had. Daarna de binnenkant van de hielstukken met een dikke bleek en een tandenborstel behandeld omdat dit anders echt niet veel schoner werd.
Momenteel staan de achterkanten van de schoenen te weken ( hielstukken ) - en daarna mogen de voorkanten nog een half uurtje in de week met de Vanish Oxidant. Vooral de stukken rondom de hiel waar in de naad wat sponsachtig materiaal zit, is erg bewerkelijk: knijpen/ schrobben/ knijpen om het vuil eruit te krijgen.
Straks zal ik foto's posten van het resultaat....
Het enigste wat ik nog zoek is een Boa sluiting voor deze schoen in de kleur WIT met een rood lipje. Draadje mag kapot zijn - hoeft natuurlijk niet.
Bijna klaar deel 2
Na het weken van de schoenen heb ik ze goed gespoeld om daarna zacht te drogen ( niet op de verwarming ). Nu zijn ze nog wat nat/ vochtig maar ik denk dat de stof nog iets witter wordt als ze droger zijn. Affijn hier het resultaat;
Zoals ik ze binnen kreeg - dit wordt mijn reserve, echt slecht weer paar - en echt goedkoop kunnen kopen ( 20% verkoopprijs )
Eerst heb ik de schoenen dus mee laten draaien in de machine waarbij de schoenen niet veel schoner zijn geworden behalve het grovere vuil er af.
Vanmorgen na mijn werk ben ik de schoenen gaan scrobben met Vanish Oxidant, zoveel mogelijk de stoffen gedeeltes. Het stof wordt steeds lichter van kleur , en de kunststof delen worden ook al een stuk witten dan ik direct verwacht had. Daarna de binnenkant van de hielstukken met een dikke bleek en een tandenborstel behandeld omdat dit anders echt niet veel schoner werd.
Momenteel staan de achterkanten van de schoenen te weken ( hielstukken ) - en daarna mogen de voorkanten nog een half uurtje in de week met de Vanish Oxidant. Vooral de stukken rondom de hiel waar in de naad wat sponsachtig materiaal zit, is erg bewerkelijk: knijpen/ schrobben/ knijpen om het vuil eruit te krijgen.
Straks zal ik foto's posten van het resultaat....
Het enigste wat ik nog zoek is een Boa sluiting voor deze schoen in de kleur WIT met een rood lipje. Draadje mag kapot zijn - hoeft natuurlijk niet.
Bijna klaar deel 2
Na het weken van de schoenen heb ik ze goed gespoeld om daarna zacht te drogen ( niet op de verwarming ). Nu zijn ze nog wat nat/ vochtig maar ik denk dat de stof nog iets witter wordt als ze droger zijn. Affijn hier het resultaat;
Heb het zelf nog niet geprobeerd maar dit schijnt goed te werken.
http://racefietsblog.nl/racefietsschoen ... asmachine/
In zo ongeveer zijn eerste post geeft TS aan dat hij de schoenen al in de wasmachine heeft gegooid....Blink45 schreef:Heb het zelf nog niet geprobeerd maar dit schijnt goed te werken.
ever schreef:In zo ongeveer zijn eerste post geeft TS aan dat hij de schoenen al in de wasmachine heeft gegooid....Blink45 schreef:Heb het zelf nog niet geprobeerd maar dit schijnt goed te werken.
Ik had nog geen ritje in de wasmachine gedaan met Vanish OXI , dat wil ik nog doen als finishing touch
' T was iets meer dan een half uurtje boenen.... maar ik kon deze schoenen kopen voor 20% van de winkelprijs incl. zo goed als nieuwe plaatjes en ga ze gebruiken voor mijn woon/werk fiets. Het was een test en voor dit bedrag was het zoiets van : krijg ik ze niet schoon of veruwineer ik ze dan gaan ze de kliko in...ever schreef:Ik vind je doorzettingsvermogen bewonderingswaardig! Voor mij in ieder geval geen witte schoenen vanwege dit soort perikelen, hoe modieus ook...
Ze waren wel vies maar voor de rest zo goed als nieuw ... ook de zool is nagenoeg kras vrij. En het was een leuk klusje zo tussen 2 nachtdiensten in. Ze draaien nu nog een rondje in de machine met Vanish OXI..... afwachten maar.
Laatst gewijzigd door rene op 29 jan 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.