stuiteren tijdens fietsen
-
- Forum-lid
Afhankelijk van het wegdek en het tempo waarmee ik fiets (35km/u) begint mijn fiets te stuiteren. Het fietspad langs de Schie (Voorburg - Leiden) als ik een rondje rechtsom vogelplas doe is heel erg. Maar een gemiddelde klinkerweg is ook geen pretje.
Stoppen met trappen is voldoende om het stuiteren tegen te gaan, maar is wel lastig om zo lekker in je cadans te blijven.
Heb ik mijn banden te hard opgepompt of moet ik gewoon niet meer rechtsom langs de vogelplas fietsen en klinkers mijden?
BVD
Stoppen met trappen is voldoende om het stuiteren tegen te gaan, maar is wel lastig om zo lekker in je cadans te blijven.
Heb ik mijn banden te hard opgepompt of moet ik gewoon niet meer rechtsom langs de vogelplas fietsen en klinkers mijden?
BVD
Misschien handig om wat meer info te geven? wat voor fiets? carbon voorvork? welke wielen? welke banden en welke spanning? en wat weeg jij?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
-
- Forum-lid
bluebird schreef:Misschien handig om wat meer info te geven? wat voor fiets? carbon voorvork? welke wielen? welke banden en welke spanning? en wat weeg jij?
@bluebird:
- het is een "oude stalen" giant peloton voorzien van alu voorvork, wolber voorwiel, DTSwiss R585 achterwiel.
De banden zijn continental GP's opgepompt tot 8.0 bar en ik zelf weeg nog steeds bijna 150kg met een lengte van 197cm.
Het stuiteren zit niet in de voorzijde, maar echt op het achterwiel.
**
Het is inderdaad de Vliet en als ik het rondje linksom rijd heb ik nergens last van. Ik kan misschien een keer met de fiets van mijn broertje gaan fietsen, die heeft een zelfde frame maat.
Op een aantal stukken van het fietspad langs de Vliet (ergens in de buurt van Voorschoten in ieder geval) zijn er door zwaar verkeer kleine glooiende kuilen en hobbels ontstaan. Afhankelijk van je cadans, kunnen deze ongeveer gelijk vallen met jouw trapritme en dat zou het stuiteren kunnen verklaren.
-
- Forum-lid
Ik fiets daar regelmatig, nog niet eerder opgemerkt.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Je schrijft niet welke breedte je achterband heeft maar bij jouw gewicht kun je het best kiezen voor een wat bredere achterband dan de standaard 23 mm. Dat zorgt voor wat meer comfort.(let op: hoe breder de band hoe minder bar er in hoeft)
(voordat je iets koopt wel even kijken welke maat je achtervork max kan hebben)
(voordat je iets koopt wel even kijken welke maat je achtervork max kan hebben)
- plantagenet
- Forum-lid
Probeer eens met een hogere of lagere cadans te fietsen. Dat kan helpen.
Wat ik overigens niet helemaal begrijp is dat je rijrichting ook nog van invloed is....Dat zou suggereren dat als je je als een Engelsman gedraagt, en dus links gaat fietsen, het stuiteren ook over zou moeten zijn...klopt dat?
Wat ik overigens niet helemaal begrijp is dat je rijrichting ook nog van invloed is....Dat zou suggereren dat als je je als een Engelsman gedraagt, en dus links gaat fietsen, het stuiteren ook over zou moeten zijn...klopt dat?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
volgens mij staat je zadel gewoon een klein beetje te laag. dit merk je doordat je gaat "stuiteren" bij een hoge cadans. een halve centimeter kan genoeg zijn
NB: dit zou ook moeten optreden bij rijden op vlak asfalt, al is het effect dan wel minder heftig
NB: dit zou ook moeten optreden bij rijden op vlak asfalt, al is het effect dan wel minder heftig
Ik ken dat fietspad. Ik rijd er zelf minstens 3 keer per week. Het klopt dat het stuk het verst van het water (rechts als je van Den-Haag naar Leiden fietst) niet altijd even best is. En als je niet heel alert stuurt een beetje stuitert.gast schreef:De kuilen zouden natuurlijk maar aan 1 kant van de weg kunnen zitten
Iets meer naar het midden sturen wil wel helpen.