Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
Dit topic is wellicht al wel eens aan de orde geweest maar er komen ook steeds weer nieuwe producten op de markt zoals 11-speed en Rotor en meer.
Bij een nieuwe cassette begin ik met een nieuwe ketting. Na ca. 3.000-uiterlijk 3.500 km vervang ik de ketting daarna rij ik de cassete op met de 2e ketting. Na 7.500-8.000 km is de cassette dan op. Ik rij met een Campa Record groep maar gebruik Chorus cassetes met Record kettingen. Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee. Sinds kort rij ik met Rotor Q-rings maar daar heb ik nog niet zoveel mee gereden.
Graag ook invullen door Campa, Shimano, Sram, en overige merken zoals Rotor, TA Specialites voorbladen, KMC kettingen, Rotor kettingbladen alle mogelijke combinaties van diverse modellen/types hiervan.
Wie doet er mee?
Bij een nieuwe cassette begin ik met een nieuwe ketting. Na ca. 3.000-uiterlijk 3.500 km vervang ik de ketting daarna rij ik de cassete op met de 2e ketting. Na 7.500-8.000 km is de cassette dan op. Ik rij met een Campa Record groep maar gebruik Chorus cassetes met Record kettingen. Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee. Sinds kort rij ik met Rotor Q-rings maar daar heb ik nog niet zoveel mee gereden.
Graag ook invullen door Campa, Shimano, Sram, en overige merken zoals Rotor, TA Specialites voorbladen, KMC kettingen, Rotor kettingbladen alle mogelijke combinaties van diverse modellen/types hiervan.
Wie doet er mee?
The wind is my friend
105 5700 casette in 6dkm klaar
6700 casette na 8dkm klaar
kettingen worden om de 3dkm gewisseld en indien nodig komt er na 6dkm de eerste ketting weer erop.
En hoe het met de 11 sp ultegra gaat hou ik jullie van op de hoogte
nu ca 4dkm gereden en nog perfect
de 11 sp chorus was nog prima bij 6dkm maar toen werd de fiets gestolen dus die heb ik niet kunnen oprijden
Net als de fietsen die ik afgelopen jaren in eigendom heb gehad die zijn meestal verkocht voordat het gaar was
Zal nu vast veranderen aangezien ik meer rij en niet meer bij een FM werk waar ik elke 6 maanden een nieuwe fiets koop
6700 casette na 8dkm klaar
kettingen worden om de 3dkm gewisseld en indien nodig komt er na 6dkm de eerste ketting weer erop.
En hoe het met de 11 sp ultegra gaat hou ik jullie van op de hoogte
nu ca 4dkm gereden en nog perfect
de 11 sp chorus was nog prima bij 6dkm maar toen werd de fiets gestolen dus die heb ik niet kunnen oprijden
Net als de fietsen die ik afgelopen jaren in eigendom heb gehad die zijn meestal verkocht voordat het gaar was
Zal nu vast veranderen aangezien ik meer rij en niet meer bij een FM werk waar ik elke 6 maanden een nieuwe fiets koop
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
8k vind ik voor een Campa cassette niet veel, dat haal ik met Shimano vrij gemakkelijk. Na 3 kettingen gaat de cassette naar de winterfiets.
Kettingen gooi ik er na 3000 af, KMC's kosten me 16 euro dus dat is 3x niks. Natuurlijk zijn Campa-kettingen beter en stiller maar dat rechtvaardigt de hoge prijs geenszins.
Kettingen gooi ik er na 3000 af, KMC's kosten me 16 euro dus dat is 3x niks. Natuurlijk zijn Campa-kettingen beter en stiller maar dat rechtvaardigt de hoge prijs geenszins.
-
- Forum-lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05
Ik heb campa centaur 10 speed en veloce 10speed gehad. Ik heb 4 of 5 KMC kettingen en die wissel ik na 1000km en reinig de tandwielen.Als ik ze allemaal gehad heb kook ik ze uit in kettingvet en dan begin ik weer van voor af aan. Ik doe op deze manier met gemak 20000km met de meeste tandwielen. Van de cassette heb ik de 18 en 19 een keer vervangen tussendoor. Nu heb ik sinds kort Athena 11speed met KMC ketting en Miche cassette. Ik ga dit op dezelfde manier doen en ben benieuwd hoe lang dat mee gaat.
Het record voorblad was na dik 35 dKm ver op.
Meestal wissel ik de ketting als deze net over de max lengteslijtage is. De cassette of enkele bladen ervan meestal elk jaar.
Dat levert een stapel afgereden maar nog goed bruikbare spullen op.
Die je eigenlijk best een tweede ronde(ingesleten kettingen op ingesleten tandwielen) kunt geven.
Voordat al die kettingen dan weer wat langer zijn ben je heel wat km's onderweg.
Dit laatste zou een crisistip van de vrekkenclub moeten zijn.
http://financieel.infonu.nl/geld/21019- ... -rijk.html
Meestal wissel ik de ketting als deze net over de max lengteslijtage is. De cassette of enkele bladen ervan meestal elk jaar.
Dat levert een stapel afgereden maar nog goed bruikbare spullen op.
Die je eigenlijk best een tweede ronde(ingesleten kettingen op ingesleten tandwielen) kunt geven.
Voordat al die kettingen dan weer wat langer zijn ben je heel wat km's onderweg.
Dit laatste zou een crisistip van de vrekkenclub moeten zijn.
http://financieel.infonu.nl/geld/21019- ... -rijk.html
Zij is ook tegen
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Ervaring uit verleden: Met FSA voorblad (groot) deed ik ca 15.000km. (Met relatief vaak schuine kettinglijn) Levensduur DA 7900 cassettes ca 7.000 met 2x ketting. Ben benieuwd hoe mijn nwe ultegra 6800 crank/bladen en de pracis works bladen zich gaan houden. Ik hoop langer
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
Tot zover lijkt het erop dat ik langer met de cassettes zou kunnen doen. Ik rij nu de 2e ketting op en dan is het klaar. Ik ga ook niet wachten op problemen en vervang alles wellicht te snel. Het idee de 1e ketting terug te plaatsen geeft nig wat extra kilometers.
Ik heb weleens na 6000 km een 3e nieuwe ketting op de cassette geprobeerd maar dan ging de ketting toch echt overslaan.
Waarschijnlijk heb ik ook de voorbladen voortijdig vervangen?
@havanna: zoals ik de duurdere record ketting gebruik kan ik kostentechnisch beter met kmc gaan rijden.
Maar ik wil ook eventuele problemen voor zijn en niet halverwege een lange rit allerlei problemen met schakelen krijgen. Verder fiets ik best wel veel en vaak dus ook vaak in de regen en dan slijt alles ook meer dan bij de mooi weer fietserts.
Ik heb weleens na 6000 km een 3e nieuwe ketting op de cassette geprobeerd maar dan ging de ketting toch echt overslaan.
Waarschijnlijk heb ik ook de voorbladen voortijdig vervangen?
@havanna: zoals ik de duurdere record ketting gebruik kan ik kostentechnisch beter met kmc gaan rijden.
Maar ik wil ook eventuele problemen voor zijn en niet halverwege een lange rit allerlei problemen met schakelen krijgen. Verder fiets ik best wel veel en vaak dus ook vaak in de regen en dan slijt alles ook meer dan bij de mooi weer fietserts.
The wind is my friend
De ketting vervangen na een vast aantal kilometers is om te beginnen al gewoon kolder, de slijtage hang van zoveel factoren af dat het simpelweg niet te voorspellen is.
Meten=weten wanneer ie op is.
Ik gebruik een digitale schuifmaat, zet um op 118 mm, binnenbekken tussen de ketting steken en uitschuiven.
> 120,5 mm = versleten, dat komt neer op iets van 0,8 % (nieuw is iets van 119,6 mm)
Op deze manier gaan cassettes ongeveer 3 kettingen mee, hangt natuurlijk mede van de cassettekwaliteit af.
De op deze manier afgekeurde spullen kan je natuurlijk nog op de winterfiets oprijden.
De kettingen die het heel lang volhouden zijn Campa Record 9 spiet en tot mijn verrassing SRAM PC971 (gekocht omdat ie maar een tientje kostte).
KMC viel tegen en Shimano wil ik nog eens proberen.
Kettingbladen hou ik niet bij, ik zien ut wel, ook een op het oog behoorlijk sleets blad geeft zelden problemen en de ketting gaat er ook niet harder van slijten (sommige mensen denken dat)
Meten=weten wanneer ie op is.
Ik gebruik een digitale schuifmaat, zet um op 118 mm, binnenbekken tussen de ketting steken en uitschuiven.
> 120,5 mm = versleten, dat komt neer op iets van 0,8 % (nieuw is iets van 119,6 mm)
Op deze manier gaan cassettes ongeveer 3 kettingen mee, hangt natuurlijk mede van de cassettekwaliteit af.
De op deze manier afgekeurde spullen kan je natuurlijk nog op de winterfiets oprijden.
De kettingen die het heel lang volhouden zijn Campa Record 9 spiet en tot mijn verrassing SRAM PC971 (gekocht omdat ie maar een tientje kostte).
KMC viel tegen en Shimano wil ik nog eens proberen.
Kettingbladen hou ik niet bij, ik zien ut wel, ook een op het oog behoorlijk sleets blad geeft zelden problemen en de ketting gaat er ook niet harder van slijten (sommige mensen denken dat)
Cheap light strong, choose two
11 speed slijt sneller dan 10 speed. En voor de 11 speed kettingen zijn de toleranties ook kleiner. Voor Campa gebruik ik i.p.v. Record Chorus kettingen, die gaan vrijwel 2* zo lang mee als Record. Bevalt me erg goed. het enige verschil is geen holle pinnetjes. Voor de prijs die ik daarvoor betaal (32 euro), hoef ik geen KMC.
Ik rijd ca. 8.000 km met cassette en ook 12.000 km met het buitenblad.
Ik rijd ca. 8.000 km met cassette en ook 12.000 km met het buitenblad.
Hier een link naar een ketting test uit 2011: http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... 5.html#/44.
Als ik het goed begrijp gaat het bij slijtage van de ketting om 2 aspecten, ten eerste de pen/plaat slijtage en ten tweede de slijtage van de rollers (contactpunt met de cassette), die samen de duurzaamheid van de ketting bepalen. Als ik het goed begrijp zal een ketting die versleten is op zich nog wel goed schakelen echter de ketting gaat verspringen van de cassette als de ketting te lang is geworden en dat begint bij de kleine kransjes als er veel kracht wordt uitgeoefend.
Verder is dat dan ook weer afhankelijk van de mate van slijtage aan de cassette. En dat is dan ook weer afhankelijk van of en wanneer je de ketting op de cassette vervangt.
@Loos Rij jij dan 8000 km met dezelfde Chorus ketting?
Uit de test in bovenstaande link blijkt dat de Campa Chorus ketting inderdaad duurzamer is dan de Campa Record ketting.
Als ik het goed begrijp gaat het bij slijtage van de ketting om 2 aspecten, ten eerste de pen/plaat slijtage en ten tweede de slijtage van de rollers (contactpunt met de cassette), die samen de duurzaamheid van de ketting bepalen. Als ik het goed begrijp zal een ketting die versleten is op zich nog wel goed schakelen echter de ketting gaat verspringen van de cassette als de ketting te lang is geworden en dat begint bij de kleine kransjes als er veel kracht wordt uitgeoefend.
Verder is dat dan ook weer afhankelijk van de mate van slijtage aan de cassette. En dat is dan ook weer afhankelijk van of en wanneer je de ketting op de cassette vervangt.
@Loos Rij jij dan 8000 km met dezelfde Chorus ketting?
Uit de test in bovenstaande link blijkt dat de Campa Chorus ketting inderdaad duurzamer is dan de Campa Record ketting.
The wind is my friend