KMC missing link voor 11-speed maar 1 keer gebruiken?
Was ik bijna klaar met mijn upgradeplannen voor dit jaar, waaronder 10-speed Ultegra -> 11-speed Ultegra, zie ik op de KMC website dat de 'missing link' schakels voor 11-speed NIET opnieuw te gebruiken zijn
http://www.kmcchain.eu/cms/bijlagen/Con ... eUs_GB.pdf
Ik was net zo blij met die dingen voor m'n 10-speed ketting, nu kan ik supermakkelijk naar een dag cruisen in goor weer de ketting eraf halen en netjes in een badje benzine schoonmaken.
De 10-speed missing links zijn expliciet wel reusable, maar ik merk wel dat na ca. 10 keer hergebruiken ze ook wat ruim beginnen te worden. Als het te gortig wordt vervang ik ze.
Heeft iemand hier die 11-speed missing links wel eens hergebruikt?
Lijkt mij toch dat dat gewoon kan... gewoon goed voelen of ze al ruim worden en vervangen. Al zou het na 3-4 keer zijn, dat is nog te doen. Maar direct al na 1 keer.... ze kosten een tientje dus dat zie ik niet zitten....
http://www.kmcchain.eu/cms/bijlagen/Con ... eUs_GB.pdf
Ik was net zo blij met die dingen voor m'n 10-speed ketting, nu kan ik supermakkelijk naar een dag cruisen in goor weer de ketting eraf halen en netjes in een badje benzine schoonmaken.
De 10-speed missing links zijn expliciet wel reusable, maar ik merk wel dat na ca. 10 keer hergebruiken ze ook wat ruim beginnen te worden. Als het te gortig wordt vervang ik ze.
Heeft iemand hier die 11-speed missing links wel eens hergebruikt?
Lijkt mij toch dat dat gewoon kan... gewoon goed voelen of ze al ruim worden en vervangen. Al zou het na 3-4 keer zijn, dat is nog te doen. Maar direct al na 1 keer.... ze kosten een tientje dus dat zie ik niet zitten....
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Ik gebruik ze al jaren. Nieuwe ketting = nieuwe missing linkdnmvisser schreef:Was ik bijna klaar met mijn upgradeplannen voor dit jaar, waaronder 10-speed Ultegra -> 11-speed Ultegra, zie ik op de KMC website dat de 'missing link' schakels voor 11-speed NIET opnieuw te gebruiken zijn
http://www.kmcchain.eu/cms/bijlagen/Con ... eUs_GB.pdf
Ik was net zo blij met die dingen voor m'n 10-speed ketting, nu kan ik supermakkelijk naar een dag cruisen in goor weer de ketting eraf halen en netjes in een badje benzine schoonmaken.
De 10-speed missing links zijn expliciet wel reusable, maar ik merk wel dat na ca. 10 keer hergebruiken ze ook wat ruim beginnen te worden. Als het te gortig wordt vervang ik ze.
Heeft iemand hier die 11-speed missing links wel eens hergebruikt?
Lijkt mij toch dat dat gewoon kan... gewoon goed voelen of ze al ruim worden en vervangen. Al zou het na 3-4 keer zijn, dat is nog te doen. Maar direct al na 1 keer.... ze kosten een tientje dus dat zie ik niet zitten....
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Jazeker. Ik gebruik 2 kettingen voor 1 cassette en wissel om de 2000 km. Ik hou wel dezelfde missing link bij dezelfde ketting. Ik heb voor het openen een speciaal tangetje gekocht zodat ik niets hoef te forceren. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Kettingen gaan zo toch 8 é 10000 km mee op mijn zomerfiets.kees0251 schreef:@spirit: maak je ze ook een paar keer open om de ketting eens een goeie beurt te geven, dat is de vraag die hier speelt.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
- Matthijs1973
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
- Locatie: Zeist
ik gebruik de kmc-link 11 speed op de ultegra 11 speed ketting, gaat prima en heb hem ondertussen 2 keer losgehaald. Gaat goed, je zult alleen een tang nodig hebben om ze los te krijgen, het zit allemaal erg strak. Zodra je merkt dat het te soepel gaat of speling krijgt de boel vervangen. In de verpakking van een tientje zitten 2 setjes, scheelt weer Op weightweenies zie ik trouwens wel eens berichten dat ze 10 speed links gebruiken op een 11 speed campagnolo ketting, schijnt ook goed te gaan.
Officieel mag het niet, maar het werkt in de praktijk gewoon.
P.S. Benzine is veel te agressief om je ketting te kuisen, gebruik liever lampenolie of diesel.
P.S. Benzine is veel te agressief om je ketting te kuisen, gebruik liever lampenolie of diesel.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Diesel vind ik ook rotzooi. Lampenolie is ideaal spul. Niet duur en doet het goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
De link verwijst naar 10s. Die is, zoals al eerder vermeld, herbruikbaar. De vraag van TS gaat echter over 11s.spiritwetteren schreef:http://www.vaneyckstore.be/nl/Ketting/9 ... 10-sp.html
En?
En die is (formeel) niet herbruikbaar. De praktijk echter......
Om helemaal precies te zijn...havana schreef:Officieel mag het niet, maar het werkt in de praktijk gewoon.
P.S. Benzine is veel te agressief om je ketting te kuisen, gebruik liever lampenolie of diesel.
Ik gebruik wasbenzine. Ik rol de ketting op en leg hem in een bakje, paar minuten laten staan, even flink schudden, ketting eruit halen en afdrogen met doek, daarna voorzichtig met compressor droogblazen. Als ie droog is dan met een droge doek ketting goed schoonboenen zodat laatste droge stof en grauweraf gaat. Op dit moment is de boel gortdroog.
Daarna op de fiets zetten (cassette ook met kwastje wasbenzine gedaan en met compressor schoongeblazen), missing link erop, en dan voorzichtig achteruit draaiend olie op de rolletjes doen. Niet teveel en niet te weinig. Je voelt en hoort hoe dit werkt. Alle versnellingen voorzichtig afgaan. Laten staan en de volgende dag overtollige olie eraf vegen met doek (vooral van de buitenkant).
Of dit nodig is? Misschien niet, maar als je een hele dag op pad bent en de weg is nat, dan voel je wel aan het gekraak en het granzen dat de aandrijflijn zo'n rigoreuze schoonmaakbeurt nodig heeft aan het eind.
Het bakje met benzine (zwart) giet ik na schoonmaken weer terug in de fles. Vaak blijft er een wel een theelepeltje zand achter. Een deel daarvan had anders toch in je ketting gezeten.
De volgende keer de fles voorzichtig openschroeven, zodat alle urft zoveel mogelijk op de bodem blijft liggen en je weer heldere benzine kunt gebruiken.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Hou ons op de hoogte als de link het toch zou begeven.Matthijs1973 schreef:ik gebruik de kmc-link 11 speed op de ultegra 11 speed ketting, gaat prima en heb hem ondertussen 2 keer losgehaald. Gaat goed, je zult alleen een tang nodig hebben om ze los te krijgen, het zit allemaal erg strak. Zodra je merkt dat het te soepel gaat of speling krijgt de boel vervangen. In de verpakking van een tientje zitten 2 setjes, scheelt weer Op weightweenies zie ik trouwens wel eens berichten dat ze 10 speed links gebruiken op een 11 speed campagnolo ketting, schijnt ook goed te gaan.
Voor de duidelijkheid, ik gebruik een 11-speed quicklink maar 1 keer.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend