Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD pedalen op racefiets.

sjc
Forum-lid

sjc 22 jan 2014 20:55

Zijn er gebruikers van SPD pedalen op de racefiets. Ik zou het wel eens willen proberen. Ik zie een aantal voordelen zoals gemakkelijk 2 zijdig inklikken en niet van de lastige schoenplaten onder je schoenen. Een voordeel van niet SPD pedalen zou een groter contact oppervlak zijn maar weegt dat werkelijk zo zwaar. Volgens mij heb je bij speedplay pedalen ook niet een veel groter contact oppervlak. Geen echt groot probleem maar ben toch eens benieuwd naar jullie mening.

-eric-
Forum-lid

-eric- 22 jan 2014 21:03

Al jaren zonder probleem... Als je niet anders gewend bent...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 22 jan 2014 21:06

Ja. Ik wil namelijk om verschillende redenen (fiets in het OV, woon-werk, boodschappen, geocachen) kunnen lopen op mijn schoenen.
Op mijn werkbeestje zitten gewone SPD's, op mijn nieuwere fiets SPD-race. Nadeel is dat je maar aan een kant kan inklikken...maar je hebt wel weer een groter raakvlak, met langere ritten vind ik dat wel prettig.
Veni. Vidi. Fietsie.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 22 jan 2014 21:23

De vraag is of je al "MTB"schoenen bezit? Zo niet dan adviseer ik bij gebruik van SPD-pedalen op de racefiets wel "MTB-schoenen" te kopen die een stijvere zool hebben.
Dat heft een gedeelte het verschil in contactoppervlak op.
Met name zoals @Tummiejummie ;) al schrijft is dat bij langere ritten prettiger.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Helen
Forum-lid

Helen 22 jan 2014 22:09

Ik ben ook begonnen met spd-pedalen, beviel mij toen goed. Toertochten van 100 tot 240 (LM) km en ik kon mij niet voorstellen dat het met race pedalen zo heel anders zou rijden. Totdat ik op een vrijdagavond naar Aiwaille reed in en mij onderweg realiseerde dat ik mijn schoenen was vergeten :| Ik was 5 minuten voor sluitingstijd bij de lokale FM die uiteindelijk een paar schoenen had ongeveer in mijn maat, maar wel spd-sl. Toen was de keuze tussen de volgende dag fietsen met die schoenen en pedalen of niet fietsen snel gemaakt. FM heeft de pedalen en schoenplaatjes zo goed mogelijk gemonteerd en de volgende dag ik meen 160km gereden. Ik heb de pedalen laten zitten en thuis andere schoenen gekocht die wel goed passen en ik ervaar het wel als een wereld van verschil. Vooral -zoals al is gezegd- vanwege het grotere contactopeervlak. Later nog een keer de spd pedalen gemonteerd toen ik mijn andere schoenen bij mijn ouders had laten liggen ;) en dat voelde voor mij toch echt minder prettig, ik kon mij niet meer voorstellen dat ik daar zo lang mee had nog gereden. Kan natuurlijk ook een kwestie de van weer wennen zijn geweest, maar persoonlijk zou ik niet meer terug willen.

[edit] ik gebruik de spd-schoenen overigens nog wel voor spinning e.d.
Laatst gewijzigd door Helen op 23 jan 2014 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 22 jan 2014 22:36

Ik ben ca. 2 jaar geleden ook afgestapt van SPD op de racefiets en overgegaan op SPD-SL en zou ook niet terug willen. SPD-SL geeft mij een beter gevoel, maar ik moet erbij zeggen dat mijn schoenen met SPD kliksysteem geen 100% stijve zool hadden en mijn raceschoenen met SPD-SL systeem dus wel.
De nadelen van SPD-SL heb je al genoemd, dus is het vooral een afweging van datgene wat jezelf het meest makkelijk en prettig lijkt.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 23 jan 2014 07:25

Sinds twee jaar ook overgestapt op SPD SL op de racer ivm de bredere oppervlakte. Dit geeft mij een betere stabiliteit voor mijn knieen.

Op mijn CX heb ik SPD wat ook lekker zit.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

remirom
Forum-lid

remirom 23 jan 2014 07:43

Ik heb lang met "look keo" racepedalen gereden en dus bijhorende "raceschoenen" , op de mtb reed ik met spd pedalen, dus twee paar schoenen etc...

uiteindelijk op de racefiets ook spd pedalen gezet, ten opzichte van de typische racepedalen, tja, misschien voelen de racepedalen iets vaster/robuuster maar 't is moeilijk te zeggen, zeker als je kwalitatieve schoenen gebruikt (daar zit het hem vooral denk ik) . eventuele nadelen spd pedalen, het gewicht (zijn iets zwaarder), de looks (tja...) .
Voordelen, 't zijn no nonsense pedalen die altijd werken, veel sneller inklikken en langs beide kanten, met de schoenen loopt je normaal ipv "pinguin style" , schoenen zijn niet glad zoals raceschoenen met grote plastic plaat erop, plaatjes slijten minder snel (metalen plaatjes ipv plastic en zitten verzonken in schoen) .

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 23 jan 2014 08:02

Oorspronkelijk ben ik begonnen met MTBen. Daarvoor dan ook schoenen met SPD aansluiting gekocht. Later heb ik een racefiets aangeschaft, maar had geen zin om andere schoenen te kopen. Daarom SPD racepedalen die aan 1 kant zijn in te klikken op de racefiets. En ik moet zeggen dat ik dit nooit als nadeel, of als minder dan andere pedalen beschouw. Tochtjes van meerdere uren zijn geen probleem voor mij, en als ik van de fiets afkom kan ik zonder problemen op de schoenen verder lopen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 jan 2014 09:27

Het kan prima, vaak zit een spd-sl wel wat dichter op het pedaal en door het bredere oppervlak kan de zool wat dunner en lichter zijn en is die net zo stijf als een dikke MTB zool.

Buiten dat je op MTB spd,s beter kan lopen. Maar een schoen waar je echt goed op kan lopen is niet stijf en daar krijg je gegarandeerd last van.

Stijfheidsverschil voel ik niet, mits verglijkbare schoenen. Ik voel wel verschil met de shimano winterschoen, die zijn voelbaar minder stijf en bij langere winterritten ga ik dat wel voelen.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 23 jan 2014 09:36

Ik heb jaren op de racer gewone SPD's gehad.
Lange en korte ritjes mee gemaakt.
Ik persoonlijk had geen problemen en vind het eigenlijk nog steeds een uitkomst.
Hoewel ik nu SPD-SL heb weet ik niet of ik dat de volgende keer nog een keer doe.
Ivm woon/werk vind ik de loopzolen toch wel handig en om twee paar schoen te hebben vind ik overbodig.

codex
Forum-lid

codex 23 jan 2014 11:13

Ik ben ook overgestapt van mtb pedalen naar race.
Dit omdat ik niet meer verder kon trappen door pijn onder mijn voorvoet, door de kleinere contactoppervlak van de mtb(spd) plaatjes.
(Ik kreeg zulke pijnlijke(sterk brandende)onderkant van mijn voorvoet, dat ik gewoon uit moest klikken.)
Goede stevige mtb schoenen hebben dat euvel niet kunnen voorkomen.Zelfs had ik er ook nog een speciale zool in.

Kortom ik was blij dat ik die "rotdingen" kwijt was.

Nu dus race(shimano spd-sl) pedalen en wat ik niet had verwacht...totaal geen probleem om daar een stuk mee te wandelen.`(zolang je maar geen 10 minuten hoeft te lopen).

En wat het belangrijkste is...ook helemaal geen pijn meer ,onder mijn voetzool.

En ik klik er ook nog gemakkelijker in en uit.

Tenminste dit is mijn eigen ondervinding.
Laatst gewijzigd door codex op 23 jan 2014 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie