Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

naaf vervangen

wim732
Forum-lid

wim732 28 jan 2014 18:14

Hallo,

Ik wil een nieuw project beginnen met het bouwen van een cyclocrosser met schijfremmen.
Nu heb ik 2 goede sets carbon wielen die ik altijd gebruikte bij het crosser.
Aangezien ik ben overgestapt naar alu remranden en dus andere wielen, heb ik deze carbon wielen over.
Nu ken ik iemand die voor mij kan spaken en richten.

Ik heb wel aantal vragen.

- welke naaf kan ik gebruiken? een mtb naaf of moeten dit speciale zijn?
- waar naven bestellen?

ik hoor het graag, ook misschien eerdere ervaringen hoor ik graag.

Alvast bedankt.

freddynr2
Forum-lid

freddynr2 28 jan 2014 19:06

Naafbreedte (130 of 135mm) hangt af van je kader. Dus zeg dat eerst eens, waarschijnlijk is het gewoon een kader voor 135mm naven en dus geschikt voor mtb-naven.
Verder welke en waar bestellen, dat hangt er vanaf hoeveel spaken er in die carbonvelgen zitten en wat je ervoor wil betalen.
Dus zeg eerst eens welke kader je gaat opbouwen en dan kan je kijken naar naven met het geschikte spaakaantal.

skimons
Forum-lid

skimons 28 jan 2014 20:20

van belang:
- inbouwbreedte
- aantal spaken
- spaakpatroon (sommige velgen hebben gaten onder een hoek en dan kan je niet zomaar je radiale voorwiel vervangen voor een kruis over 2/3/4

shimano maakt goede, betrouwbare naven (deore XT), maar die wegen veel. DT zijn al lichter, maar ook duurder. Chris King zijn heeel duur (en mooi), en zo heb je er nog 20 :)

de meeste duitse webshops hebben veel keus, kijk ook eens bij cnc-bike, die hebben vaak ouder spul in de aanbieding

succes

wim732
Forum-lid

wim732 28 jan 2014 20:35

Het frame is nog niet bekend, maar er zijn al wat dingen duidelijk geworden voor mij.
Het spaken verhaal is mij helemaal duidelijk.
Ik ben van plan een frame uit china te laten overkomen, dus weet nog niet wat de inbouw breedte is.

remirom
Forum-lid

remirom 28 jan 2014 21:26

afhankelijk van je naaf zal je spaaklengte ook veranderen, dus je zal andere spaken nodig hebben.

Plaats reactie