kettingvet voor gesloten kettingkast
Hallo allemaal
Ik wil mijn simpele stadsfiets een onderhoudsbeurt geven maar loop tegen het simpel feit aan dat ik geen idee heb met welk middeltje ik de ketting moet smeren. Het betreft een GESLOTEN kettingkast.
Op mijn racer en mtb'er gebruik ik drylube in de zomer, en wetlube in herfst/winter.
maar een kettingkast is in principe redelijk dicht dus weinig kans op vervuiling van de ketting. Vandaar dat ik aan vet zat te denken, maar wat is gangbaar en betaalbaar ?
Wie kan mij helpen ??
Ik wil mijn simpele stadsfiets een onderhoudsbeurt geven maar loop tegen het simpel feit aan dat ik geen idee heb met welk middeltje ik de ketting moet smeren. Het betreft een GESLOTEN kettingkast.
Op mijn racer en mtb'er gebruik ik drylube in de zomer, en wetlube in herfst/winter.
maar een kettingkast is in principe redelijk dicht dus weinig kans op vervuiling van de ketting. Vandaar dat ik aan vet zat te denken, maar wat is gangbaar en betaalbaar ?
Wie kan mij helpen ??
Hier staat niks
Mits voorzichtig te werk gaan, is het afnemen van een kettingkast niet moeilijk. Smeren doe je dan met dezelfde middelen als een andere fiets.
let erop bij het ineen doen van de kettingkast dat de lipjes niet afbreken. Dat zijn de gevoeligste zaken. Vooral achteraan breekt het snel af. Je kan dat omzeilen door in de onderste en de bovenste achterkant een klein gaatje te boren. Mocht het lipje dan afbreken, kan je alles gemakkelijk bijeen houden met een snelspanner.
let erop bij het ineen doen van de kettingkast dat de lipjes niet afbreken. Dat zijn de gevoeligste zaken. Vooral achteraan breekt het snel af. Je kan dat omzeilen door in de onderste en de bovenste achterkant een klein gaatje te boren. Mocht het lipje dan afbreken, kan je alles gemakkelijk bijeen houden met een snelspanner.
Vet blijft veel minder lang zitten dan olie omdat het weggedrukt wordt naar mijn idee.
Ik zou gewoon de ketting om het half jaar smeren met zo'n plastic olieflesje die je overal kan kopen.
Bij het kleine tandwiel kan je met de fiets ondersteboven en aan de trappers draaiend de ketting voorzien van olie.
"Linnen" kettingkasten hebben vaak een afsluitbaar flapje met drukbutton in het doek bij het kleine tandwiel als smeeropening. Bij een harde kettingkast is vaak een gedeelte bij het achtertandwiel demonteerbaar voor dit onderhoud.
Ik zou gewoon de ketting om het half jaar smeren met zo'n plastic olieflesje die je overal kan kopen.
Bij het kleine tandwiel kan je met de fiets ondersteboven en aan de trappers draaiend de ketting voorzien van olie.
"Linnen" kettingkasten hebben vaak een afsluitbaar flapje met drukbutton in het doek bij het kleine tandwiel als smeeropening. Bij een harde kettingkast is vaak een gedeelte bij het achtertandwiel demonteerbaar voor dit onderhoud.
Laatst gewijzigd door henpaden op 29 jan 2014 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Elk goedkoop smeermiddel voldoet. Het is toch een gesloten kettingkast. Dus laat die dure drylube's en wetlube's maar staan en koop bij Halfords of i.d. een goedkoop busje Kroon Oil. Ketting schoonmaken, indruppelen- klaar!
Vervolgens jaren niet meer naar omkijken....
Vervolgens jaren niet meer naar omkijken....
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
zorgen dat de ketting redelijk schoon is
in oliën
overtollige olie met een doekje erlangs afhalen
vet erop
klaar
in oliën
overtollige olie met een doekje erlangs afhalen
vet erop
klaar
Kaarsvet in een groenteblikje smelten, ketting erin en paar minuten laten liggen.roeliooo schreef: maar een kettingkast is in principe redelijk dicht dus weinig kans op vervuiling van de ketting. Vandaar dat ik aan vet zat te denken, maar wat is gangbaar en betaalbaar ?
Wie kan mij helpen ??
Laten uitdruipen en afkoelen> klaar voor een jaar.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
echte onzin, de smerende werking van kaarsvet is minimaal!!!!kees0251 schreef:roeliooo schreef:
Kaarsvet in een groenteblikje smelten, ketting erin en paar minuten laten liggen.
Laten uitdruipen en afkoelen> klaar voor een jaar.
gaat niet, bestaat niet!
Kaarsvet verminderd wel degelijk wrijving bijna vergelijkbaar met gangbare smeermiddelen. Het is een misvatting dat dit niet zo is.
Echter het word vrij snel uitgedreven en dat is de oorzaak van deze opvatting.
Wanneer je bv. een ketting regelmatig opnieuw voorziet van een nieuw laagje wax dan is het een smeermiddel met specifieke goede eigenschappen.
Zelf maak ik al jaren een smeermiddel voor de ketting op basis van paraffine, oftewel kaarsvet. Dat kost mij geen enkele euro.
Mijn kettingen gaan gemiddeld 4500km mee. (En ik vervang ze op tijd bij 0,75 "rek".)
Niet door omslachtig m'n ketting te demonteren en "uit te koken" in gesmolten kaarsvet maar heel simpel door voor iedere rit het spul op te brengen uit een plastic flesje met tuitje.
De was is opgelost in terpetine. In de winter is het mengsel te dik dus eerst even het flesje in warm water leggen.
Nooit meer door zand krakende en zwarte kettingen, je handen blijven mooi schoon, je ketting hoef je minder vaak te vervangen en je portefeuille raakt niet leeg...
Echter het word vrij snel uitgedreven en dat is de oorzaak van deze opvatting.
Wanneer je bv. een ketting regelmatig opnieuw voorziet van een nieuw laagje wax dan is het een smeermiddel met specifieke goede eigenschappen.
Zelf maak ik al jaren een smeermiddel voor de ketting op basis van paraffine, oftewel kaarsvet. Dat kost mij geen enkele euro.
Mijn kettingen gaan gemiddeld 4500km mee. (En ik vervang ze op tijd bij 0,75 "rek".)
Niet door omslachtig m'n ketting te demonteren en "uit te koken" in gesmolten kaarsvet maar heel simpel door voor iedere rit het spul op te brengen uit een plastic flesje met tuitje.
De was is opgelost in terpetine. In de winter is het mengsel te dik dus eerst even het flesje in warm water leggen.
Nooit meer door zand krakende en zwarte kettingen, je handen blijven mooi schoon, je ketting hoef je minder vaak te vervangen en je portefeuille raakt niet leeg...
Laatst gewijzigd door henpaden op 30 jan 2014 00:46, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja ja, op de ketting van een stadsfiets moeten we spul van 10€ per 100 gram smeren om 0,73 Watt te sparen....fredkarsten schreef:echte onzin, de smerende werking van kaarsvet is minimaal!!!!kees0251 schreef:roeliooo schreef:
Kaarsvet in een groenteblikje smelten, ketting erin en paar minuten laten liggen.
Laten uitdruipen en afkoelen> klaar voor een jaar.
Welk spul kost weinig en houdt het langste stand ZONDER onderhoud, daar gaat het hier om, en dat is kaarsvet.
Dig it man:
http://barndoorcycling.wordpress.com/20 ... hain-lube/
Hup Fred, laat nog eens je hersens spoelen, kunne we lache....
Cheap light strong, choose two
Squirtlube is een commerciëel smeermiddel met veel gebruikers. (en ordinaire parafine). Ik vind het niets maar dat kan liggen aan mijn smeergedrag.fredkarsten schreef: echte onzin, de smerende werking van kaarsvet is minimaal!!!!
@TS: wetlube, dry-lube is te strijdig met de zooi die al op je ketting zit.