Hallo mede-cyclisten,
Het cyclocross virus is bij mij na jaren weer gaan opspelen, en heb vandeweek een van Tuyl cycclocrosser gekocht.
In de tijd dat ik wedstrijden fietste op een cyclocross, zaten de commandeurs nog op het stuur en was een 6-speed fiets de top.
We spreken dan over de jaren 80-90.
De tijd dat Henk Baars ons nog de fijne kneepjes van het vak leerde als trainer in het veld.
Nu heb ik de fiets 2e hands gekocht, met een versleten achterband.
Toen ik vandaag een andere achterband monteerde, snapte ik gelijk waarom de oude versleten was.
De ruimte tussen de band en de zitbuis is 2,5 cm.
Momenteel is er een Shimano Alivio voor derailleur gemonteerd en deze loopt tegen de noppen van de band (zie foto).
Kan iemand van jullie mij misschien vertellen wat er fout kan zijn.
Ligt het aan de derailleur of aan de band?
Ik wacht met smacht naar een reactie waar ik mee verder kan..
Groeten,
Jeroen
Hulp gezocht, voorderailleur van Tuyl cyclocross
-
- Forum-lid
Ik heb er geen verstand van, maar zou de vorm van verschillende merken/types banden misschien net wat verschillen waardoor een andere band wel past?
Of is derailleur niet orgineel?
Als ik goed naar het plaatje kijk lijkt het of er links tussen framebuis en derailleur, iets zit, een opvulstukje? Als je dat nu aan de rechtekant plaatst heb je wat mm gewonnen. Mits het de uitlijning niet verstoort met de ketting.
En als ik naar de plek kijk waar de trapas het frame ingaat, is het net alsof je daar tegen lager kogels aankijkt. Of is dat wat anders?
Ik weet veel meer van motorfietsen dus misschien slaan m'n antwoorden nergens op.
Als ik goed naar het plaatje kijk lijkt het of er links tussen framebuis en derailleur, iets zit, een opvulstukje? Als je dat nu aan de rechtekant plaatst heb je wat mm gewonnen. Mits het de uitlijning niet verstoort met de ketting.
En als ik naar de plek kijk waar de trapas het frame ingaat, is het net alsof je daar tegen lager kogels aankijkt. Of is dat wat anders?
Ik weet veel meer van motorfietsen dus misschien slaan m'n antwoorden nergens op.
Groeten Paul
pauldaytona schreef:Ik heb er geen verstand van, maar zou de vorm van verschillende merken/types banden misschien net wat verschillen waardoor een andere band wel past?
Hey Paul,
Bedankt voor je antwoord en ook ik zit meer in de motoren dan in de fietsen.
Het opvulstukje wat je bedoeld is om de voorderailleur te laten passen op het frame, een vulplaatje dus.
Daar kan ik dan ook niets mee sjoemelen.
De derailleur is niet origineel denk ik, misschien is tie wel bedoeld voor een MTB???
Dus ga ik shimano eens informeren naar een derailleur waarbij de kabel van boven af komt.
We denken nog ff verder.
Je hebt inderdaad een top pull race derailleur nodig,of er moet een bevestigings punt zijn om een omkeerwieltje achter op de staande buis te monteren want dan kan je een normale derailleur gebruiken.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen
-
- Forum-lid
gewoon even van tuyl bellen ? http://www.vantuyl.nl
Groeten Paul