hybride/trekkingfiets woon-werk: 4 opties...wie helpt?
Dag,
Het is lastig kiezen vind ik. Mijn wensen:
- naafversnelling
- laag gewicht
- indien mogelijk (ook) terugtraprem
- niet van die irritant brede banden
- kortom: onderhoudsvrije stadshybride waar ik echt snel van a naar b ben.
- budget: max €800
Dit zijn mijn opties waar ik uit wil kiezen:
1) http://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-t ... 2014-heren
2) http://www.centralbikes.nl/stadsfietsen ... 2014_p3830
3) http://www.specialized.nl/nl/nl/bikes/globe/roll/roll-7
4) http://www.12gobiking.nl/crosshybride/m ... schrijving
Ik neig naar de specialized of de travel city, maar aan beide kleven ook nadelen.
Hoor graag jullie input/advies opdat mijn keuze hopelijk wat makkelijker wordt.
Het is lastig kiezen vind ik. Mijn wensen:
- naafversnelling
- laag gewicht
- indien mogelijk (ook) terugtraprem
- niet van die irritant brede banden
- kortom: onderhoudsvrije stadshybride waar ik echt snel van a naar b ben.
- budget: max €800
Dit zijn mijn opties waar ik uit wil kiezen:
1) http://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-t ... 2014-heren
2) http://www.centralbikes.nl/stadsfietsen ... 2014_p3830
3) http://www.specialized.nl/nl/nl/bikes/globe/roll/roll-7
4) http://www.12gobiking.nl/crosshybride/m ... schrijving
Ik neig naar de specialized of de travel city, maar aan beide kleven ook nadelen.
Hoor graag jullie input/advies opdat mijn keuze hopelijk wat makkelijker wordt.
Aha Rogier! Toch maar van het singlespeed concept afgestapt....?
Informeer je eerst eens over de gemonteerde componenten, onder andere ook over die, volgens jou irritant, brede banden. Èn sneller èn ingebouwde vering, geen vering nodig. Daarom zijn die populair! Nexus 7 is een no-go (34%-50% extra weerstand, zie Vogelvrijefietser april 2013, pag 29). Alfine 501 of Nexus 8 geven 21% extra weerstand. Nogal een verschil. Bovendien hebben die kogellagers ipv glijlagers. Verende vorken vreten trapenergie, geld, gewicht en onderhoud. Veren doen ze wel, maar dempen niet (tenminste niet deze cheapo's), en daar gaat het om.
Conclusie: de Hyde, want rollerbrakes gaan rammelen en niet na een paar jaar. En ze remmen altijd, constructief bepaald.
Informeer je eerst eens over de gemonteerde componenten, onder andere ook over die, volgens jou irritant, brede banden. Èn sneller èn ingebouwde vering, geen vering nodig. Daarom zijn die populair! Nexus 7 is een no-go (34%-50% extra weerstand, zie Vogelvrijefietser april 2013, pag 29). Alfine 501 of Nexus 8 geven 21% extra weerstand. Nogal een verschil. Bovendien hebben die kogellagers ipv glijlagers. Verende vorken vreten trapenergie, geld, gewicht en onderhoud. Veren doen ze wel, maar dempen niet (tenminste niet deze cheapo's), en daar gaat het om.
Conclusie: de Hyde, want rollerbrakes gaan rammelen en niet na een paar jaar. En ze remmen altijd, constructief bepaald.
Laatst gewijzigd door klimmer op 05 feb 2014 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Eindelijk iemand die bevestigd wat ik altijd al vermoedde. Dit na ruim een jaar op een Batavus met nexus naaf/versnelling te hebben gereden. Ben dolblij dat ik daarna op een fiets met deraiileur ben overgestapt.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Vergelijkbaar met de Hyde maar dan zitten er al sparborden en een bagagedrager op: http://www.mantel-fietsen.nl/stevens-city-flight-tour
Campagnolo Ultra Dork
Ha dank weer voor je erg nuttige informatie, klimmer. Helpt een boel.
Singlespeed frame met toch naafversnelling blijkt een combinatie die ik weinig tegenkom, dus idd mij nu gericht op meer hybride/trekking.
- Nexus 7 vs 8: goed om te weten, dat wordt dan dus zeker de 8
- Voorvering had ik al zo mijn twijfels over, maar ook goed om te weten dat je die bevestigt.
- Banden: begrijp ik je goed dat je stelt dat brede(re) banden veren en sneller zijn?? Een bredere band betekent toch meer (rol)weerstand dus trapt dan toch per definitie zwaarder?
- V-brakes zijn duurzamer/onderhoudsvrijer dan rollerbrakes begrijp ik?
Singlespeed frame met toch naafversnelling blijkt een combinatie die ik weinig tegenkom, dus idd mij nu gericht op meer hybride/trekking.
- Nexus 7 vs 8: goed om te weten, dat wordt dan dus zeker de 8
- Voorvering had ik al zo mijn twijfels over, maar ook goed om te weten dat je die bevestigt.
- Banden: begrijp ik je goed dat je stelt dat brede(re) banden veren en sneller zijn?? Een bredere band betekent toch meer (rol)weerstand dus trapt dan toch per definitie zwaarder?
- V-brakes zijn duurzamer/onderhoudsvrijer dan rollerbrakes begrijp ik?
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06 jul 2011 21:52
Om het nog moeilijker te maken: die starre alu vork uit die hyde gaat je echt rap doen verlangen naar een andere, zo stijf, wat mij betreft eens maar nooit weer icm de wortelvernielde fietspaden hier.
Kiezen tussen twee kwaden dus qua vorken, of gelijk vervangen.
Kiezen tussen twee kwaden dus qua vorken, of gelijk vervangen.
Brede banden: wat je veronderstelt is een mythe. Al is die allang achterhaald- is natuurkunde- mensen blijven het maar vertellen en anderen vertellen dat dan ook weer verder. Brede banden zijn wel zwaarder en geven meer luchtweerstand. Beetje googlen schept duidelijkheid.rogier schreef:- Banden: begrijp ik je goed dat je stelt dat brede(re) banden veren en sneller zijn?? Een bredere band betekent toch meer (rol)weerstand dus trapt dan toch per definitie zwaarder? - V-brakes zijn duurzamer/onderhoudsvrijer dan rollerbrakes begrijp ik?
Rollerbrakes hebben geen remblokjes, die hoef je dus niet te vervangen, maar remmen door in vet meedraaiende stalen rollen: altijd wrijving, ook als je niet remt. Bij langdurig remmen lopen ze heet en kunnen compleet weigeren. Duurzamer zijn ze ook niet, omdat het een ingeklemd naaf deel is, dat gaat rammelen omdat de passing nogal veel speling biedt. Als je daarvan af wil voor een tijdje, kun je dat deel van de naaf laten vervangen, niet goedkoop. Niet erg duurzaam dus. Onderdeel is vooral interessant vanwege de tijdswinst tijdens de assemblage. En het ziet volgens marketeers clean uit. Ze waren zo goed als uitgestorven 12j geleden, maar toen het patent (Shimano) afliep ging iedere OEM fabrikant ze als de wiedeweerga namaken en nu zitten wij er mee, nou ja, ik niet.
(en iemand die tussen twee haakjes ervaring heeft met dit examplaar? Komt ook erg id buurt van wat ik wil toch:
http://www.cyclenation.nl/2013/06/08/vsf/ )
http://www.cyclenation.nl/2013/06/08/vsf/ )
5 versnellingen? Je moet je afvragen: hoe dan? Toch niet zo'n Sturmey Archer 5v naaf uit.... (VSF maakt het model niet meer) Afwerking van VSF (vooral de lak, geen poedercoat) laat zeer te wensen over. Binnen een jaar bladderende verf. En tot overmaat van ramp voor en achter rollerbrakes!
Advies: minder kicken op de uiterlijke schijn en meer op innerlijke schoonheid.
Advies: minder kicken op de uiterlijke schijn en meer op innerlijke schoonheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06 jul 2011 21:52
Over die vork: heb dus zustermodel hooper gehad. Dode handen en voel je tanden.
Voor <100€ is dat wel opgelost natuurlijk met een carbon of chromo vork.
Voor <100€ is dat wel opgelost natuurlijk met een carbon of chromo vork.
Is tenslotte dit nog een goede optie?
http://www.12gobiking.nl/crosshybride/m ... leven_2013
Alfine 11 en onder de €800 immers...maar wel zo'n verende voorvork.
Kan het gewicht nergens vinden, iemand enig idee misschien?
http://www.12gobiking.nl/crosshybride/m ... leven_2013
Alfine 11 en onder de €800 immers...maar wel zo'n verende voorvork.
Kan het gewicht nergens vinden, iemand enig idee misschien?