Hallo,
Ik ben Schwalbes gewend op mijn MTBs maar heb nu een bike waar de Specialized Ground Control banden op zitten.
Kan iemand me mss goed uitleggen waarom de noppen op de Schwalbe MTB banden naar voren toe wijken (dus naar buiten wijzen),
maar op de Ground Control juist naar binnen wijzen in de rijrichting ?
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -12-46627/
Ik dacht eerst dat ze fout om zaten maar het lijkt zo te horen.
Profiel Ground Control band vgl met Schwalbe
Dat is gewoon het ontwerp van de band... Toch lijkt het soms wat vreemd. Ik heb ook WTB Wolverine en Weirwolf banden die zowel voor als achter in dezelfde richting gemonteerd dienen te worden. Peilvormig in de rotatierichting. Bij Schwalbe was de draairichting voor en achter anders. Hetzelfde geldt bij mijn Michilin Wild Race'R banden. Juist bij die Michelin vind het ook niet logisch zoals ik ze gemonteerd heb volgens de gebruiksaanwijzing. Peilrichting naar voren op achterband en voor juist andersom, maar toch werkt het... En de zijnoppen zijn misschien wel wat logischer, al lijken die weinige verschil uit te maken. Ik heb het idee dat het soms niet zo uitmaakt hoe je de band monteert, maar in sommige gevallen is een specifieke draairichting wel beter. Met name om grip te genereren in een bocht en/of tractie te houden op het achterwiel...
Maargoed bij sommige autobanden snap ik ook niet altijd hoe ze gemonteerd zijn. Want bij a-symmetrische banden lijkt het dat je daar een specifieke linker en rechterband zou moeten hebben, wat niet zo is...
Maargoed bij sommige autobanden snap ik ook niet altijd hoe ze gemonteerd zijn. Want bij a-symmetrische banden lijkt het dat je daar een specifieke linker en rechterband zou moeten hebben, wat niet zo is...
Bedankt voor de reactie!
Uiteraard is het het ontwerp
Ik heb me nog nooit echt in een ander merk MTB banden verdiept in de jaren dat ik op MTB zit,
laat staan me verdiept in de precieze stand van de diverse noppen van verschillende merken IN DE RIJRICHTING,
Ik nam aan dat er qua stand (zoals in eerste post bedoeld) een universele logica achter zou zitten, qua optimale tractie, grip, enz. Guess I was wrong.
Uiteraard is het het ontwerp
Ik heb me nog nooit echt in een ander merk MTB banden verdiept in de jaren dat ik op MTB zit,
laat staan me verdiept in de precieze stand van de diverse noppen van verschillende merken IN DE RIJRICHTING,
Ik nam aan dat er qua stand (zoals in eerste post bedoeld) een universele logica achter zou zitten, qua optimale tractie, grip, enz. Guess I was wrong.
Even logisch vind ik het soms ook niet niet. Maar er zit vaak wel een logica achter op de plek waar je een lichtlopende band wil hebben. En waar je een band wil hebben die veel zijwaartse grip genereert, voor dus... De oude Racing Ralph tot 2011 had ook 2 verschillende draairichtingen voor voor en achter. Maar het nieuwe type heeft maar 1 draairichting. Dezelfde voor voor en achter, maar heel veel anders ziet het nieuwe profiel er ook niet uit. In de "verkeerde" richting kan een band vaak ook nog goed functioneren. Bij afgeschuinde noppen zie ik er meer logica in dan scherpe hoekige noppen (zoals bij o.a. Schwalbe). Overigens weet ik niet met welke band je de Ground Control nu vergelijkt. Ik neem aan met een Nobby Nic? Maar als je hard gaat en schuin door de bocht gaat je dat je achterband ook veel grip genereert net als je voorband.
-
- Forum-lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39
Hallo,
Mocht het een S-works 29*2.3 versie van de Ground Control zijn, wil ik hem wel van je overkopen of ruilen voor een Schwalbe NoNi Evo 29*2.25.
Mvg,
Christiaan
Mocht het een S-works 29*2.3 versie van de Ground Control zijn, wil ik hem wel van je overkopen of ruilen voor een Schwalbe NoNi Evo 29*2.25.
Mvg,
Christiaan
blijdatikrij schreef:Hallo,
Ik ben Schwalbes gewend op mijn MTBs maar heb nu een bike waar de Specialized Ground Control banden op zitten.
Kan iemand me mss goed uitleggen waarom de noppen op de Schwalbe MTB banden naar voren toe wijken (dus naar buiten wijzen),
maar op de Ground Control juist naar binnen wijzen in de rijrichting ?
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -12-46627/
Ik dacht eerst dat ze fout om zaten maar het lijkt zo te horen.
Haha, volgens mij is blijdatikrij blij dat hij met de banden kan rijden met die banden. Ik denk niet dat hij ze wil verkopen. Het zijn ook gewoon goede banden, maar soms kan iets inderdaad niet zo logisch zijn... Omdat het gewoon vreemd lijkt ten opzichte van andere merken.
Ik heb Ground Control 2.1 en ik doe ze inderdaad niet weg, maar ga er wel Schwalbes (RR enz) bij kopen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39
Was eigenlijk als pb bedoeld. Ik heb nog een 2.2 fast trak liggen die ik graag wil combineren met een ground control voor de wintermaanden, vandaar.
Volgens mij zijn het prima banden. Voor het voorjaar/zomer ga ik een set renegades 2.3 proberen.
Volgens mij zijn het prima banden. Voor het voorjaar/zomer ga ik een set renegades 2.3 proberen.
RR is tegenwoordig heel breed bij Schwalbe he... Racing Ralph, Rocket Ron, Rock Razor... Specialized banden zijn inderdaad prima banden, al worden ze vaker gekocht door bezitters van Specialized bikes...blijdatikrij schreef:Ik heb Ground Control 2.1 en ik doe ze inderdaad niet weg, maar ga er wel Schwalbes (RR enz) bij kopen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De rijrichten heeft puur met grip en rijgedrag te maken.
je kan ze prima omdraaien. Ik zou zeggen doe het eens en kijk of je verschil merkt.
noppen die naar buiten staan happen wat meer. Ik vind het wel lekker rijden maar als je een wat rustiger stuurgedrag fijner vind draai hem voor dan gewoon om. Dat de rijrichting voor en achter anders is heeft weer te maken met grip aandrijving, achter, en grip tijdens remmen, voor.
je kan ze prima omdraaien. Ik zou zeggen doe het eens en kijk of je verschil merkt.
noppen die naar buiten staan happen wat meer. Ik vind het wel lekker rijden maar als je een wat rustiger stuurgedrag fijner vind draai hem voor dan gewoon om. Dat de rijrichting voor en achter anders is heeft weer te maken met grip aandrijving, achter, en grip tijdens remmen, voor.