Alles over vakanties op én met de fiets

Campingtips Annecy

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 09 feb 2014 23:11

Na 2 jaar met een groep vrienden een weekje in Bourg d'Oisans op camping la Piscine te hebben gestaan gaan we dit jaar ons fietsgebied verleggen: Annecy.
Wie heeft er tips voor 'fietscampings'/campings waar veel fietsers staan, en waar je met een groep van 9 niet al te veel uit de toon valt?

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 10 feb 2014 15:35

Er zijn erg veel campings rond het meer te vinden. Van super de luxe tot redelijk spartaans.
Waar hecht je meer belang aan? Rust of faciliteiten. Wil ja aan het meer staan, of er iets vandaan?

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 10 feb 2014 22:08

Hoeft niet heel luxe te zijn, en ook niet perse aan het meer. Zwembad is dan wel aangenaam. Qua 'volk' zou het wel leuk zijn als er meer fietsers zijn, in ieder geval geen gezinscamping bij uitstek. Ik noemde la piscine omdat die ons erg goed beviel en we een soortgelijke sfeer zoeken. Met natuurlijk goede uitvalswegen naar de beklimmingen in die buurt.

koertwin
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 dec 2011 18:11

koertwin 10 feb 2014 22:58

Ik ben zelf bij camping International geweest. Groot voordeel van deze camping is dat het direct aan het fietspad rondom het meer ligt en de beklimmingen aan de zuidkant kun je via dit fietspad plezierig bereiken. Veel mensen die hier komen zijn sportief bezig (fietsen, hardlopen, paragliding, wandelen) dus met die sfeer zit het wel goed.

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 10 feb 2014 23:09

Om de drukte en verkeerslawaai te vermijden zou ik de campings die aan het water liggen aan de westzijde van het meer vermijden. Daar hoor je van s'morgens vroeg tot s'avonds laat de drukke D 1508. Er is wel relaxed te fietsen want er loopt een schitterend fietspad langs de hele westkant van het meer.
Aan de oostkant zijn een 4-5 tal campings aan het meer gelegen die een stuk rustiger zijn. Je kunt er zwemmen in het meer, en met de fiets kun je meerdere kanten op. Wel moet je eerst een stukje langs het meer.
Als je in het hoogseizoen terecht wilt moet je reserveren want dan is het rond het hele meer stervensdruk. Buiten het hoogseizoen vind je altijd wel een plekje.
Op enige afstand van het meer aan de zuid en westzijde vind je ook nog een aantal campings die interessant kunnen zijn.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 11 feb 2014 22:42

Bedankt voor de info so far. Juist omdat er zoveel campings zijn daar ben ik op zoek naar ervaringen met specifieke campings.
De rust aan de oostzijde (is dat ook de kant met de mooiste beklimmingen?) klinkt in elk geval wel aantrekkelijk. Maar de camping moet dan ook weer niet zó rustig zijn dat we continue opvallen als groep wat geluid betreft.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 14 feb 2014 16:51

Even een kickje: Nog meer tips voor geschikte campings? Er zijn er daar zoveel, een aanbeveling van een medeforummer kan helpen met kiezen :)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 14 feb 2014 17:31

Wij hebben enkele jaren geleden op camping La Ravoire gestaan. Lekker rustig en een goede uitvalsbasis om de bergen in te trekken.
Redelijk wat fietsers op de camping, misschien ook wel omdat er een tijdrit om het meer van Annecy van de TDF in dezelfde week plaats vond en enkele etappes in de buurt ;)

http://www.campinglaravoire.com/nl/
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6365
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 feb 2014 01:26

http://www.camping-nubliere.com/

Wij hebben hier ook gestaan afgelopen jaar. Perfecte camping voor wat grotere groepen, er staan ook diverse groepen parapenters / parasailers. Ons reisverslag van het afgelopen jaar vind je hier. Prachtige collen in de buurt - heerlijk rustig om te rijden - prachtig fietspad richting Albertville.

De camping er naast ( Du Lac Bleu ) is meer een familie camping / kleinere plaatsen maar ook zeer gezellig. We hebben er vorig jaar ook een week gestaan met zeer veel plezier. Ze hebben wel een zwembad - maar ondanks het heerlijke weer hebben we er niet in gelegen, maar zijn we in het meer gedoken.

Vakantie Verslag 2013 - en nog nooit geklommen.... :shock:

Het is vrijdag 30 juni en we kijken of het weer goed is in Annecy. We hebben namelijk van te voren wat info ingewonnen bij een kennis en natuurlijk Frankrijk kenner van het forum : Le Grimpeur.

Op zaterdag reizen we af richting Annecy en aangezien alles meezit ( geen file – vertraging ) kunnen we in 1 dag rijden wat weer een overnachting scheelt en dus veel gesjouw met spullen. Zaterdagavond komen we aan op de camping in Doussard – en helaas voor ons is de receptie al een uur dicht. De vriendelijke eigenaar doet de deur voor ons open en we mogen nog kiezen uit diverse plekken die nog vrij zijn voor een week. We hebben ook nog 12 dagen Gap in de planning dus blijven we hier een week.

Er is nog wat miezer regen maar de verwachting gaat de goede kant op – veel 9’s en 10-en zien we op de weer planning staan. De volgende dag al we onze ogen open doen is het stralend weer – de lucht is blauw en de kinderen gaan op onderzoek uit wat er te doen is. Onze oudste zoon Mink kijkt me aan en zegt dat hij me er nog even wil af fietsen deze dag…… Ik zeg dat we wellicht nog een rondje gaan doen, eerst de voortent opzetten met mijn vrouw en tentje voor zoonlief ( als hij zo technisch was als hij kan fietsen komt het wel goed ) We staan nog wat te praten met Marcel en zijn vrouw Marjolein die ook uit Zeeland komen – en waar we later nog mee gaan fietsen.

Afbeelding

Nadat alle zooi een beetje staat en we iets hebben gegeten gaan we de fietskleding eens aantrekken en gaan we op pad. De 9 of 10 volgens weer online klopt als een bus, het is Hot like Hell zeker zo’n overgang van koud naar warm in 2 dagen – 1000 kilometer gereden met caravan – en nog niet goed uitgerust op pad is niet goed voor een mens.

We rijden richting Annecy over het prachtige fietspad en komen na wat zoeken aan de voet van de Col de Leschaux ( de zware kant gelukkig ) Mijn hartslag gaat snel in de hoogte en ik moet af en toe toch even bijkomen van de warmte. Het is de eerste keer voor ons in de bergen – tenminste als we Limburg niet meerekenen. Langere klimmen dan bijvoorbeeld de Camerich zijn ons vreemd, en dus is dit een mooie opwarmer met ca 8 kilometer klimmen.

http://app.strava.com/activities/68234420

Afbeelding
Afbeelding

Als we terug komen op de camping ben ik toch wel redelijk over mijn theewater…..Mink nog niet. Het excuus door het zeggen van dat ik nog niet uitgerust was is geen reden voor hem om medelijden te kweken voor zijn ouweheer.

De dag erna zal ik toch wel uitgerust zijn zeker ….. niet dus er is meer rust nodig blijkt later. We rijden rond het meer van Annecy , dat is de bedoeling en we beklimmen de Col de Forclaz – een pittige rotzak , geen supercol maar geen regelmaat en flinke stukken van 10-13% doen de hartslag flink de hoogte ingaan. Ik neem ook een paar keer een kleine pauze om even op adem te komen. Mijn zoon is zeker al 5 minuten boven als “ opa” aankomt, en hij kan een kleine lach niet bedwingen.

Afbeelding
Afbeelding

Het uitzicht is prachtig en na een kleine rust dalen we af en gaan we verder rond het meer. We komen terug op de camping – en na herstellen en eten gaat het een stuk beter.

http://app.strava.com/activities/68234425

We komen in gesprek met wat Zweden die vlak naast ons staan en die de Ettape du Tour gaan rijden. Een tourtocht die op 20 juli voor de TdF op het programma staat. Samen met ons willen ze in de trainingsweek vooraf wel met ons wat rijden en we besluiten samen zeker te gaan rijden. Ze stellen voor om dan maar gelijk de volgende dag te gaan, dus daar gaat het herstel wat voor mij gepland stond. Onze zoon herstelt van de zonneschijn, ik niet meer helaas – die leeftijd heb ik gehad.

De Zweedse gasten vragen hoe het beste te rijden en wij hebben voor vandaag de Col de Tamié in gedachte samen met de Col de L’ Epine die ook in de Tour de France gedaan worden. We gaan een beetje op tijd weg want ook vandaag wordt het warm – en we besluiten eerst richting Albertville te rijden om af te slaan richting de Tamié te rijden vanaf Faverges. De col is ongeveer 8 kilometer maar niet te steil dus een fijne starter van de dag.

De Zweden zijn er ook in categorieën , de een klimt beter dan de ander – en vandaag rij ik eens niet achteraan. De beste Zweed rijd samen met mijn zoon en ik zit dus in de Chasse Pattat met de oudste Zweed achter me aan. Na wat zoeken in Albertville naar het fietspad terug naar Ugine gaan we richting de Col de L’Epine – een pittige klim van de 1e categorie zoals in het Tourboek staat.

Ik kom boven – en het gaat zowaar iets beter dan de voorgaande 2 dagen – de hartslag is weer rustiger en ik kan de klim goed doen op eigen tempo – alleen is het ontzettend warm geworden zo midden op de dag.

http://app.strava.com/activities/68234429

De dag erna besluit ik toch maar een rustdag te doen en een beetje langs de waterkant de benen te laten afkoelen, en ook de rest van het lichaam krijgt wat rust. Onze 2 dochters en de hond zijn ook in het water en mijn vrouw en ik genieten van onze kinderpracht en gezondheid.

We besluiten nog een rondje met de Zweden te doen ( er is er nog eentje bijgekomen maar die gaat later pas mee ). Ze willen rond het meer en aangezien wij de Forclaz al gedaan hebben besluiten ze met ons wat andere klimmen te doen. We beginnen weer langzaam met de Col de Marais en daarna wat stevigers te nemen met de Col de Croix Fry – ook weer een 1e categorie col uit de Tour de France. Helaas raken we een Zweed kwijt halverwege de Col de Croix Fry en besluiten we met z’n drieën de ronde af te maken , en dat gaat voorspoedig.

http://app.strava.com/activities/68234426

Afbeelding


Het is inmiddels zaterdag 6 juli en de Zweden rijden nog wat rond en moeten morgen aan de slag tijdens Etappe du Tour. Een van de Zweden is de verzorger van de mannen en deze besluit met ons de Semnoz te verkennen waar de Finish ligt van de Tour etappe.

We rijden een stuk samen op met de andere Zweden die hun nummer gaan halen en wij slaan af naar de Col de Leschaux waar we nu eens de makkelijke kant pakken omhoog. Mink is niet eens veel sneller dan mij , en een uurtje later zal blijken waarom. Als we een kilometer of 2 hebben gedaan van de Semnoz is hij misselijk en moet hij bijna overgeven. We besluiten dan ook terug te gaan en wat te herstellen, en wat af te koelen want het weer is in een woord SUPER – elke dag rond de 28 graden en tijdens het klimmen en uit de wind nog wat warmer.

http://app.strava.com/activities/68234401

Op zondag rijden we over de Route Napoleon naar Gap waar we de volgende 12 dagen zouden verblijven ….. zouden, want onze autistische dochter krijgt wat teveel input en het gaat niet zo best met haar. Als dan ’s avonds ook nog eens de onweer losbarst is het hek van de dam en slaapt ze ook nog eens slecht.
Gelukkig doet de camping eigenaar niet rottig voor wat betreft de boeking en we besluiten dan ook terug te gaan naar Doussard aan het meer van Annecy. We kunnen niet meer op de eerste camping terecht maar de camping ernaast heeft nog wel plekken over en we zijn welkom. Onze dochter voelde zich daar perfect en dat is ons veel meer waard dan de Tour de France zien. Dat komt wel een andere keer – we hebben het tenslotte al 2 keer mee mogen maken.

Als we terug komen op de camping op maandag zijn er al wat mensen die de Etappe du Tour reden van de camping vertrokken. Zo ook een paar toffe Engelse gasten die beide bij de top 500 reden van de 13.500 deelnemers – petje af dus. De Zweedse gasten zijn er nog wel en we gaan samen uit eten – een heerlijke avond met een goed biertje en fijne mensen.

Op 9 juli besluiten we de Forclaz eens van de andere kant te doen – die zou een stuk makkelijker zijn – maar de laatste 3 kilometer zijn echt geen makkie. Meer dan 10% voor de laatste 3 kilometer, en zeker zo in de zon ..pfffff was ik maar gaan voetballen.

http://app.strava.com/activities/68234396

Afbeelding

Als we Marcel spreken wil hij best mee gaan fietsen. Hij is ook hersteld van Etappe du Tour en we besluiten de Col de Colombiere te doen. Als voorafje nemen we de Col de Marais en de Col de Croix Fry. Het is zoals eerder flink warm en nadat we de Col de Colombiere hebben beklommen willen we maar 1 ding en dat is een koude cola. We komen dan ook moe en voldaan terug op de camping en de avonden zijn heerlijk zwoel. De BBQ snort … maar niet goed, het probleem is goede briquetten … die kennen ze helaas niet, alleen van die Franse snert kolen.

http://app.strava.com/activities/68234428

Afbeelding

Na weer een rustdag – ook Mink blijkt die nodig te hebben – gaan we weer op pad en besluiten we toch weer de Semnoz te doen. De eerste keer waren we omgedraaid en dat kon natuurlijk niet, 25 kilometer klimmen wacht ons, 12 van de Leschaux en dan nog 13 van de Semnoz en het wordt vervelend…. 28 graden.

Afbeelding

Het weer blijkt stabiel, alhoewel er slechter weer voorspeld wordt als de Tour hier komt. De beklimming gaat redelijk en het is goed te merken dat er gewoon fijn gefietst kan worden zonder de hartslag te hoog te laten worden. Genieten van het uitzicht is ook belangrijk , zo niet belangrijker dan kotsend over het stuur hangen. De afdaling naar Annecy is prachtig en overzichtelijk en als het zo soepel gaat is er bijna niets leukers dan met 70 kilometer/uur naar beneden glijden.

http://app.strava.com/activities/68234402

Afbeelding
Afbeelding

Het einde nadert van de vakantie, maar ook de Aravis willen we beklimmen en we rijden vanuit Ugine waar het richting Chamonix gaat en de weg al aardig omhoog kruipt. Als we bij Flumet komen gaan we linksaf en gaan we daadwerkelijk de Col de Aravis beklimmen. Een prachtige klim zoals bijna alle klimmen die we gedaan hebben, en als toetje krijgen we ook nog eens uitzicht op de Mont Blanc !

http://app.strava.com/activities/68234407

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben veel leuke mensen leren kennen deze vakantie , en niet alleen fiets liefhebbers. Ook nog een stel uit onze woonplaats waarvan de beste man nog nooit een Col had beklommen en die wel eens mee. Hij paste gelukkig op de fiets van Mink en hij wilde wel het echte werk doen…. Dus de Col de Forclaz op. Nu kon ik gelukkig op het gemakje naar boven – alleen het middenstukje met de zwaardere procenten gaat de hartslag omhoog. Maar respect voor het klimmen, hij heeft het geflikt.

http://app.strava.com/activities/68234385


Op donderdag zijn we weer thuisgekomen na een lange dag rijden , en kijken we vandaag en morgen de Tour de France. Ze rijden over een aantal collen die wij beklommen hebben – mijn zoon is trots dat hij het heeft gedaan, en ik ben trots op mijn zoon dat hij mij eruit gereden heeft. We hebben voor het eerst echte beklimmingen gedaan – Limburg is echt een stuk eenvoudiger vergeleken met dit. Helaas ben ik er niet eerder aan begonnen dan op mijn 45-ste anders was ik nu net zo goed als Ten Dam – Mollema – of zelfs wel Contador of Froome. Voor mijn zoon Mink zeg ik: Zet hem op – blijf van de drank en smerige sigaretten en er gaat een prachtige wereld voor je open !

Tot de volgende vakantie maar weer.

René

@Le Grimpeur : bedankt voor je input, je verhalen en tips voor Frankrijk - Ik heb er van geleerd je ziet het.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

tnieuw
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 21 mei 2007 17:04

tnieuw 17 feb 2014 20:23

Zie PM

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 17 feb 2014 20:43

Bedankt voor de tips en mooie verhalen!

Plaats reactie