Pagina 1 van 1
snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 09 feb 2014 23:16
door nixke
ik heb onlangs voor mijn zoon een nieuwe crossfiets gekocht. De oude had een 26 inch wielmaat, de nieuwe is een 28 inch.
Weet er iemand welk snelheidsvoordeel dit kan opleveren en hoe je dit kan berekenen?
Volgens mijn buurman, die onlangs een nieuwe MTB gekocht heeft (29'er) levert hem dit een voordeel van 3 km/u op, wat mij enigszins veel lijkt...
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 09 feb 2014 23:20
door Deleted_User
Onzin natuurlijk. Je moet nog steeds dezelfde energie leveren om dezelfde snelheid te ontwikkelen.
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 10 feb 2014 01:38
door klimmer
Afrit 13 heeft in principe gelijk, maar er is ook nog zoiets als rolweerstand als functie van de wieldiameter. En dan komen we bij het bekende misverstand, dat er zoiets als een 26inch wielmaat bestaat. Nee, die bestaat niet, want dat is geen maat. Waarom blijft de fietsbranche na 40 jaar ETRTO maar in inches brabbelen? Het is voor niemand duidelijk en zeker niet eenduidig. Vóór 1980 (!!) waren er 5 wielmaten die tot de 26inch-klasse hoorden: 559, 571, 584, 590 en 597mm. Die laatste is verdwenen. Er zijn er nog 4 over. Voor 28inch aanduidingen kan ik hetzelfde verhaal vertellen. Dat ga ik niet doen, maar zomaar uitrekenen hoeveel sneller je bent door grotere wielen is niet mogelijk, en daarbij zijn er meer factoren, dan alleen de aan de wieldiameter omgekeerd evenredige rolweerstand. Denk aan sneller door kuilen enz vanwege de grotere wielen. Een rondje rijden met de twee fietsen, met de zelfde gemiddelde hartslag zal de beste benadering geven van de snelheidswinst. Bedenk ook dat het nogal een verschil is of je 3km/u sneller bent t.o.v. 17km/u of t.o.v. 25km/u.
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 10 feb 2014 20:11
door nixke
Uiteraard lijkt het mij logisch dat je appelen met appelen gaat vergelijken.
Bv. 60 rpm bij een versnelling 42/16 en dit in beide gevallen.
Ondertussen heb ik een omrekeningstabel teruggevonden die het verschil in snelheid aangeeft. Bovenaan staat uitgelegd hoe dit kan berekend worden.
Blijkbaar levert dit toch een minimaal voordeel op, in theorie althans.
In de praktijk kan dit voordeel dus groter zijn als we spreken over het nemen van hindernissen zoals kuilen e.d.?
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 10 feb 2014 20:58
door japiecarbon
Als je op een fiets met grotere wielen met hetzelfde verzet en hetzelfde rpm rijd, dan ga je idd harder.
MAAR! dit kost je uiteraard meer kracht! ALs je met dezelfde kracht zou rijden en dezelde rpm dan zal je een lagere versnelling moeten rijden. En dan ga je dus weer zachter (net zo hard als op de fiets met kleinere wielen)
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 10 feb 2014 22:53
door kees0251
nixke schreef:
Ondertussen heb ik een omrekeningstabel teruggevonden die het verschil in snelheid aangeeft. Bovenaan staat uitgelegd hoe dit kan berekend worden.
Blijkbaar levert dit toch een minimaal voordeel op, in theorie althans.
Een andere wielmaat geeft een ander verzet.
Nimmer kan dat een mechanisch theoretisch voordeel betekenen.
Dit beschouwd zonder verschillen in rolweerstand en trapfrequentie , voor dezelfde snelheid moet hetzelfde VERMOGEN geleverd worden.
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 11 feb 2014 06:53
door scepticus
nixke schreef:Uiteraard lijkt het mij logisch dat je appelen met appelen gaat vergelijken.
Bv. 60 rpm bij een versnelling 42/16 en dit in beide gevallen.
Ondertussen heb ik een omrekeningstabel teruggevonden die het verschil in snelheid aangeeft. Bovenaan staat uitgelegd hoe dit kan berekend worden.
Blijkbaar levert dit toch een minimaal voordeel op, in theorie althans.
Dat verschil dat je daar hebt gevonden betekent alleen dat grotere wielen een groter effectief verzet geven. Daarmee krijg je geen snelheid cadeau.
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 11 feb 2014 08:30
door 53x11
Snelheid krijg je eventueel kado doordat de rolweerstand lager is, of doordat er minder energie verloren gaat door wrijvingsweerstand in de ketting of naaf (een groot wiel draait minder snel rond). Geen idee of dit zoden aan de dijk zet, maar er is dus strikt genomen wél een theoretisch mechanisch voordeel(tje). Uiteraard eens met scepticus en Kees dat het verzet an sich niets uit gaat maken voor de relatie snelheid-gedissipeerd vermogen.
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 11 feb 2014 08:34
door Deleted_User
Wat misschien dan weer tegen werkt is de grotere luchtweerstand door het grotere wiel?
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 11 feb 2014 08:41
door scepticus
Idd, al zal dat bij een crosser minder van belang zijn dan bij en wegfiets.
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 11 feb 2014 09:54
door franklin
nixke schreef:ik heb onlangs voor mijn zoon een nieuwe crossfiets gekocht. De oude had een 26 inch wielmaat, de nieuwe is een 28 inch.
Weet er iemand welk snelheidsvoordeel dit kan opleveren en hoe je dit kan berekenen?
Volgens mijn buurman, die onlangs een nieuwe MTB gekocht heeft (29'er) levert hem dit een voordeel van 3 km/u op, wat mij enigszins veel lijkt...
Verkooppraatje is er als zoete koek ingegaan bij je buurman. Zal even slikken zijn voor hem als ze bij zijn volgende fiets toch voor de kleinere 650B gaan, maar ook dat zal met een glad praatje weer 3 km extra opleveren. Tien fietsen verder en hij rijdt al 30 km/h zonder trappen, allemaal voordeel.
Re: snelheid vs. grotere wielmaat
Geplaatst: 11 feb 2014 11:18
door japiecarbon
Of hij vergelijkt zijn 15 jaar oude mtb met zijn gloed nieuwe. Waar hij ook nog eens extra moral van krijgt. Dan geloof ik best dat hij 3km/h harder mee rijd. Maar of dat door de wielen komt??