Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale CAAD 10

Fisker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05

Fisker 11 feb 2014 22:32

Hallo formuleden,


Dit is mijn eerste post hoewel ik al geruime tijd op dit forum aan het 'sneupen' ben.
Vroeger heb ik namelijk veel gefietst, op een Koga, en nu de kinderen groter zijn wil ik deze hobby weer intensief oppakken. Om mij goed te oriënteren en goed voorbereid een winkel in te stappen heb ik veel aan jullie adviezen (weliswaar gericht aan anderen) gehad. Op dit forum is gewoon ontzettend veeeeel info te vinden, mijn complimenten.

Ik ben een wielrenner die het leuk vindt om (uiteindelijk weer) lange ritten te maken. Onze Elfstedentocht of rondje IJsselmeer dat soort tochten. Dus ik zocht een nieuwe goede comfortabele fiets. Ik woon dus in Friesland en fiets dus vooral in deze omgeving, ga dus niet de bergen in.

Het is dus een Cannondale geworden. Gekocht bij Haico Bouma in Oudehaske en daar ben ik heel erg prettig en professioneel geholpen. Heb me daar ook op laten meten en het is een 63 frame geworden. Verder 105 afgemonteerd, Alu-frame, een compact die ik om laat zetten naar een dubbel, over de standaardwielen twijfel ik nog gezien mijn nog te hoge lichaamsgewicht :( (misschien toch andere?), de zwart/grijze uitvoering, model 2014. Misschien nog even vragen om 25 mm bandjes omdat die wat comfortabeler zijn.

Helaas moet ik nog twee weekjes wachten maar dan komt ie binnen.

Eigenlijk geen vraag dus (misschien een adviesje over de wielen) maar een enthousiast verhaal en veel dank voor al jullie bijdragen. Ik heb hier zoveel gelezen dat ik voor mijn gevoel AmClassic bijna persoonlijk ken... :lol:


Warme groeten
Fisker

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 11 feb 2014 23:05

Gefeliciteerd met je aankoop .Haico Bouma is zeker een goede en betrouwbare zaak in Friesland.

Ik weet niet precies hoe lang je bent, maar langer als ik ben(1,90cm) ;)

Ja er is 1 type wiel wat altijd wordt aangeraden en dat is de Campagnola Zonda(erg sterke en hele goede wielen/ongeveer 375 euro).
Zoek daar maar eens op via de zoekfuctie. (topics vol over.).

Ik heb er een paar Mavics Elite Cosmic onder.Die zijn ook aardig sterk.
Maar de meningen zijn over Mavics nogal verdeeld ..De 1 nooit problemen, de ander wel met een bepaalde serie.

Ik weet niet of hij ook Zonda's heeft.Het voordeel kan dan zijn dat je de standaard wielen in kan leveren en daar dan weer een bedrag voor krijgt.

De 63 cm frame heeft een hogere balhoofdbuis, wat voor jou vast een wat hogere zit(comfortabeler) heeft opgeleverd.

Je kunt ook eens kijken via de zoekfunctie op handgespaakte wielen.(bombproof).
Die kunnen heel sterk gemaak worden door bv http://www.bikexperto.com (norg/drente)

en zeker er goede 25mm bandjes onder laten zetten en dan net wat minder spanning erin , dat geeft zeker meer comfort.(meeste comfort haal je uit de banden).
Verder is een Caad10 nu niet echt een comfortabele fiets hoor.Het is een echte racer.

Mocht je echt een comfortabele fiets(met hogere zit) zoeken, dan is een Cann.Synapse een betere keus.(die is echt gericht op comfortabel fietsen met zijn hogere balhoofdbuis en "comfort"frame).Onder een Synapse passen ook 28mm banden.Onder een Caad10 weet ik dat eigenlijk niet.
Ik heb een Caad10 gehad en nu een Synapse.

Maar met een 63cmCaad10 zit je vast ook goed.Dat zullen jullie wel goed hebben doorgemeten.
alvast veel plezier met je nieuwe Caad10.
En rondje IJsselmeer=idiote werk :D
Ze doen dat vanuit de fietsclub in Sneek en dan maken ze er 275km van :?
Ik fiets liever om het Sneekermeer(45 km) ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 feb 2014 14:47

I.p.v. een andere crank zou ik andere bladen nemen. Stuk veelzijdiger.

Verder prima keuze. Zo'n CAAD10 rijdt bijna net zo goed als de veel duurdere (kartonnen) Supersix!

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 12 feb 2014 15:14

Een compactcrank vervangen voor een standaardcrank is nonsens, zeker voor een toerder.
De wielen gaan mischien niet direct problemen geven, maar 20/16 spaken is bij zwaardere rijders toch vragen om problemen, hier kan je beter proberen meteen een deal te maken met wat soliders.
Cheap light strong, choose two

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 12 feb 2014 17:04

Een 20/16 wielset zul je niet vaak zien bij zware gebruikers. Maar goed de Shimano RS10 is nu eenmaal zo ontworpen en het gebruik van SP spaken op het achterwiel helpt wel enigszins. Veel fabrieksset hebben weliswaar weinig spaken, wat soms ook gewoon goed kan door het ontwerp van de spaken. Maar als je een wielset laat bouwen zal je wielbouwer je zeker adviseren meer spaken te nemen. Helemaal als je tegen de 100kg zou wegen. Neemt niet weg dat een wielbouwer ook sets bouwt van 20/24 spaaks zoals mijn wielset, maar ik weeg dan ook onder de 70kg. Voor zwaardere rijders gebruikt ook Wheeltec meer spaken in zijn wielen...

Misschien kun je inderdaad gelijk een deal maken voor iets degelijkere wielen, al zullen veel andere fabriekssets ook weinig spaken hebben... Maar wielen hebben in de specs vaak wel een maximaal gebruikersgewicht staan, wat ik bij de RS10 overigens niet zie staan...

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 13 feb 2014 01:01

codex schreef:Ja er is 1 type wiel wat altijd wordt aangeraden en dat is de Campagnola Zonda(erg sterke en hele goede wielen/ongeveer 375 euro).
Zoek daar maar eens op via de zoekfuctie. (topics vol over.).
zonda clincher begint al net iets boven de 300 (309 om precies te zijn)

Fisker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05

Fisker 13 feb 2014 02:55

Dank jullie wel voor tips en adviezen...

Ik ben inderdaad iets groter, 1,92 cm. En helaas ook nog beetje zwaarder dan rhensber1 nu is. (110 kg)
Het was trouwens niet de bedoeling om geheel ander crack te nemen maar inderdaad een ander -groter- binnenblad.
Dat schijnt gewoon te kunnen. Van compact naar dubbel geen probleem, andersom wel is mij verteld.
Waarom spreekt Havana in meervoud, andere blaDEN? Is alleen binnenblad niet voldoende?
Is het dan ook nodig om andere kransjes op cassette te zetten?

Over de wielen heb ik veel info en tips op deze site kunnen lezen maar ook wel verschillende meningen.
Ik ga vooralsnog uit van het advies van de FM. Hij zou nog even navragen en uitzoeken.
Hij wist ook niet zo 1-2-3 het maximale gebruikersgericht van de RS10...
Spaken van de RS zien er wel robuust uit vond ik, inderdaad weliswaar maar 20-16.
Als ik advies FM volg zit ik ook qua garantie goed neem ik aan.

Over Zoran heb ik hier ook inderdaad al heel veel reviews, en zeer veel positieve, gelezen.
Als ik er met de FM niet uitkom, denk ik daar wielen te laten spaken. Wel bedankt voor aanbieding rhensber.
Misschien vraag ik jullie advies nog als ik Zoran ga bellen... eh... mailen.
Heb al op site gekeken maar zou nu zo niet weten wat ik dan zou moeten hebben.
Weet niet of Haico ook Zonda in assortiment heeft, zoals gezegd , ik wacht zijn advies nog even af.


Groet

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 feb 2014 07:14

Groter binnenblad is inderdaad genoeg, een 50T buitenblad is groot zat.

RS-10 zijn niet te stijfste wielen, ik had ze afgelopen week weer in mijn huurfiets (ook een CAAD10) op Gran Canaria. Vooral het achterwiel is slap; je hebt vaak het idee dat je lek rijdt (wat niet zo is).

Ik zou overigens geen Zonda's nemen maar Fulcrum 3. Zijn dezelfde wielen, maar dan met Fulcrum erop i.p.v. Campagnolo.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 13 feb 2014 08:57

Fisker schreef: Over Zoran heb ik hier ook inderdaad al heel veel reviews, en zeer veel positieve, gelezen.
Als ik er met de FM niet uitkom, denk ik daar wielen te laten spaken. Wel bedankt voor aanbieding rhensber.
Misschien vraag ik jullie advies nog als ik Zoran ga bellen... eh... mailen.
Heb al op site gekeken maar zou nu zo niet weten wat ik dan zou moeten hebben.

Groet
Een wielbouwer zal je waarschijnlijk 32 spaaks aanraden, onderdelen in overleg.
Zijn de mannen met ervaring....
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2014 09:07

Fisker schreef: Misschien vraag ik jullie advies nog als ik Zoran ga bellen... eh... mailen.
Heb al op site gekeken maar zou nu zo niet weten wat ik dan zou moeten hebben.



Groet
Ik zou dan voor Mach1 CFX of Mavic CPX33 met 105 naven gaan. Dan heb je wielen die qua prijs- kwaliteitsverhouding prima bij je fiets aansluiten. Ultegra naven voegen niets toe behalve de naam en de prijs en anders wordt het al snel erg duur.
Campagnolo Ultra Dork

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 13 feb 2014 11:46

Zo`n set is net te koop gezet hier via het forum zag ik..

Fisker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05

Fisker 13 feb 2014 19:27

Ik zie het, €185.
Maarre... heb ik prachtig mooi nieuwe fiets, alles spik en span, en dan wel 2e hands wieltjes....???
Wil ik toch ook weer niet...

Plaats reactie