Vraag over conditie
Kijk eens naar onderstaande rit, overgenomen uit Strava:
Speed avg 25.1km/h max 56.2km/h
Heartrate avg 170bpm max 187bpm
Calories 2,070
Elapsed Time 4:02:41
Suffer score epic.
Calories en max speed kijk ik niet naar.
Ik was behoorlijk kapot na die tocht maar de volgende dag had ik er geen last meer van. Het waaide behoorlijk die dag.
Vraag:
Is die HF 170 gemiddeld over 4 uur fietsen normaal of zou dat veel lager kunnen zijn door gericht te trainen? Ik ben 45.
Speed avg 25.1km/h max 56.2km/h
Heartrate avg 170bpm max 187bpm
Calories 2,070
Elapsed Time 4:02:41
Suffer score epic.
Calories en max speed kijk ik niet naar.
Ik was behoorlijk kapot na die tocht maar de volgende dag had ik er geen last meer van. Het waaide behoorlijk die dag.
Vraag:
Is die HF 170 gemiddeld over 4 uur fietsen normaal of zou dat veel lager kunnen zijn door gericht te trainen? Ik ben 45.
older Budweiser
Dit vraagt om nuancering. In algemene zin kan gesteld worden dat de maximale hartslag iets heel persoonlijks is. Veel belangrijker is echter het omslagpunt. Uit je mail maak ik op dat je dit niet. weet. Voor een persoon van 145 denk ik dat rijden met een hartslag van gemiddeld 170 met een maximum van 187 behoorlijk inspannend is.
Belangrijker is echter het gevoel dat je aangeeft. Je zegt dat je behoorlijk kapot was. Nu kan dat ook meerdere oorzaken hebben. Je kunt 4 uur lang heel diep gegaan zijn, maar het kan ook zijn dat je 4 uur op lage hartslag hebt gereden zonder goed te eten. Maar jouw verhalen combinerend lijkt het erop dat je heel intensief hebt getraind.
Een eenvoudig antwoord op je vraag is dat het inderdaad een stuk minder intensief kan. De vraag is natuurlijk of je minder intensief wil trainen. Als je dat wil kun je natuurlijk gewoon een stuk minder hard rijden en tegen de wind in een licht verzet gebruiken. Sterker nog, dit is een prima training om conditie op te doen en vetverbranding te trainen. Conditie betekent eigenlijk zoveel mogelijk vetverbranding tov koolhydraten. Belangrijk is echter dat je dit soort trainingen veel doet, bv een aantal maanden lang niet anders. Een maand of 2 voor een doel kun je dan intensiever gaan trainen, maar blijf ook dan nog af en toe op lage hartslag trainen. Wees er wel van bewust dat trainen op lage hartslag de nodige discipline vereist, je zult waarschijnlijk vaak ingehaald worden door andere fietsers. Hier moet je wel tegen kunnen. Succes.
Belangrijker is echter het gevoel dat je aangeeft. Je zegt dat je behoorlijk kapot was. Nu kan dat ook meerdere oorzaken hebben. Je kunt 4 uur lang heel diep gegaan zijn, maar het kan ook zijn dat je 4 uur op lage hartslag hebt gereden zonder goed te eten. Maar jouw verhalen combinerend lijkt het erop dat je heel intensief hebt getraind.
Een eenvoudig antwoord op je vraag is dat het inderdaad een stuk minder intensief kan. De vraag is natuurlijk of je minder intensief wil trainen. Als je dat wil kun je natuurlijk gewoon een stuk minder hard rijden en tegen de wind in een licht verzet gebruiken. Sterker nog, dit is een prima training om conditie op te doen en vetverbranding te trainen. Conditie betekent eigenlijk zoveel mogelijk vetverbranding tov koolhydraten. Belangrijk is echter dat je dit soort trainingen veel doet, bv een aantal maanden lang niet anders. Een maand of 2 voor een doel kun je dan intensiever gaan trainen, maar blijf ook dan nog af en toe op lage hartslag trainen. Wees er wel van bewust dat trainen op lage hartslag de nodige discipline vereist, je zult waarschijnlijk vaak ingehaald worden door andere fietsers. Hier moet je wel tegen kunnen. Succes.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Mijn maximale hartslag vorig jaar was 190. Ik beschik over een Garmin800 met HF meter en een wahoo HF meter. Omslagpunt weet ik inderdaad niet.
Ik train de laatste maanden nagenoeg alleen D1 en gelukkig kan ik regelmatig fietsen met deze zachte winter. Ik tuf dan wel eens op mijn triple met 16 km/h tegen de wind...Of ik echt vooruitgang boek (met dezelfde hartslag hogere snelheid halen) kan ik niet zeggen gezien de zeer wisselende omstandigheden.
Ik heb echter nog steeds het idee dat mijn hartslag veel te snel oploopt.
Ik train de laatste maanden nagenoeg alleen D1 en gelukkig kan ik regelmatig fietsen met deze zachte winter. Ik tuf dan wel eens op mijn triple met 16 km/h tegen de wind...Of ik echt vooruitgang boek (met dezelfde hartslag hogere snelheid halen) kan ik niet zeggen gezien de zeer wisselende omstandigheden.
Ik heb echter nog steeds het idee dat mijn hartslag veel te snel oploopt.
older Budweiser
Aan de hand van deze gegevens valt er weinig over je conditie te zeggen. Zakt je hartslag snel zodra je gas terug neemt? Hoe weet je je D1 zone als je je omslagpunt niet weet?
Om op je vraag terug te komen, je kunt eventueel conditioneel veel verbeteren door bijvoorbeeld op je zones te trainen. Maar weet dan wel je omslagpunt. Wellicht train je nu wel te licht, of juist te zwaar? Dat is zonde van de trainingsarbeid.
Om op je vraag terug te komen, je kunt eventueel conditioneel veel verbeteren door bijvoorbeeld op je zones te trainen. Maar weet dan wel je omslagpunt. Wellicht train je nu wel te licht, of juist te zwaar? Dat is zonde van de trainingsarbeid.
Dat is inderdaad zo. Ik weet mijn omslagpunt niet dus de zones ook niet.
Ik ga nu uit van de de standaard formules en kom ik voor D1 rond de 140 uit. Daar blijf ik zoveel mogelijk 5 tot 10 tal slagen onder. Mijn trapfrequentie zit nu rond de 95.
Op mijn fiets kijk ik alleen naar Hf en trapfrequentie en dat is qua snelheid soms frustrerend. Maar goed, ik beschouw het maar als gerichte training en dat vergt discipline.
Als ik begin aan een lange tocht probeer ik met een lage HF weg te gaan. Over het algemeen zakt mijn HF vrij snel als ik wat rustiger ga fietsen.
@Focus: Ik heb mijn hele leven gesport. Incl. fietsen (inmiddels ruim 20 jaar). Pas sinds 2013 ben ik me gaan bezighouden met zones en Hf etc. Mede om mijn gewicht omlaag te krijgen, maar dat staat al in een ander topic .
Ik ga nu uit van de de standaard formules en kom ik voor D1 rond de 140 uit. Daar blijf ik zoveel mogelijk 5 tot 10 tal slagen onder. Mijn trapfrequentie zit nu rond de 95.
Op mijn fiets kijk ik alleen naar Hf en trapfrequentie en dat is qua snelheid soms frustrerend. Maar goed, ik beschouw het maar als gerichte training en dat vergt discipline.
Als ik begin aan een lange tocht probeer ik met een lage HF weg te gaan. Over het algemeen zakt mijn HF vrij snel als ik wat rustiger ga fietsen.
@Focus: Ik heb mijn hele leven gesport. Incl. fietsen (inmiddels ruim 20 jaar). Pas sinds 2013 ben ik me gaan bezighouden met zones en Hf etc. Mede om mijn gewicht omlaag te krijgen, maar dat staat al in een ander topic .
older Budweiser
In dit kader kan een alternatieve benadering trainingszones op basis van de ademhalingsfrequentie in plaats van de hartslagfrequentie interessant zijn. In het boekje Ik, de wielrenner (van Sinterklaas gekregen maar pas onlangs gelezen ) van Koen de Jong en Aart Vierhouten beschrijven zij dit als volgt. In rust heb je een rustige en diepe ademhaling. Wanneer je je gaat inspannen ga je in eerste instantie dieper ademhalen. Na verloop van tijd kan je niet dieper ademen en ga je sneller ademen, maar nog wel diep. Dan komt vervolgens het punt waarop je niet meer diep en snel kunt ademen en ga je minder diep ademen. Zo kan je het omslagpunt bepalen. Daarbij geven zij als ik het goed heb een tabel met ademhalingsfrequentie per trainingszone. Die heb ik hier niet bij de hand maar kan ik thuis wel opzoeken en hier posten, of schaad ik dan in ernstige mate het copyright?
Voor een persoon van 145 is een hartslag sowieso al behoorlijk inspannend!Herman_N schreef: Voor een persoon van 145 denk ik dat rijden met een hartslag van gemiddeld 170 met een maximum van 187 behoorlijk inspannend is.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/