25mm banden ook voordeel in criteriums?
Hallo,
Ik lees hier en daar dat 25mm banden zorgen voor minder rolweerstand. Nu zat ik zelf aan een setje Veloflex 25mm te denken voor wedstrijden. Alleen ik rij als amateur voornamelijk criteriums. Nu vraag ik mij af of, die 25mm nou ook echt voordeel hebben op een bochterig parcours of dat ik dan beter 23mm kan nemen? Ze zeggen dat 23mm wel aerodynamischer is, maar dat lijkt mij juist voor klassiekers een voordeel?
Alvast bedankt!
Ik lees hier en daar dat 25mm banden zorgen voor minder rolweerstand. Nu zat ik zelf aan een setje Veloflex 25mm te denken voor wedstrijden. Alleen ik rij als amateur voornamelijk criteriums. Nu vraag ik mij af of, die 25mm nou ook echt voordeel hebben op een bochterig parcours of dat ik dan beter 23mm kan nemen? Ze zeggen dat 23mm wel aerodynamischer is, maar dat lijkt mij juist voor klassiekers een voordeel?
Alvast bedankt!
25mm:
is comfortabeler, want een lagere luchtdruk ik nodig.
heeft een lagere rolweerstand (welliswaar marginaal maar toch)
Heeft in combinatie met een brede velg beter aerodynamische eigenschappen
Ikzelf vind 25mm echt een verademing in combinatie met hoge wielen. Rij zelf met Michelin pro comp 4 op mijn dura-ace 7900 c50's. Zodoende houdt je gelijk comfort met de stijvere eigenschappen van de wielen.
Wat betreft comfort is dit natuurlijk altijd een term die iedereen zelf kan invullen. Ik vind 25mm prettiger rijden, maar daar zal ook een groot deel van tussen de oren zitten. (psychologische werking is ook werking).
In de bovengenoemde situatie zou ik voor 25mm gaan, zodat je het minst stuitert in de criteriums.
is comfortabeler, want een lagere luchtdruk ik nodig.
heeft een lagere rolweerstand (welliswaar marginaal maar toch)
Heeft in combinatie met een brede velg beter aerodynamische eigenschappen
Ikzelf vind 25mm echt een verademing in combinatie met hoge wielen. Rij zelf met Michelin pro comp 4 op mijn dura-ace 7900 c50's. Zodoende houdt je gelijk comfort met de stijvere eigenschappen van de wielen.
Wat betreft comfort is dit natuurlijk altijd een term die iedereen zelf kan invullen. Ik vind 25mm prettiger rijden, maar daar zal ook een groot deel van tussen de oren zitten. (psychologische werking is ook werking).
In de bovengenoemde situatie zou ik voor 25mm gaan, zodat je het minst stuitert in de criteriums.
Het grootste voordeel van 25 mm (of 23 mm op bredere velgen) lijkt mij te liggen (en ik heb echt veel gelezen op dit gebied)
op het gebied van grip in bochten en daarmee dus voordelig in criteria.
Een eventueel voordeel op het gebied van aerodynamica zou alleen bestaann bij 23 mm op iets bredere velgen dan tot nu toe gebruikelijk, maar heel erg marginaal, een paar seconden op een lange tijdrit, die orde van grootte.
op het gebied van grip in bochten en daarmee dus voordelig in criteria.
Een eventueel voordeel op het gebied van aerodynamica zou alleen bestaann bij 23 mm op iets bredere velgen dan tot nu toe gebruikelijk, maar heel erg marginaal, een paar seconden op een lange tijdrit, die orde van grootte.
Cheap light strong, choose two
die aero zou ik niet mee zinzitten, zoals al aangegeven, soms zal de 25mm zelfs meer aero zijn dan 23mm, voor aerodynimica is het niet alleen het frontaal opp wat telt maar de gehele vorm...
voor criteriums lijkt 25mm mij de beste oplossing, vooral door de extra grip.
voor criteriums lijkt 25mm mij de beste oplossing, vooral door de extra grip.
Indien het criterium gereden wordt op wat slechter wegdek (bijv. kasseien/kinderkopjes) heb je nog meer voordeel met 25mm banden, je achterwiel springt minder opzij waardoor je meer voorwaartse tractie hebt. Een achterwiel dat in de lucht hangt helpt je niet veel, een achterwiel dat op de kasseien blijft wel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Lagere rolweerstand is er alleen op minder goed wegdek.
vreemde is dat de conti s2 in 25 mm minder weerstand heeft dan 23mm.
bij de schwalbe one is dat precies andersom de smallere banden hebben minderwerstand.
conti:
23mm 22,8w
25mm 20.7w
28mm 18.8w
schwalbe:
23mm 23.8w
25mm 25,0w
28mm 26,0w
vreemde is dat de conti s2 in 25 mm minder weerstand heeft dan 23mm.
bij de schwalbe one is dat precies andersom de smallere banden hebben minderwerstand.
conti:
23mm 22,8w
25mm 20.7w
28mm 18.8w
schwalbe:
23mm 23.8w
25mm 25,0w
28mm 26,0w
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
[even niet serieus] Ik rij tegenwoordig met 32 mm banden in criteriums. Is nog een pak comfortabeler. [/even niet serieus]
Even wat serieuzer:
Ik zou eerst en vooral zorgen dat je brede velgen hebt, anders wordt het er nooit beter op.
En probeer eens goede 23mm banden (dus geen Continental). Het wordt er opeens ook al een pak beter op. (daarbij nog even zeggen dat ik al prima criteriums heb gereden met conti 4000).
Even wat serieuzer:
Ik zou eerst en vooral zorgen dat je brede velgen hebt, anders wordt het er nooit beter op.
En probeer eens goede 23mm banden (dus geen Continental). Het wordt er opeens ook al een pak beter op. (daarbij nog even zeggen dat ik al prima criteriums heb gereden met conti 4000).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Welk merk raad je dan aan voor betere 23mm t.o.v. De conti ?de zwarten schreef: En probeer eens goede 23mm banden (dus geen Continental). Het wordt er opeens ook al een pak beter op. (daarbij nog even zeggen dat ik al prima criteriums heb gereden met conti 4000).
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Persoonlijk ben ik erg tevreden over de Schwalbe ZX. En eigenlijk nog meer over de veloflex banden, maar ik reed mijn achterband op in ongeveer 1200Km. Dat vond ik net wat te gek.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nadeel van de conti is vooral dat ie snel plat werd. De ultremo vond ik ook fijner.
Op de one zit wel iets meer rubber maar 1200km is wek heel kort ik doe er toch wel een 2000km mee en ik rijd ook al niet zuinig
(en dan heeft ie al 2000km als voorband zijn werk gedaan)
Op de nieuwe conti s2 zit minder rubber dat kan haast niet anders gezien de mindere weerstand tov de voorganger, zullen ze dus ook minder plat van worden en wellicht dus ook fijner rijden
Op de one zit wel iets meer rubber maar 1200km is wek heel kort ik doe er toch wel een 2000km mee en ik rijd ook al niet zuinig
(en dan heeft ie al 2000km als voorband zijn werk gedaan)
Op de nieuwe conti s2 zit minder rubber dat kan haast niet anders gezien de mindere weerstand tov de voorganger, zullen ze dus ook minder plat van worden en wellicht dus ook fijner rijden
Als je bij veloflex denkt een brede band aan te treffen ben je aan het verkeerde adres. Ik ga er vanaf deze lente mee rijden en had al gelezen dat ze eerder richting 23 uitvielen als 25.
Op het oog vielen ze al vrij smal uit en met dit topic te zien heb ik ze eens gemeten. Mijn Bontrager banden van 25mm zijn effectief 25.7mm, mijn veloflex van 25 zijn ... 22.7mm.
Op het oog vielen ze al vrij smal uit en met dit topic te zien heb ik ze eens gemeten. Mijn Bontrager banden van 25mm zijn effectief 25.7mm, mijn veloflex van 25 zijn ... 22.7mm.