Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hernia en mtb rijden

Ackie71
Forum-lid

Ackie71 24 feb 2014 18:08

Hallo allemaal,

Ik rij ongeveer een jaar mtb en haal hier veel energie uit. Afgelopen jaar drie keer letterlijk plat gelegen en ja hoor een Hernia. Nu mijn vraag. Wie heeft er ervaring met een hernia en toch op de mtb rijden en hoe kan ik mijn fiets beter afstellen zodat ik wat rechterop fiets.

Vast bedankt voor de reacties

Petra

mimarron
Forum-lid

mimarron 24 feb 2014 18:25

Ben inmiddels aan 2 hernias geopereerd , op verschillende plekken ( wel onderste werfels ) en rijdt zowel ATB als Race
Moet zeggen de tweede operatie is " beter" bevallen als je daar van kan spreken natuurlijk
Had een fully 26 inch maar ben inmiddels overgestapt naar een 29er ht en moet zeggen weinig of geen last

Fietsen gaat prima ook de 150 km van de AGR dus gewoon doen en in t begin luisteren naar t lichaam ( zal je arts ook gezegd hebben )
Laatst gewijzigd door mimarron op 21 apr 2014 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF 2022
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )

dtcrobin
Forum-lid

Gebruikersavatar dtcrobin 24 feb 2014 21:49

Hoi, ben ook geopereerd aan een hernia (onderste wervel). Ik zou zeker op een fully gaan rijden, dat dempt sowieso!
Verder heb je frames met verschillende geometrien. Je doet er verstandig aan dat te vermelden als je een fiets gaat kopen. Succes!!

mtbportal.nl
Forum-lid
Contact

mtbportal.nl 26 mar 2014 09:11

Ik ben net hersteld van een nekhernia, en in het bezit van een sportief afgestelde Scalpel maar of dit nu nog de meest handige bike is? Een mountainbike die minder diep zit is waarschijnlijk beter maar geeft ook een heel andere mountainbike beleving.
Lastige keuzes.
Succes met je herstel en bouw het rustig op want iedere keer opnieuw beginnen is zwaar kl......n

OmegaUser
Forum-lid

OmegaUser 20 apr 2014 11:27

Ik heb in 2010 een rughernia gehad (onderste wervel) en dat is door pijnstillers en rust langzaam weer over gegaan. Na een half jaar ben ik voorzichtig weer op de racefiets begonnen waarbij ik erop lette zoveel mogelijk de schokken van onefffenheden in het wegdek op mijn rug te voorkomen. Het volgende jaar heb ik mijn 26 inch hardtail MTB vervangen voor een 29-er fully. Ik heb bij het MTB-en nu geen enkele last meer. Zelfs tochten van 100 km gaan goed. Bij mij maakt een wat diepere zithouding niet zoveel uit. Het gaat er vooral om, om de oneffenheden zoveel mogelijk te dempen.

Ik zou goed naar het lichaam luisteren en beginnen met een in hoogte verstelbare stuurpen. Hierdoor kun je in het begin wat rechter op zitten. Na verloop van tijd merk je dan vanzelf wat voor jouw het beste is. Een volgeveerde fiets is daarbij wel een aanrader.

Sterkte!

Groet,

Walter

junior72
Forum-lid

junior72 30 nov 2015 15:29

Ik ben nu voor de tweede keer geopereerd van een discushernia .
Ze hebben de uitstulping weer weggesneden en ben nu helemaal weer pijnvrij.
Het was amper 3 jaar geleden en in tussentijd ben ik ook blijven mtb-en.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik er nog zou aan beginnen alhoewel het mijn geliefkoosde hobby is.
Ik rij met een Scott Scale met 27,5 " wielen.
Wat raden jullie aan of wie is er ook al voor de tweede keer op dezelfde plaats geopereerd en hoe lang geleden ?

Plaats reactie