Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

industrielager loopt zwaar maar regelmatig.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 mar 2014 00:25

Ik heb vandaag een dicht achterwiel opgehaald, gaat om een 1e generatie Pro wiel,met zo op het oog 2 cartridgelagers in het wiel zelf van type 6001LU als ik het wel heb.

Wiel heeft al een tijd stilgestaan (is kaarsrecht, remwanden gewoon vlak). De lagers hebben geen onregelmatigheden, lopen niet rauw wat je bij versleten lagers hebt, maar het loopt niet zo licht als ik gewend ben van cartridgelagers. Gaat dit nog loskomen? Of beter vervangen (wat me lastiger lijkt met een disc wheel . Bij een powertap naaf en reguliere naaf durf ik het zelf wel aan, maar dit... en voor wedstrijden wil ik hem wel soepel hebben natuurlijk)

Ik ben met HED.3 wielen gewend dat ook al heb ik ze 7mnd niet gebruikt, ze gelijk soepel lopen als ik ze uit de wieltassen haal...
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 mar 2014 08:50

Zou ik me geen seconde druk over maken.
Waarschijnlijk is het vet tussen staal en afdichting wat stugger geworden, verdwijnt na een paar minuten gebruik.
Speelt geen enkele rol bij het fietsen.
Cheap light strong, choose two

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 mar 2014 10:32

Bedankt!

dat het geen rol speelt lijkt me sterk (is extra weerstand)

Ik heb het wiel open gehad, nondrive side kant stond te strak afgesteld, en dat is ook zonder as erin de lager die het zwaarst loopt. Zijn 6001LU welke ik kan vervangen 6001 2RS. (LU bij niet leverbaar)

Heb de boel schoongemaakt en nieuw gevet, deze week even een ritje van 50km ermee doen en kijken of het beter wordt. zo niet, dan nieuwe lagers bestellen (heb deze maat niet op voorraad).

Wiel is vermoedelijk uit 2006, met een EDCO naaf (wielen werden met dura-ace7800 en EDCO naven gebouwd,)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 mar 2014 11:04

Allemaal verspilde moeite & geld.
Levert echt helemaal niks op, iets in de orde van 0,0000001 % op de totale weerstand.
98% is luchtweerstand
1,9999999 is rolweerstand banden
de rest is wrijving in de lagers
ALS je iets wil doen, lagers zonder afdichting nemen, alleen bij droog weer.....en dan vet eruit en olie erin , schijnen sommigen te doen.
Nieuwe 2RS lagers geven wel de meeste weerstand door de afdichtingen, dusss.....paard achter de wagen.
Hoezo afstellen van een cartridge lager?

Maar goed, je mag het helemaal zelf weten waar je energie aan gaat verspillen....
Cheap light strong, choose two

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 mar 2014 19:20

Ik weet dat de weerstand een fractie is van het totaal, maar gaan we uit van een goedlopend lager. Heb net 40km met wiel gereden en hij loopt nog steeds zwaar, rolt slecht uit, elke achterwiel wat ik heb liggen blijft 2-4x langer doordraaien dan deze: WHR7700 wiel, HED.3., Cyclops met ingereden industrilagers, CR420 met hagelnieuweindustrielagers etc.

Nieuwe lagers zijn zojuist besteld. Ik wil gewoon dat materiaal soepel loopt :)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 05 mar 2014 19:23

scighera schreef:Ik weet dat de weerstand een fractie is van het totaal, maar gaan we uit van een goedlopend lager. Heb net 40km met wiel gereden en hij loopt nog steeds zwaar, rolt slecht uit, elke achterwiel wat ik heb liggen blijft 2-4x langer doordraaien dan deze: WHR7700 wiel, HED.3., Cyclops met ingereden industrilagers, CR420 met hagelnieuweindustrielagers etc.

Nieuwe lagers zijn zojuist besteld. Ik wil gewoon dat materiaal soepel loopt :)
+1 en voor de prijs van een paar lagertjes hoef je het niet te laten toch!
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 mar 2014 21:59

Lang leve Ebay ;)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

baron062
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 06 mar 2014 19:21

Heeft de vorige eigenaar wellicht al eens de lagers vervangen?

Waarschijnlijk, maar dat zal je nergens in de Pro-lectuur kunnen vinden, worden de standaard wielen uitgeleverd met lagers met een C3 speling. Wat je standaard koopt is C0. Door die C3 lagers te gebruiken kan je de lagers met een iets zwaardere perspassing monteren. Die C3 speling is om die reden veel gebruikt in de rijwielbranche.

Door nu standaard, geen Pro specifieke C0 lagers te kopen, en dat heb je waarschijnlijk gedaan, zal het resultaat niet beter zijn dan je nu hebt.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4811
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 06 mar 2014 19:44

Goede keus om de lagers te vervangen. Degene die denkt dat de wrijving niet uitmaakt, moet maar eens met een naafdynamo gaan rijden. Dan merk je wel degelijk een groot verschil tussen licht aan of licht uit.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 07 mar 2014 11:12

Hmm dat van C3 wist ik niet, heb in 2 achterwielen normale lagers zitten zonder problemen.
Had al eerder gekeken naar C3, maar dat schijnt puur te zijn voor doeleinden met hoge warmte ontwikkeling, om het uitzetten van het materiaal op te vangen....

De lagers in dit discwheel lopen zelfs zwaar zonder snelspanner en body, dus puur op de as... mja, heb de lagerverkoper even om specificaties van de de lagers gevraagd.

Geen idee of dit originele lagers zijn trouwens, wat er nu in het wiel zit.
Laatst gewijzigd door scighera op 07 mar 2014 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 07 mar 2014 11:14

scottwilko schreef:Goede keus om de lagers te vervangen. Degene die denkt dat de wrijving niet uitmaakt, moet maar eens met een naafdynamo gaan rijden. Dan merk je wel degelijk een groot verschil tussen licht aan of licht uit.
Degene die denkt dat lagerwrijving hetzelfde is als electrisch vermogen opwekken zou hier helemaal geen opmerkingen over moeten maken.
Cheap light strong, choose two

baron062
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 07 mar 2014 11:33

scighera schreef:Hmm dat van C3 wist ik niet, heb in 2 achterwielen normale lagers zitten zonder problemen.

De lagers in dit discwheel lopen zelfs zwaar zonder snelspanner en body, dus puur op de as... mja, heb de lagerverkoper even om specificaties van de de lagers gevraagd.

Geen idee of dit originele lagers zijn trouwens, wat er nu in het wiel zit.
Heb zelf eens lagers vervangen bij een Easton Havoc wielset, stevige perspassing van de lagers in de naafhuls. Is dus ook zwaarder gaan lopen. Ik heb het verder zo gelaten omdat het op de totale weerstand maar zo weinig uitmaakt.

Plaats reactie