industrielager loopt zwaar maar regelmatig.
Ik heb vandaag een dicht achterwiel opgehaald, gaat om een 1e generatie Pro wiel,met zo op het oog 2 cartridgelagers in het wiel zelf van type 6001LU als ik het wel heb.
Wiel heeft al een tijd stilgestaan (is kaarsrecht, remwanden gewoon vlak). De lagers hebben geen onregelmatigheden, lopen niet rauw wat je bij versleten lagers hebt, maar het loopt niet zo licht als ik gewend ben van cartridgelagers. Gaat dit nog loskomen? Of beter vervangen (wat me lastiger lijkt met een disc wheel . Bij een powertap naaf en reguliere naaf durf ik het zelf wel aan, maar dit... en voor wedstrijden wil ik hem wel soepel hebben natuurlijk)
Ik ben met HED.3 wielen gewend dat ook al heb ik ze 7mnd niet gebruikt, ze gelijk soepel lopen als ik ze uit de wieltassen haal...
Wiel heeft al een tijd stilgestaan (is kaarsrecht, remwanden gewoon vlak). De lagers hebben geen onregelmatigheden, lopen niet rauw wat je bij versleten lagers hebt, maar het loopt niet zo licht als ik gewend ben van cartridgelagers. Gaat dit nog loskomen? Of beter vervangen (wat me lastiger lijkt met een disc wheel . Bij een powertap naaf en reguliere naaf durf ik het zelf wel aan, maar dit... en voor wedstrijden wil ik hem wel soepel hebben natuurlijk)
Ik ben met HED.3 wielen gewend dat ook al heb ik ze 7mnd niet gebruikt, ze gelijk soepel lopen als ik ze uit de wieltassen haal...
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Bedankt!
dat het geen rol speelt lijkt me sterk (is extra weerstand)
Ik heb het wiel open gehad, nondrive side kant stond te strak afgesteld, en dat is ook zonder as erin de lager die het zwaarst loopt. Zijn 6001LU welke ik kan vervangen 6001 2RS. (LU bij niet leverbaar)
Heb de boel schoongemaakt en nieuw gevet, deze week even een ritje van 50km ermee doen en kijken of het beter wordt. zo niet, dan nieuwe lagers bestellen (heb deze maat niet op voorraad).
Wiel is vermoedelijk uit 2006, met een EDCO naaf (wielen werden met dura-ace7800 en EDCO naven gebouwd,)
dat het geen rol speelt lijkt me sterk (is extra weerstand)
Ik heb het wiel open gehad, nondrive side kant stond te strak afgesteld, en dat is ook zonder as erin de lager die het zwaarst loopt. Zijn 6001LU welke ik kan vervangen 6001 2RS. (LU bij niet leverbaar)
Heb de boel schoongemaakt en nieuw gevet, deze week even een ritje van 50km ermee doen en kijken of het beter wordt. zo niet, dan nieuwe lagers bestellen (heb deze maat niet op voorraad).
Wiel is vermoedelijk uit 2006, met een EDCO naaf (wielen werden met dura-ace7800 en EDCO naven gebouwd,)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Allemaal verspilde moeite & geld.
Levert echt helemaal niks op, iets in de orde van 0,0000001 % op de totale weerstand.
98% is luchtweerstand
1,9999999 is rolweerstand banden
de rest is wrijving in de lagers
ALS je iets wil doen, lagers zonder afdichting nemen, alleen bij droog weer.....en dan vet eruit en olie erin , schijnen sommigen te doen.
Nieuwe 2RS lagers geven wel de meeste weerstand door de afdichtingen, dusss.....paard achter de wagen.
Hoezo afstellen van een cartridge lager?
Maar goed, je mag het helemaal zelf weten waar je energie aan gaat verspillen....
Levert echt helemaal niks op, iets in de orde van 0,0000001 % op de totale weerstand.
98% is luchtweerstand
1,9999999 is rolweerstand banden
de rest is wrijving in de lagers
ALS je iets wil doen, lagers zonder afdichting nemen, alleen bij droog weer.....en dan vet eruit en olie erin , schijnen sommigen te doen.
Nieuwe 2RS lagers geven wel de meeste weerstand door de afdichtingen, dusss.....paard achter de wagen.
Hoezo afstellen van een cartridge lager?
Maar goed, je mag het helemaal zelf weten waar je energie aan gaat verspillen....
Cheap light strong, choose two
Ik weet dat de weerstand een fractie is van het totaal, maar gaan we uit van een goedlopend lager. Heb net 40km met wiel gereden en hij loopt nog steeds zwaar, rolt slecht uit, elke achterwiel wat ik heb liggen blijft 2-4x langer doordraaien dan deze: WHR7700 wiel, HED.3., Cyclops met ingereden industrilagers, CR420 met hagelnieuweindustrielagers etc.
Nieuwe lagers zijn zojuist besteld. Ik wil gewoon dat materiaal soepel loopt![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Nieuwe lagers zijn zojuist besteld. Ik wil gewoon dat materiaal soepel loopt
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
+1 en voor de prijs van een paar lagertjes hoef je het niet te laten toch!scighera schreef:Ik weet dat de weerstand een fractie is van het totaal, maar gaan we uit van een goedlopend lager. Heb net 40km met wiel gereden en hij loopt nog steeds zwaar, rolt slecht uit, elke achterwiel wat ik heb liggen blijft 2-4x langer doordraaien dan deze: WHR7700 wiel, HED.3., Cyclops met ingereden industrilagers, CR420 met hagelnieuweindustrielagers etc.
Nieuwe lagers zijn zojuist besteld. Ik wil gewoon dat materiaal soepel loopt
Heeft de vorige eigenaar wellicht al eens de lagers vervangen?
Waarschijnlijk, maar dat zal je nergens in de Pro-lectuur kunnen vinden, worden de standaard wielen uitgeleverd met lagers met een C3 speling. Wat je standaard koopt is C0. Door die C3 lagers te gebruiken kan je de lagers met een iets zwaardere perspassing monteren. Die C3 speling is om die reden veel gebruikt in de rijwielbranche.
Door nu standaard, geen Pro specifieke C0 lagers te kopen, en dat heb je waarschijnlijk gedaan, zal het resultaat niet beter zijn dan je nu hebt.
Waarschijnlijk, maar dat zal je nergens in de Pro-lectuur kunnen vinden, worden de standaard wielen uitgeleverd met lagers met een C3 speling. Wat je standaard koopt is C0. Door die C3 lagers te gebruiken kan je de lagers met een iets zwaardere perspassing monteren. Die C3 speling is om die reden veel gebruikt in de rijwielbranche.
Door nu standaard, geen Pro specifieke C0 lagers te kopen, en dat heb je waarschijnlijk gedaan, zal het resultaat niet beter zijn dan je nu hebt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4811
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Goede keus om de lagers te vervangen. Degene die denkt dat de wrijving niet uitmaakt, moet maar eens met een naafdynamo gaan rijden. Dan merk je wel degelijk een groot verschil tussen licht aan of licht uit.
Hmm dat van C3 wist ik niet, heb in 2 achterwielen normale lagers zitten zonder problemen.
Had al eerder gekeken naar C3, maar dat schijnt puur te zijn voor doeleinden met hoge warmte ontwikkeling, om het uitzetten van het materiaal op te vangen....
De lagers in dit discwheel lopen zelfs zwaar zonder snelspanner en body, dus puur op de as... mja, heb de lagerverkoper even om specificaties van de de lagers gevraagd.
Geen idee of dit originele lagers zijn trouwens, wat er nu in het wiel zit.
Had al eerder gekeken naar C3, maar dat schijnt puur te zijn voor doeleinden met hoge warmte ontwikkeling, om het uitzetten van het materiaal op te vangen....
De lagers in dit discwheel lopen zelfs zwaar zonder snelspanner en body, dus puur op de as... mja, heb de lagerverkoper even om specificaties van de de lagers gevraagd.
Geen idee of dit originele lagers zijn trouwens, wat er nu in het wiel zit.
Laatst gewijzigd door scighera op 07 mar 2014 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Degene die denkt dat lagerwrijving hetzelfde is als electrisch vermogen opwekken zou hier helemaal geen opmerkingen over moeten maken.scottwilko schreef:Goede keus om de lagers te vervangen. Degene die denkt dat de wrijving niet uitmaakt, moet maar eens met een naafdynamo gaan rijden. Dan merk je wel degelijk een groot verschil tussen licht aan of licht uit.
Cheap light strong, choose two
Heb zelf eens lagers vervangen bij een Easton Havoc wielset, stevige perspassing van de lagers in de naafhuls. Is dus ook zwaarder gaan lopen. Ik heb het verder zo gelaten omdat het op de totale weerstand maar zo weinig uitmaakt.scighera schreef:Hmm dat van C3 wist ik niet, heb in 2 achterwielen normale lagers zitten zonder problemen.
De lagers in dit discwheel lopen zelfs zwaar zonder snelspanner en body, dus puur op de as... mja, heb de lagerverkoper even om specificaties van de de lagers gevraagd.
Geen idee of dit originele lagers zijn trouwens, wat er nu in het wiel zit.