Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

antibiotica-kuur - rustig aan doen?

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2014 10:40

Ik slik sinds gisteren antibiotica vanwege een ontsteking in mijn mondholte. Ben verder niet ziek of zo. Nu zegt mijn GBV (gezond boerenverstand) me dat rustige duurritjes geen probleem zouden moeten zijn, maar dat ik intensievere trainingen maar beter even kan laten totdat de kuur weer voorbij is. Klopt dat?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 07 mar 2014 10:58

Ik hoop dat dat meevalt want dan ben ik ook de pineut. Het is wel zo dat het gebruik van antibiotica je weerstand verlaagd. En als je weerstand dan toch al laag is ben je vatbaarder voor van alles.
Hoe lang duurt die kuur? En je moet oppassen met zonlicht, niet in te felle zon gaan rondfietsen met blote beentjes enzo.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2014 11:24

De kuur duurt gelukkig maar een week :)

Hoe zit dat met dat zonlicht? Want ik had me zo verheugd op heerlijk in de zon peddelen zondag.... :(

gede
Forum-lid

gede 07 mar 2014 11:28

Of antibiotica je zou verzwakken, daar is volgens mijn kennisstand geen bewijs voor, maar algemeen kan je zeggen dat als je antibiotica moet nemen, er iets aan je lichaam schort waartegen je afweersysteem zal moeten vechten. Dat is bij elke ontsteking zo. Het is dan onverstandig om jezelf zwaar te gaan uitputten aangezien je je weerstand en je afweerssysteem nog extra gaat verzwakken, wat de genezing kan vertragen. Een beetje beweging en zon kan m.i. geen kwaad, zolang je maar op spreektempo blijft rijden en niet te extreem lang.

Maar, ik ben geen arts....

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 07 mar 2014 11:44

Ik herinner me dat het in de bijsluiter stond.

Dit staat op mens-en-gezondheid.infonu.nl:
Bijwerkingen en neveneffecten van antibiotica
Antibiotica staan erom bekend om relatief veel mogelijke bijwerkingen te hebben. Het gaat dan ook om een erg effectief geneesmiddel dat zijn sporen nalaat in een lichaam dat aan een infectie onderhevig is. De meest voorkomende bijwerkingen van antibiotica zijn:

maagpijn
diarree
misselijkheid
braakneigingen
huiduitslag
jeuk
koorts
hoofdpijn
gevoeligheid voor zonnebrand
zonneslag
zweten
allergische shock (zeldzame gevallen)

Waarop letten bij het gebruik van antibiotica?
Belangrijk is dat je bij een antibioticakuur let op de volgende regels:

Vermijd het gebruik van alcohol
Vermijd de blootstelling aan overmatig zonlicht
Houd je exact aan de voorgeschreven dosis en termijn van de antibioticakuur
Ik denk niet dat ze daarmee bedoelen dat je helemaal niet buiten mag komen of mag fietsen.
Veni. Vidi. Fietsie.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2014 12:12

gede schreef:Het is dan onverstandig om jezelf zwaar te gaan uitputten aangezien je je weerstand en je afweerssysteem nog extra gaat verzwakken, wat de genezing kan vertragen. Een beetje beweging en zon kan m.i. geen kwaad, zolang je maar op spreektempo blijft rijden en niet te extreem lang.
Dat is eigenlijk ook het idee dat ik had (maar ik ben ook geen arts...).

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2014 12:19

TumTumTum schreef:Ik herinner me dat het in de bijsluiter stond.
Net nog even de bijsluiter gecheckt, maar er staat helemaal niets in over het niet gebruiken van alcohol en het vermijden van overmatig zonlicht. Het antibioticum is amoxicilline.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 07 mar 2014 12:24

ever schreef:
TumTumTum schreef:Ik herinner me dat het in de bijsluiter stond.
Net nog even de bijsluiter gecheckt, maar er staat helemaal niets in over het niet gebruiken van alcohol en het vermijden van overmatig zonlicht. Het antibioticum is amoxicilline.
Niet elk antibioticum is hetzelfde , er zijn grote verschillen tussen de groepen, zowel qua MOGELIJKE bijwerkingen als in werkingsmechanisme .

Bijwerkingen treden lang niet altijd op, hoewel sommigen denken van wel.. het beoogde effect, lees infectiebestrijding treedt veel vaker op.

Amoxycilline geeft geen problemen als je jezelf blootstelt aan zonlicht, bij een middel als Doxycycline kan dit weer wel problemen geven. Daarom is de ene bijsluiter de andere nog niet.

MVG Arno

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2014 12:43

Arno357 schreef:Niet elk antibioticum is hetzelfde , er zijn grote verschillen tussen de groepen, zowel qua MOGELIJKE bijwerkingen als in werkingsmechanisme .

Bijwerkingen treden lang niet altijd op, hoewel sommigen denken van wel.. het beoogde effect, lees infectiebestrijding treedt veel vaker op.

Amoxycilline geeft geen problemen als je jezelf blootstelt aan zonlicht, bij een middel als Doxycycline kan dit weer wel problemen geven. Daarom is de ene bijsluiter de andere nog niet.

MVG Arno
Bedankt voor deze info! Lekker in het zonnetje dus dit weekend :)

Raar trouwens dat zo'n site die door TumTumTum genoemd wordt dan algemene adviezen mbt antibiotica geeft, want dat verschilt dus van middel tot middel.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 07 mar 2014 20:09

Ik had inderdaad een ander soort, ik had doxycycline.
Veni. Vidi. Fietsie.

peter1981
Forum-lid

peter1981 07 mar 2014 20:15

ik heb een jaar of 2 geleden een vrij lichte kuur gehad dankzei kiespijn.
Ook wou ik perse fietsen , najah dat wat echt geen suc6 en ben ik vlug weer naar huis gegaan.
Volgens mij wordt het ook echt wel afgeraden om te fietsen en zeker in de zon , maarja ik had er dus lak aan en toch geprobeerd en zoals gezegd geen suc6.
Ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld op de fiets :P

En welke ik had weet ik niet ik heb niet z`n verstand van medicijnen :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 08 mar 2014 22:34

mijn GBV zegt: gewoon naar je lichaam luisteren; lekker peddelen en als het niet fijn voelt weer naar huis rijden. Een beetje bloeddoorstroom op gang brengen en in de frisse lucht bezig zijn zal nooit veel kwaad kunnen.

Plaats reactie