Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Vennbahn

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 07 mar 2014 23:10

Vennbahn Fietsroute van het jaar

De Vennbahn is verkozen tot Fietsroute van het Jaar 2014. Deze Nederlandse prijs wordt jaarlijks toegekend door de RAI vereniging,een brancheorganisatie van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen.De Vennbahn is een grensoverschrijdend fietspad van 125 km over een voormalige spoorbaan van het Duitse Aken door de Eifel en de Ardennen naar het Luxemburgse Troisvierges.

Behalve het Vennbahn-fietspad waren de Pirinexus in Catalonië, de Tour de Manche in Bretagne, Normandië en Engeland en de Valsugana in Trentino (Italië) genomineerd. De Vennbahn wint, omdat de kleine Duitstalige gemeenschap in België volgens de jury kans heeft gezien een dergelijk ingewikkeld project, dat 14,7 miljoen euro heeft gekost te realiseren.

Het juryrapport: “Het lijkt heel simpel: er lag een spoorbaan en je legt er een fietspad op. Helaas zijn door de verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog spoorviaducten verdwenen. Ook doken tijdens de aanleg onverwachte problemen op en moesten om de fauna te sparen ingewikkelde alternatieven worden ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn: ruim 125 km aan voornamelijk vrijliggend fietspad door een oase van rust en natuur met slechts een beperkt aantal kruisingen met het overige verkeer”.

Op diverse locaties langs de route is het verleden van de destijds belangrijke spoorverbinding nog zichtbaar. Panelen met tekst en historische foto’s accentueren op veel plaatsen dit thema. Volgens de jury kan de fietsroute, die geschikt is voor jong en oud, een belangrijke schakel worden tussen een aantal langeafstandsroutes naar het zuiden. Er zijn meerdere mogelijkheden over te stappen op andere fietsroutes; zo zorgt de aansluitende Ardennen-Eifel fietsroute voor een verbinding met het net van fietsroutes in de Eifel.

Deze route verdient een eigen plek op ons forum. Ik stel me zo voor dat Ivo de meeste informatie over deze route heeft.

Op 30 maart heb je de gelegenheid vanuit Maastricht naar de Vennbahn te fietsen. Is misschien wel direct een pittige afstand, maar toch!

peter1981
Forum-lid

peter1981 08 mar 2014 10:31

Ik rij de Vennbahn regelmatig en is idd een prachtig stukje weg.
Ik rij dan wel de eerste of laatste 45km en helaas is er t.h.v. Monschau nog een stukje onverhard.
Je kan er trouwens wel overheen met de fiets maar asfalt ligt er (nog) niet

Het is wel echt idiaal en van mij mogen ze de weg nog een paar meter langer maken zo tot Kerkrade dan kan ik teminste het stukje Aken centrum vermijden al is dat ook nog wel redelijk te doen
Maar ik heb nu eenmaal een hekel aan drukke centrums en Aken is natuurlijk dag en nacht erg druk
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 20 apr 2014 13:19

Gisteren voor het eerst een klein stukje op deze route gefietst. Ik ben nog aan het uitzoeken op de kaart waar precies...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie omgeving, stevig vals plat!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 20 apr 2014 14:04

Iedereen kan hier: http://www.vennbahn.eu/nl/ gratis een kaart met het hele traject en een verblijfgids aanvragen.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 20 apr 2014 23:12

Ik had 'm al besteld, maar bedankt voor de tip!

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 22 sep 2015 19:34

Afgelopen zondag voor de tweede keer op de Vennbahn gefietst tijdens het brevet van Ivo.

Afbeelding

Deze keer vanaf Petersgenfeld helemaal tot aan Trois Ponts. Fantastische route! Foto's in willekeurige volgorde.

Afbeelding

Sourbrodt

Afbeelding

Langs Monschau

Afbeelding

Mooi asfalt, maar ook stukken onverhard.

Afbeelding

Je komt heel veel verschillende fietsen tegen

Afbeelding

En je rijdt zelfs door lange donkere tunnels.

Zeer zeker de moeite waard om eens hier te fietsen.

DDX
Forum-lid HC

DDX 22 sep 2015 20:43

Blijft mooie route ja, wel jammer van de vele (onoverzichtelijke) oversteekplaatsen.
Zag vlak na het stuk onverhard wat asfalteermachines staan, zou leuk zijn als ze die gaan gebruiken voor stukje onverhard.

Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 22 sep 2015 20:54

Ik vond dat stuk onverhard juist erg mooi, laat die machines maar!

mrcl
Forum-lid

mrcl 23 sep 2015 09:53

klimmer schreef:Iedereen kan hier: http://www.vennbahn.eu/nl/ gratis een kaart met het hele traject en een verblijfgids aanvragen.
Is dat dezelfde als die via onderstaande link?

http://www.vennbahn.eu/nl/service-nl/kaart/

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 23 sep 2015 13:43

Nee, de gratis kaart is anders.

mrcl
Forum-lid

mrcl 23 sep 2015 14:31

Die gratis kaart kan dan zeker niet meer worden aangevraagd. Of kijk ik er overheen?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 23 sep 2015 14:52

Ik zie het ook niet, maar je zou de kaart op de website kunnen uitprinten. Die is vergelijkbaar met de gratis kaart, eigenlijk nog wel beter ook.
gevonden: het gratis kaartje staat als folder in de webshop.

Plaats reactie