Standplaats: Vennbahn
Geplaatst: 07 mar 2014 23:10
Vennbahn Fietsroute van het jaar
De Vennbahn is verkozen tot Fietsroute van het Jaar 2014. Deze Nederlandse prijs wordt jaarlijks toegekend door de RAI vereniging,een brancheorganisatie van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen.De Vennbahn is een grensoverschrijdend fietspad van 125 km over een voormalige spoorbaan van het Duitse Aken door de Eifel en de Ardennen naar het Luxemburgse Troisvierges.
Behalve het Vennbahn-fietspad waren de Pirinexus in Catalonië, de Tour de Manche in Bretagne, Normandië en Engeland en de Valsugana in Trentino (Italië) genomineerd. De Vennbahn wint, omdat de kleine Duitstalige gemeenschap in België volgens de jury kans heeft gezien een dergelijk ingewikkeld project, dat 14,7 miljoen euro heeft gekost te realiseren.
Het juryrapport: “Het lijkt heel simpel: er lag een spoorbaan en je legt er een fietspad op. Helaas zijn door de verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog spoorviaducten verdwenen. Ook doken tijdens de aanleg onverwachte problemen op en moesten om de fauna te sparen ingewikkelde alternatieven worden ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn: ruim 125 km aan voornamelijk vrijliggend fietspad door een oase van rust en natuur met slechts een beperkt aantal kruisingen met het overige verkeer”.
Op diverse locaties langs de route is het verleden van de destijds belangrijke spoorverbinding nog zichtbaar. Panelen met tekst en historische foto’s accentueren op veel plaatsen dit thema. Volgens de jury kan de fietsroute, die geschikt is voor jong en oud, een belangrijke schakel worden tussen een aantal langeafstandsroutes naar het zuiden. Er zijn meerdere mogelijkheden over te stappen op andere fietsroutes; zo zorgt de aansluitende Ardennen-Eifel fietsroute voor een verbinding met het net van fietsroutes in de Eifel.
Deze route verdient een eigen plek op ons forum. Ik stel me zo voor dat Ivo de meeste informatie over deze route heeft.
Op 30 maart heb je de gelegenheid vanuit Maastricht naar de Vennbahn te fietsen. Is misschien wel direct een pittige afstand, maar toch!
De Vennbahn is verkozen tot Fietsroute van het Jaar 2014. Deze Nederlandse prijs wordt jaarlijks toegekend door de RAI vereniging,een brancheorganisatie van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen.De Vennbahn is een grensoverschrijdend fietspad van 125 km over een voormalige spoorbaan van het Duitse Aken door de Eifel en de Ardennen naar het Luxemburgse Troisvierges.
Behalve het Vennbahn-fietspad waren de Pirinexus in Catalonië, de Tour de Manche in Bretagne, Normandië en Engeland en de Valsugana in Trentino (Italië) genomineerd. De Vennbahn wint, omdat de kleine Duitstalige gemeenschap in België volgens de jury kans heeft gezien een dergelijk ingewikkeld project, dat 14,7 miljoen euro heeft gekost te realiseren.
Het juryrapport: “Het lijkt heel simpel: er lag een spoorbaan en je legt er een fietspad op. Helaas zijn door de verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog spoorviaducten verdwenen. Ook doken tijdens de aanleg onverwachte problemen op en moesten om de fauna te sparen ingewikkelde alternatieven worden ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn: ruim 125 km aan voornamelijk vrijliggend fietspad door een oase van rust en natuur met slechts een beperkt aantal kruisingen met het overige verkeer”.
Op diverse locaties langs de route is het verleden van de destijds belangrijke spoorverbinding nog zichtbaar. Panelen met tekst en historische foto’s accentueren op veel plaatsen dit thema. Volgens de jury kan de fietsroute, die geschikt is voor jong en oud, een belangrijke schakel worden tussen een aantal langeafstandsroutes naar het zuiden. Er zijn meerdere mogelijkheden over te stappen op andere fietsroutes; zo zorgt de aansluitende Ardennen-Eifel fietsroute voor een verbinding met het net van fietsroutes in de Eifel.
Deze route verdient een eigen plek op ons forum. Ik stel me zo voor dat Ivo de meeste informatie over deze route heeft.
Op 30 maart heb je de gelegenheid vanuit Maastricht naar de Vennbahn te fietsen. Is misschien wel direct een pittige afstand, maar toch!