Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

dilemma: racefiets of crosshybride

rvr
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mar 2014 15:10

rvr 09 mar 2014 15:29

Hoi,

Ik zal me even voorstellen: ik ben rvr, 29, vrouw. Ik fiets al sinds m'n veertiende op racefietsjes, maar heb er nu eentje (al zes jaar...) die me niet bevalt (gewoon net geen lekker maatje) en die ik dus ga verkopen. Nu is mijn fietsgedrag de laatste tijd een beetje veranderd, dus ik dacht aan het overstappen op een crosshybride. Maar is dit wel een goed idee?

Wat ik wil:
- veel (20/30 km per dag) door de stad fietsen: tramrails, klinkers, etc - ik merk dat ik op de racefiets een beetje de pest krijg in het gerammel (van mezelf, niet de fiets, welteverstaan). Ik dacht dat zo'n verende voorvork daar wel lekker voor zou zijn, en dat de bredere banden met iets meer profiel ook wel stadsproof zouden zijn (ik zou er overigens niet de die-hard-bijna-mountainbikebanden onder zetten maar iets gladder, dat dan weer wel)
- lange tochten maken (lang is voor mij rond de 100 kilometer) en misschien zelfs op fietsvakantie gaan. De crosshybride leek me ideaal omdat ik er een bagagedrager op kan monteren en spatborden en omdat het asfalt niet overal even glad is (in de praktijk ben ik de halve weg over stoeptegels of klinkers aan het fietsen, heb ik het idee). Bovendien vind ik over schelpenduinpaadjes fietsen met mn racefiets niet zo prettig, en dat komt nog wel eens voor.

Ik hoef echt geen 50 kilometer per uur te gaan (comfortabel vind ik 30) maar ik wil wel een beetje soepel fietsen. Ik fiets niet heel vaak door bossen e.d., maar dat kan ook komen omdat ik dus al honderd jaar op racefietsen rijd en bospaden vermijd...

De fiets die ik op het oog heb is deze http://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-ltd-cls-2013 (tweedehands, goed onderhouden) en ik wil m aanpassen door het stuur smaller te maken (dat vind ik echt heel breed nu, zeker voor in de stad), iets gladdere banden voor het rijden op asfalt, een bagagedrager omdat ik niet van tassen op m'n rug houd (weer een nadeel van een racefiets). Het lijkt me ook best lekker om een keertje iets rechter op te zitten dan op een racefiets, en dat is met deze fiets ook wel zo (heb een klein proefritje gemaakt).

Thoughts? Zou een croshybride iets zijn, of kan ik beter bij mn racefiets blijven?

dankjewel,

rvr

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16874
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mar 2014 16:59

Een verende voorvork zit voor jouw gebruik alleen maar in de weg. Ik zou eerder naar een cross-hybride zonder vering of een cyclocrosser met spatbord-oogjes kijken. De vering die je uit de dikkere banden haalt moet meer dan voldende zijn.
Campagnolo Ultra Dork

rvr
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mar 2014 15:10

rvr 09 mar 2014 17:11

Bedankt! Ik zat inderdaad vooral met die verende voorvork. Een klein stukje is dat wel lekker, maar na meer dan tien jaar op racefietsjes kan dat natuurlijk wel een beetje tegenvallen...even verder zoeken maar. Heb alleen niet zo'n enorm budget (400 euro max) en niet echt mogelijkheid om te sparen, dus dat beperkt de mogelijkheden een beetje. Heb jij aanraders, toevallig? Tweedehands is natuurlijk geen punt, maar ik bedoel vooral qua merk?

rvr
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mar 2014 15:10

rvr 09 mar 2014 17:14

Ik had trouwens nog nooit gehoord van cyclocrossfietsen (zo vastgeroest zat ik aan die racefietsjes van me, haha) en ik heb het even opgezocht: dat klinkt echt ideaal!

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 09 mar 2014 17:37

Kijk eens naar een cross/race hybride en dan met vaste voorvork zoals Ernie ook al opmerkt.

typ eens als voorbeeld >op marktplaats in > TREK FX
Je zal dan genoeg zg cross of race hybrides zien.

Er zijn veel meer merken die dit type hybride voeren(de meesten overigens met verende voorvork>maar begin daar niet aan, als de fiets bedoeld wordt voor op de weg).

Ik heb zelf een Stevens( type 6x lite)

Vooral tweedehands hoeven die helemaal niet zo duur te zijn.

Ik heb er een setje spatborden en een achterdrager bij gekocht en 2 lampies erop en een tasje aan de achterdrager , en je kan dan hem ideaal gebruiken als sportieve fiets.
Meestal zitten er van die hele brede terrein-banden onder. Maar zet je er wat smallere wegbanden onder(bv 35 of 37mm met wegprofiel ipv die dikke nopen) dan kan je echt probleemloos snel en ver fietsen.
Ik fiets er 5 tot 10 km mee, maar ook wel 80 km.

Gewone pedalen> geeft geen gedonder met speciale schoenen en in en uitklikken in de stad.
Door de wat bredere banden,dan de racefiets>een stuk comfortabel.(en de banden wat minder hard oppompen).
En op de wat bredere zadels(de zg trekkingzadels) kan je zo op zitten, zonder fiets(zeemleer)broek eronder of aan.

Kortom wat mij betreft de ideale lichte all round fiets, voor fietsen naar het werk, door de stad en als je dat wilt> uren achter elkaar op de fietspaden.
Sportief/licht fietsend/comfortable(lees hogere)zit/all round in gebruik en eventueel spatborden-en-achterdrager gereed.

zoek ook eens op het forum(of google/you tube) via de zoekfunctie naar de genoemde termen/fietsen.

heb je wat een idee over wat nu cross/race hybrides zijn al je maar denkt om een vaste voorvork ;)
Laatst gewijzigd door codex op 09 mar 2014 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

rvr
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mar 2014 15:10

rvr 09 mar 2014 17:41

Super, dank! Te monteren bagagedrager is echt wel een vereiste, ik fiets ook wel eens (bij uitzondering) 150 km en als dan per ongeluk meer dan vijf kilo bagage mee wil nemen voldoet zo'n klemdrager niet meer. Op mn racefietsjes zet ik ook altijd gelijk gewone pedalen, trouwens. Niks tegen klikschoenen, maar zo onhandig als ik ergens heenga waar die niet handig zijn om te dragen ;)

rvr
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mar 2014 15:10

rvr 09 mar 2014 17:48

Poeh, wel nog een wellicht stom vraagje: kan ik de framemaat van een trek/cyclocross gewoon hetzelfde bepalen als bij een 'gewone' racefiets? Dan zit ik rond de 50.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 mar 2014 17:52

Er zijn geinige (audax) fietsen met oogjes voor spatborden/bagagedragers zat.
bijv. http://www.tifosi-cycles.co.uk/
Ik zou het racestuur en de comfortabelere zitpositie niet op willen geven.
Verende voorvork! Daar wordt de voorkant vooral zwaarder van.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 mar 2014 17:53

rvr schreef:Poeh, wel nog een wellicht stom vraagje: kan ik de framemaat van een trek/cyclocross gewoon hetzelfde bepalen als bij een 'gewone' racefiets? Dan zit ik rond de 50.
Je moet op de lengte van de bovenbuis letten; die bepaalt het comfort.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 09 mar 2014 17:53

nog even aanvullend> wat het verschil tussen een race en cross hybride is:>>>>>>

een racehybride is een racefiets met recht stuur en daardoor kan je niet echt bredere banden monteren dan zeg maar 28mm en heeft racegroep afwerking.

een cross hybride met VASTE voorvork is een fiets met de mogelijkheid om bredere band en te monteren van zeg maar 32 mm t/m wel 45 mm.(misschien ook nog wel wat meer).

En dan moet je denken om > kun je er wel een bagagedrager en spatborden op monteren.
De Cross hybride is ook gemonteerd met de zg MTB groepen.Die zijn in het algemeen wat sterker dan de zg racegroep van de racehybride.

Nou ja zo een beetje kort uitgelegd wat het verschil is.

rvr
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mar 2014 15:10

rvr 09 mar 2014 17:56

Jullie zijn fantastisch. Hier kom ik een heel eind mee! Ik heb in dit fantastische weer zojuist mijn oude fiets verkocht (auw...), dus nu moet ik wel ;)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 mar 2014 18:03

Meet dan nog even de lengte van je bovenbuis en je stuurpen. Dan weet je voor de volgende fiets wat je wilt. Je meet deze lengtes hart/hart. Dus van het midden van het ronde einde naar het midden van het andere ronde einde.

Plaats reactie