draairichting ketting
heb een van mn fietsen in oktober volledig uit elkaar gehaald, en inmiddels gestart met het weder opbouwen van deze fiets.
bij het monteren van de ketting stuit ik echter op een vraag,
ik weet niet meer hoe hij zat toen ik hem eraf haalde, maakt het nu nog uit hoe hij precies komt te zitten en is er dus iets van een exacte draairichting? en zo ja waar moet ik op letten?
bij het monteren van de ketting stuit ik echter op een vraag,
ik weet niet meer hoe hij zat toen ik hem eraf haalde, maakt het nu nog uit hoe hij precies komt te zitten en is er dus iets van een exacte draairichting? en zo ja waar moet ik op letten?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
Welke groep ook, je merkt er waarschijnlijk niets van.
Ik heb er 2 weken geleden een nieuwe 6600 ketting op gelegd voor tripple, maar daar zijn tekens en logo's aan beide kanten en zowel leesbaar als ondersteboven door elkaar. De schakels lijken zo op het oog perfect symetrisch. Het advies vanuit shimano is wel dat als je de ketting monteerd met de opening tussen voor en je derrie(onderin de lus dus), dat de buitenschakel van voor moet komen.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
rnijenhu schreef:Niet zo'n kenner, maar volgens mij hebben alleen nieuwe 6600 een draairichting (volgens mij zag ik dit laatst)...
De CN 6600 ketting is inderdaad symmetrisch en heeft 'dus' geen specifieke looprichting.Gerboon schreef:Ik heb er 2 weken geleden een nieuwe 6600 ketting op gelegd voor tripple, maar daar zijn tekens en logo's aan beide kanten en zowel leesbaar als ondersteboven door elkaar. De schakels lijken zo op het oog perfect symetrisch....
60 x Ventoux
Hoewel ik er niet van overtuigd ben of er een daadwerkelijke draairichting is voor de CN-6600 volg ik wel altijd het montage voorschrift van Shimano.
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 684987.PDF
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 684987.PDF
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Dat is correct en doe ik zelf overigens ook. Ik doelde er in mijn vorige post echter op, dat de CN 6600 niet asymmetrisch is, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij de CN 6700. Die laatste moet je daarom in een bepaalde richting laten lopen (ook weer volgens het montagevoorschrift van Shimano ). Als je die instructies niet opvolgt, krijg je waarschijnlijk (schakel) problemen...
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.