Compact crankstel bij knieklachten
Hallo,
Ik heb vorig jaar mijn Bulls Harrier verkocht en zoek nu een wat nieuwer model. Ik ben geen fanatieke fietser en vind het leuk om zomers elke week 60km op een racefiets te fietsen, naast het mountainbiken.
Ik heb chronische knieklachten (kraakbeenschade) en moet daarom altijd met een wat lichter verzet en hoger beentempo fietsen. Tot nu toe heb ik altijd een tripple gehad en fietste daarbij meestal op het middenblad, 39T. Meestal fiets ik met een verhouding voorblad/achterblad van 2,5 tot 3.
Nu heb ik een erg mooi aanbod van mijn FM gekregen, een nieuw Trek Madonne 2.3 frame met een z.g.a.n. Ulgregra compact groep voor 900 euro.
Ik heb een keer even op een fiets met een compact groep gereden en kon daar alleen maar lekker op fietsen als ik of op het 50T buitenblad met een groter achterblad van 20T fiets of op het 34T binnenblad icm een klein achterblad van 12T-14T fiets.
In beide gevallen staat de ketting erg scheef. Is dit geen probleem?
Eventueel zou de FM het buitenblad kunnen vervangen voor een 46T en de cassette voor een met wat grotere bladen, maar dan komen er wel meer kosten bij.
Wat denken jullie, toch maar kiezen voor een andere fiets met een tripple of toch voor een compact gaan?
Alvast bedankt!
Ik heb vorig jaar mijn Bulls Harrier verkocht en zoek nu een wat nieuwer model. Ik ben geen fanatieke fietser en vind het leuk om zomers elke week 60km op een racefiets te fietsen, naast het mountainbiken.
Ik heb chronische knieklachten (kraakbeenschade) en moet daarom altijd met een wat lichter verzet en hoger beentempo fietsen. Tot nu toe heb ik altijd een tripple gehad en fietste daarbij meestal op het middenblad, 39T. Meestal fiets ik met een verhouding voorblad/achterblad van 2,5 tot 3.
Nu heb ik een erg mooi aanbod van mijn FM gekregen, een nieuw Trek Madonne 2.3 frame met een z.g.a.n. Ulgregra compact groep voor 900 euro.
Ik heb een keer even op een fiets met een compact groep gereden en kon daar alleen maar lekker op fietsen als ik of op het 50T buitenblad met een groter achterblad van 20T fiets of op het 34T binnenblad icm een klein achterblad van 12T-14T fiets.
In beide gevallen staat de ketting erg scheef. Is dit geen probleem?
Eventueel zou de FM het buitenblad kunnen vervangen voor een 46T en de cassette voor een met wat grotere bladen, maar dan komen er wel meer kosten bij.
Wat denken jullie, toch maar kiezen voor een andere fiets met een tripple of toch voor een compact gaan?
Alvast bedankt!
Als je nooit in de heuvels of bergen komt is 50/34 geen goede configuratie..
Beter is 46/36 of triple inderdaad.
Er valt vast wel te praten over een andere set kettingbladen.
Cassette erop die met een 13 of 14 begint en het wordt een stuk beter, iemand met knieklachten heeft niets aan een 12.
Beter is 46/36 of triple inderdaad.
Er valt vast wel te praten over een andere set kettingbladen.
Cassette erop die met een 13 of 14 begint en het wordt een stuk beter, iemand met knieklachten heeft niets aan een 12.
Cheap light strong, choose two
Ik heb sinds een paar weken een fiets met 46/39 en 13-23. Ik ben hoogtoerig. Het bevalt me prima voor het vlakke. Toch zou ik elk ander een 48 aanraden. Het is fijn eindelijk de hele cassette te gebruiken.
Als ik op bulten fiets of met een groepje neem ik een andere fiets/verzet. Als.
Als ik op bulten fiets of met een groepje neem ik een andere fiets/verzet. Als.
Ik ben eind november geopereerd aan kraakbeenslijtage in de knie.
Ik fiets al weer een aardig stukje per week > 200km
Ik rij met een compact crankstel, maar heb wel een 39er binnenblad( i.c.m. een 12-25 cassette) gemonteerd voor het vlakke.
In juni vertrek ik naar Bourg d'Oisans om een paar keer naar Alpe d'Huez te rijden
Dan monteer ik weer een 34er binnenblad ( i.c.m. een 12-30 cassette, maar dit terzijde)
IK persoonlijk vind een 34er op het vlakke 3 X niks.
Anderen vinden het ideaal.....
Ik fiets al weer een aardig stukje per week > 200km
Ik rij met een compact crankstel, maar heb wel een 39er binnenblad( i.c.m. een 12-25 cassette) gemonteerd voor het vlakke.
In juni vertrek ik naar Bourg d'Oisans om een paar keer naar Alpe d'Huez te rijden
Dan monteer ik weer een 34er binnenblad ( i.c.m. een 12-30 cassette, maar dit terzijde)
IK persoonlijk vind een 34er op het vlakke 3 X niks.
Anderen vinden het ideaal.....
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Een compact lijkt geen goede keus. Een scheve kettinglijn is sowieso geen goede optie. Je bent beter uit met een groter binnenblad, dus de genoemde 39 (of 36) is dan een prima keuze. Meestal is een 34T binnenblad 1-op-1 te vervangen door een 39T binnenblad (vraag anders even bij je FM). Succes!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Een 34T binnenblad ( steek 110mm ) is 1 op 1 te vervangen door een 39T ( steek 110 ).
Zijn origineel ( Shimano, Campa of SRAM ) verkrijgbaar, maar ook after=market ( b.v. BBB ).
Kost je de kop niet, maar fietst een stuk fijner ( vind ik tenminste ).
Zijn origineel ( Shimano, Campa of SRAM ) verkrijgbaar, maar ook after=market ( b.v. BBB ).
Kost je de kop niet, maar fietst een stuk fijner ( vind ik tenminste ).
Laatst gewijzigd door Sebo op 28 dec 2014 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
50 34 (compact) is na mijn mening prima hier in NL ik fiets er alles mee vlak / posbank / limburg enz wanneer ik naar het buitenland ga heb ik voor de echte steile klimmen een 12 30 cassette. Op het vlak een scheve kettinglijn valt heel erg mee. 18 a 19 achter moet nog prima kunnen lijkt mij.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
My 2 cents, ik rijd op het vlakke ook altijd 50/19 of 50/18. Wanneer je je 34 wil vervangen kun je dat beter doen met een 42 ipv een 39.
Met 39/15 of 39/16 heb je ook dezelfde schuine kettinglijn als met 50/19.
Ik heb wel een 12/25 cassette gemonteerd op m'n fietsen.
Met 39/15 of 39/16 heb je ook dezelfde schuine kettinglijn als met 50/19.
Ik heb wel een 12/25 cassette gemonteerd op m'n fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Bij mij ook 50/18 het meest gebruikte. Bij meer tegenwind 19 en iets bergaf of in groep naar 17 of eens de 16. Het voordeel van campa 11sp is dat ik enkel het setje 17-18-19 hoef te vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketting. +/- 75 EUR en kan 10000 km rijden op mijn goed weer fiets.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Jazeker. Kijk hier eens: http://www.ivgeo.nl/start.htm?imprint.htm
Kijken bij campagnolo tandwielen achter.
Kijken bij campagnolo tandwielen achter.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?