banden afnemen met azijn.
Schoonmaakazijn of keukenazijn maakt in principe niets uit, zijn beiden oplossingen van azijnzuur in -voornamelijk- water. Welke verhouding je moet gebruiken weet ik niet, snap ook niet helemaal waarom je banden ermee wilt afnemen. (kalkaanslag? )
- de zwarten
- Forum-lid HC
Ik neem banden af met de blote handen, zonder bandenlichters. Lukt me alleen niet voor de combinatie vittoria - campa systeemwielen (en er zijn nog wel combinaties die moeilijk monteren/demonteren).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
Op nieuwe banden zit vaak een vettige laag. Dat is ook de reden dat je met nieuwe banden de eerste 100km sneller lek rijd.polluchon schreef:Keukenazijn is minimaal 4%, schoonmaakzijn vaak rond de 8%. Verdunnen is niet nodig maar ik begrijp niet eens waarom je je banden schoonmaakt met azijn.
Door de banden af te doen met azijn verwijder je dat vettig laagje en pak je minder steentjes op. Dat is het idee erachter denk ik.
Het wordt inderdaad vaak voor die "eerste 100km's" gedaan. Bij mijn nieuwe banden (Vittoria's Evo SC en Pave) deed/doe ik het gewoon met afwasmiddel en daarna goed naspoelen. Werkt bij mij ook gewoon altijd goed. Maar dan ben ik ook wel een lucky guy die zelden lek rijdt...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Ik heb zelfs al van een prof gehoord dat hij regelmatig zijn banden afwast/laat afwassen met azijn. Wanneer ik zelf door de regen moet gaan rijden (met nieuwe of niet-nieuwe banden), doe ik het op voorhand ook met een washandje en pure azijn. Je schrikt ervan hoe zwart dat washandje achteraf is, dus er komt toch een hele hoop vettigheid die er niet hoort vanaf...
-
- Forum-lid HC
Profs zijn ook gewoon gek, net zoals wij. En de meeste hebben er ook totaal geen verstand van. Dus om het nou te doen omdat een prof het doet.
Wielertoeristen zijn gekker dan de profs. De eerst genoemde groep apen gewoon na.japiecarbon schreef:Profs zijn ook gewoon gek, net zoals wij. En de meeste hebben er ook totaal geen verstand van. Dus om het nou te doen omdat een prof het doet.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Op de baan neem ik regelmatig mijn bandjes af met azijn, en zeker als ze nieuw zijn! Doel is inderdaad vettigheid weghalen. Zeker bij lage snelheden is het niet fijn als de bandjes minder grip hebben namelijk (wegglijden in de bochten).
Op de weg geloof ik het wel; dat vette laagje slijt er snel genoeg af.
Op de weg geloof ik het wel; dat vette laagje slijt er snel genoeg af.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?