vork komt niet uit frame
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08
bij een pinarello komt de carbonnen vork niet uit het frame bij kloppen op de bovenkant van de vork als stuurpen en spacers verwijderd zijn. hij lijkt geklemd of vastgeplakt te zitten in of aan de balhoofdlagers.
wat nu? roestoplosser spuiten of harder slaan op de bovenkant van de vork?
wat nu? roestoplosser spuiten of harder slaan op de bovenkant van de vork?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Is de vorkbuis ook van carbon? Dan zou ik er niet harder op rammen en eerst met wat kruipolie roestoplosser in de weer gaan...als het alu is, dan kan het volgens mij best een klap hebben, maar pin me er niet op vast
De compressor ring kan heel "vasthoudend' zijn. wrik die er eerst af. Roestoplosser is gewoon onzin.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Hoezo is het onzin? Ik heb een keer een bianchi vork gehad met carbon poten en alu pijp, die ook met geen mogelijkheid meer uit het frame wilde komen, uiteindelijk bleek er een deel van de lager aan de vorkconus (heet dat zo?) vastgeroest te zitten....maar misschien heb ik de hele constructie niet goed begrepen... En ik laat me graag verbeteren
Als HET lager aan de vorkconus (de kroonlagerring) vastzit door roest, dan kan de fiets wel rijden maar niet sturen. Nogal zeldzaam, vandaar de inschatting onzin.
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08
vorkbuis is van carbon, compressie/ centreer-ring is verwijderd. kan het toch zijn dat lagerring aan de binnenkant gecorrodeerd is en daarom extra klemt om de vorkbuis?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
@klimmer Ja.. Daar heb je wel een punt, maar dan begrijp ik denk ik niet hoe het bij mij zat, want sturen kon ik nog wel.. Echt soepel ging dat niet, maar toch..
@ts, dan heb ik eigenlijk geen idee
@ts, dan heb ik eigenlijk geen idee
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08
ik bedoel dus dat lager aan de binnenkant klemt om de vorkbuis, dus niet dat het vast gecorrodeerd is aan de vorkconus.karstenkarsten schreef:vorkbuis is van carbon, compressie/ centreer-ring is verwijderd. kan het toch zijn dat lagerring aan de binnenkant gecorrodeerd is en daarom extra klemt om de vorkbuis?
Nee, er is altijd ruimte tussen lager en vorkbuis.karstenkarsten schreef:vorkbuis is van carbon, compressie/ centreer-ring is verwijderd. kan het toch zijn dat lagerring aan de binnenkant gecorrodeerd is en daarom extra klemt om de vorkbuis?
Cheap light strong, choose two
Dat vind ik nou weer onzin.klimmer schreef:Als HET lager aan de vorkconus (de kroonlagerring) vastzit door roest, dan kan de fiets wel rijden maar niet sturen. Nogal zeldzaam, vandaar de inschatting onzin.
De binnenring van het lager (dat op de conus rust). kan je rustig met epoxy vastlijmen op de conus, heeft heen invloed op de functie.
@TS : rustig met rubberhamer op de buis kloppen, dan komt ie wel los en zie je waar de boel vastzat.
Cheap light strong, choose two
Veel Ondavorken hebben probleem met slechtlopende lagers. Deze vorken zijn door de "gewone" man niet los te krijgen. Lagers zijn direct in carbonframe geperst en zitten daarbij ook nog superstrak om vorkbuis. Recent toch een vork kunnen verwijderen, maar lager was niet van vorkbuis af te krijgen. Idd. zijn deze vorken/balhoofden een crime. Heb een poos geleden bij een erkende racefietsenzaak geinformeerd hoe deze vorken gedemonteerd dienen te worden. Men gaf mij een demonstratie, van hoe hard je op (carbon)vorkbuis moet slaan om deze los te krijgen. Dit laat ik liever over aan een FM, die verzekerd is voor schadegevalletjes.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40120
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
+1
Die Onda vorken zijn ondingen om los te maken. Met verbazing naar het gehamer staan kijken.
Die Onda vorken zijn ondingen om los te maken. Met verbazing naar het gehamer staan kijken.
Less is bore