Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Retro fiets met moderne eigenschappen ?

Nielsds
Forum-lid

Nielsds 08 apr 2014 11:31

Beste fietskenners,

Mijn vriendin is door de jaren heen een fervent fietser geworden.
Elke dag fietst ze 2x20km naar haar werk.
Haar broer en vader gaan regelmatig met de racefiets (koersfiets !) tochten maken, ze wilt
nu ook graag met hun meegaan.

Al jaren kijkt ze vol bewondering naar de oude retro koersfietsen, dit is ook wat ze het liefst zou willen !
Tegelijkertijd wilt ze kunnen volgen met haar broer en vader.

Is het mogelijk een oude koersfiets te moderniseren om zo toch wat mee te kunnen…
Of is het toch kiezen tussen stijl of functie ?

Ze meet 1.54 dus het zal een maat 48 zijn denk ik ?

We kennen zelf heel weinig van fietsen, hopelijk kunnen jullie ons wat bijbrengen.

Budget max €1000

gr,
Niels

knutmo
Forum-lid

knutmo 08 apr 2014 11:49

Bij vrijwel alle wielertoeristen is de fiets niet de beperkende factor in het "mee kunnen komen". Op een 30 jaar oude fiets kun je prima fietsen, mits niet teveel slijtage en andere technische mankement die natuurlijk bij een oude fiets wel meer voor kunnen komen dan bij een nieuwe.

Als je een oude koersfiets veelvuldig wilt gebruiken, zul je zelf handig moeten zjin wat betreft opbouw, montage en onderhoud, of daarvoor een fietsenmaker moeten inhuren. Dan is €1000 snel op, vrees ik.

Alternatief is een nieuwere koersfiets die er wel 'retro' uitziet. Er zijn stalen en titanium frames met een klassieke uitstraling te vinden. Voor €1000 zul je geen nieuwe kunnen kopen, maar met wat zoeken en geluk misschien wel een tweehands exemplaar.

Als je het retro-idee helemaal laat varen kun je voor €1000 natuurlijk een prima beginnersfiets van een paar jaar oud krijgen.

samengevat
Echt klassiek: is lastig of duur qua onderhoud
Retro: is vaak duur
Modern: is de gemakkelijke en 'goedkopere' oplossing

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 08 apr 2014 12:33

Willen jullie niet gewoon staal maar met een moderne groep?
Cassati, Tomassini, Surly, Kona etc etc. Vooral in Engeland is dat een bestaande markt.

-eric-
Forum-lid

-eric- 08 apr 2014 12:49

sloeren schreef:Willen jullie niet gewoon staal maar met een moderne groep?
Cassati, Tomassini, Surly, Kona etc etc. Vooral in Engeland is dat een bestaande markt.
Helemaal mee eens, ik moest gelijk aan de Kona Honkey Tonk denken... Hoe retro wil je het hebben... Afbeelding

Of de Surly Pacer... (het meest klassiek door de horizontale bovenbuis...)
Afbeelding
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

knutmo
Forum-lid

knutmo 08 apr 2014 12:57

Die Kona Honkey Tonk zit net iets boven de €1000 dus dat zou wellicht kunnen, de Surly Pacer zit er volgens mij al snel flink boven.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2014 13:00

Een stalen fietsje van begin jaren 90 met een nieuwe Campagnolo Veloce groep is een stuk goedkoper als je zelf een beetje handig bent.
Campagnolo Ultra Dork

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 08 apr 2014 13:06

Ernie C. schreef:Een stalen fietsje van begin jaren 90 met een nieuwe Campagnolo Veloce groep is een stuk goedkoper als je zelf een beetje handig bent.
Zeker. Is ook qua uitstraling interessant.
Laat ons wel wezen: fietsonderhoud is lastig om te leren maar ook wel weer prima te doen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2014 15:06

sloeren schreef:
Ernie C. schreef:Een stalen fietsje van begin jaren 90 met een nieuwe Campagnolo Veloce groep is een stuk goedkoper als je zelf een beetje handig bent.
Zeker. Is ook qua uitstraling interessant.
Laat ons wel wezen: fietsonderhoud is lastig om te leren maar ook wel weer prima te doen.
Moest ik ook aan denken. Een goed stalen kader moet lukken voor 250 euro, voor eenzelfde bedrag heb je wielen, hou je 500 euro over voor de rest, moet lukken!

Als je geen twee linkerhanden hebt is een fiets afmonteren heel goed te doen. Hulp zat hier, en youtube staat vol met instructiefilmpjes

(NB: ga je voor Bang-for-your-Buck, dan is bij dergelijke bedragen een complete fiets kopen in 95% van de gevallen slimmer. Maar ook minder leuk :-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nielsds
Forum-lid

Nielsds 08 apr 2014 15:44

Bedankt alvast voor jullie inlichtingen, heb zelf al enkele moto's gebouwd, dus handig moet wel lukken.
Alleen de fiets kennis ontbreekt.
Een stalen kader en de rest samenstellen lijkt ons ook zeker het leukste !!!!!!

Wat zijn zoals goede adresjes voor retro kaders ? (natuurlijk 2dehands.be, marktplaats.nl,...) een maat 48 lijkt me niet
de meest courante ?

Aanbevolen merken ?
Zijn er buiten Merckx nog kaders te vinden van Belgische merken ?

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 08 apr 2014 20:36

Jammer dat je er niet een maand eerder mee kwam, dan had je naar Neerkant kunnen komen en veel keuze gehad. Kijke eens op de Stalen Ros blog voor de diverse aankondigingen van beurzen rond klassieke racefietsen. Daar kun je heel veel leuks kopen.
Een goede basis biedt een oude racer van Marktplaats. Koop je iets van halverwege de jaren '90 dan heb je zowel de klassieke looks als de moderne techniek. 8-Vits is het ideaal dan, zeer betaalbaar en nog volop reserve onderdelen te koop. En ook heel vaak te koop met al de moderen luxe van STI of Ergopower. Voor mij is halverwege de jaren '90 het optimum qua klassiek en gebruikscomfort.

MichelHa
Forum-lid

MichelHa 09 apr 2014 23:49

Al eens gekeken naar de Carrera Lima?

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3686

Het beste van beide.....

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 10 apr 2014 03:19

Prijs is alleen van frameset en daarbij ook nog te grote maten...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Plaats reactie