Retro fiets met moderne eigenschappen ?
Beste fietskenners,
Mijn vriendin is door de jaren heen een fervent fietser geworden.
Elke dag fietst ze 2x20km naar haar werk.
Haar broer en vader gaan regelmatig met de racefiets (koersfiets !) tochten maken, ze wilt
nu ook graag met hun meegaan.
Al jaren kijkt ze vol bewondering naar de oude retro koersfietsen, dit is ook wat ze het liefst zou willen !
Tegelijkertijd wilt ze kunnen volgen met haar broer en vader.
Is het mogelijk een oude koersfiets te moderniseren om zo toch wat mee te kunnen…
Of is het toch kiezen tussen stijl of functie ?
Ze meet 1.54 dus het zal een maat 48 zijn denk ik ?
We kennen zelf heel weinig van fietsen, hopelijk kunnen jullie ons wat bijbrengen.
Budget max €1000
gr,
Niels
Mijn vriendin is door de jaren heen een fervent fietser geworden.
Elke dag fietst ze 2x20km naar haar werk.
Haar broer en vader gaan regelmatig met de racefiets (koersfiets !) tochten maken, ze wilt
nu ook graag met hun meegaan.
Al jaren kijkt ze vol bewondering naar de oude retro koersfietsen, dit is ook wat ze het liefst zou willen !
Tegelijkertijd wilt ze kunnen volgen met haar broer en vader.
Is het mogelijk een oude koersfiets te moderniseren om zo toch wat mee te kunnen…
Of is het toch kiezen tussen stijl of functie ?
Ze meet 1.54 dus het zal een maat 48 zijn denk ik ?
We kennen zelf heel weinig van fietsen, hopelijk kunnen jullie ons wat bijbrengen.
Budget max €1000
gr,
Niels
Bij vrijwel alle wielertoeristen is de fiets niet de beperkende factor in het "mee kunnen komen". Op een 30 jaar oude fiets kun je prima fietsen, mits niet teveel slijtage en andere technische mankement die natuurlijk bij een oude fiets wel meer voor kunnen komen dan bij een nieuwe.
Als je een oude koersfiets veelvuldig wilt gebruiken, zul je zelf handig moeten zjin wat betreft opbouw, montage en onderhoud, of daarvoor een fietsenmaker moeten inhuren. Dan is €1000 snel op, vrees ik.
Alternatief is een nieuwere koersfiets die er wel 'retro' uitziet. Er zijn stalen en titanium frames met een klassieke uitstraling te vinden. Voor €1000 zul je geen nieuwe kunnen kopen, maar met wat zoeken en geluk misschien wel een tweehands exemplaar.
Als je het retro-idee helemaal laat varen kun je voor €1000 natuurlijk een prima beginnersfiets van een paar jaar oud krijgen.
samengevat
Echt klassiek: is lastig of duur qua onderhoud
Retro: is vaak duur
Modern: is de gemakkelijke en 'goedkopere' oplossing
Als je een oude koersfiets veelvuldig wilt gebruiken, zul je zelf handig moeten zjin wat betreft opbouw, montage en onderhoud, of daarvoor een fietsenmaker moeten inhuren. Dan is €1000 snel op, vrees ik.
Alternatief is een nieuwere koersfiets die er wel 'retro' uitziet. Er zijn stalen en titanium frames met een klassieke uitstraling te vinden. Voor €1000 zul je geen nieuwe kunnen kopen, maar met wat zoeken en geluk misschien wel een tweehands exemplaar.
Als je het retro-idee helemaal laat varen kun je voor €1000 natuurlijk een prima beginnersfiets van een paar jaar oud krijgen.
samengevat
Echt klassiek: is lastig of duur qua onderhoud
Retro: is vaak duur
Modern: is de gemakkelijke en 'goedkopere' oplossing
Helemaal mee eens, ik moest gelijk aan de Kona Honkey Tonk denken... Hoe retro wil je het hebben...sloeren schreef:Willen jullie niet gewoon staal maar met een moderne groep?
Cassati, Tomassini, Surly, Kona etc etc. Vooral in Engeland is dat een bestaande markt.

Of de Surly Pacer... (het meest klassiek door de horizontale bovenbuis...)

Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Zeker. Is ook qua uitstraling interessant.Ernie C. schreef:Een stalen fietsje van begin jaren 90 met een nieuwe Campagnolo Veloce groep is een stuk goedkoper als je zelf een beetje handig bent.
Laat ons wel wezen: fietsonderhoud is lastig om te leren maar ook wel weer prima te doen.
Moest ik ook aan denken. Een goed stalen kader moet lukken voor 250 euro, voor eenzelfde bedrag heb je wielen, hou je 500 euro over voor de rest, moet lukken!sloeren schreef:Zeker. Is ook qua uitstraling interessant.Ernie C. schreef:Een stalen fietsje van begin jaren 90 met een nieuwe Campagnolo Veloce groep is een stuk goedkoper als je zelf een beetje handig bent.
Laat ons wel wezen: fietsonderhoud is lastig om te leren maar ook wel weer prima te doen.
Als je geen twee linkerhanden hebt is een fiets afmonteren heel goed te doen. Hulp zat hier, en youtube staat vol met instructiefilmpjes
(NB: ga je voor Bang-for-your-Buck, dan is bij dergelijke bedragen een complete fiets kopen in 95% van de gevallen slimmer. Maar ook minder leuk

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt alvast voor jullie inlichtingen, heb zelf al enkele moto's gebouwd, dus handig moet wel lukken.
Alleen de fiets kennis ontbreekt.
Een stalen kader en de rest samenstellen lijkt ons ook zeker het leukste !!!!!!
Wat zijn zoals goede adresjes voor retro kaders ? (natuurlijk 2dehands.be, marktplaats.nl,...) een maat 48 lijkt me niet
de meest courante ?
Aanbevolen merken ?
Zijn er buiten Merckx nog kaders te vinden van Belgische merken ?
Alleen de fiets kennis ontbreekt.
Een stalen kader en de rest samenstellen lijkt ons ook zeker het leukste !!!!!!
Wat zijn zoals goede adresjes voor retro kaders ? (natuurlijk 2dehands.be, marktplaats.nl,...) een maat 48 lijkt me niet
de meest courante ?
Aanbevolen merken ?
Zijn er buiten Merckx nog kaders te vinden van Belgische merken ?
Jammer dat je er niet een maand eerder mee kwam, dan had je naar Neerkant kunnen komen en veel keuze gehad. Kijke eens op de Stalen Ros blog voor de diverse aankondigingen van beurzen rond klassieke racefietsen. Daar kun je heel veel leuks kopen.
Een goede basis biedt een oude racer van Marktplaats. Koop je iets van halverwege de jaren '90 dan heb je zowel de klassieke looks als de moderne techniek. 8-Vits is het ideaal dan, zeer betaalbaar en nog volop reserve onderdelen te koop. En ook heel vaak te koop met al de moderen luxe van STI of Ergopower. Voor mij is halverwege de jaren '90 het optimum qua klassiek en gebruikscomfort.
Een goede basis biedt een oude racer van Marktplaats. Koop je iets van halverwege de jaren '90 dan heb je zowel de klassieke looks als de moderne techniek. 8-Vits is het ideaal dan, zeer betaalbaar en nog volop reserve onderdelen te koop. En ook heel vaak te koop met al de moderen luxe van STI of Ergopower. Voor mij is halverwege de jaren '90 het optimum qua klassiek en gebruikscomfort.
Al eens gekeken naar de Carrera Lima?
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3686
Het beste van beide.....
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3686
Het beste van beide.....