Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadeltassen en fietscomputers: praktisch maar lelijk

Fietserzl
Forum-lid

Fietserzl 13 apr 2014 12:54

Vanuit een praktisch oogpunt lijkt mij een zadeltas en een fietscomputer handig, maar ik vind ze over het algemeen niet zeer esthetisch. Een zadeltas lijkt me vooral handig om wat noodreparatiespullen in mee te nemen en een fietscomputer voor alle metingen die je kunt doen en zaken als navigatie. Helaas zijn de "betere" fietscomputers nogal uit de kluiten gewassen en opvallend.

Er is hier natuurlijk al het een en ander over gezegd, maar waarom zou ik wel of niet moeten kiezen voor een zadeltas of fietscomputer? En hoe zorg je er in het eerste geval voor dat het geheel er toch een beetje mooi blijft uitzien? Welke tas, fietscomputer hebben jullie en wat is jullie ervaring hiermee?

elefantino
Forum-lid

elefantino 13 apr 2014 12:55

Je bent je ervan bewust dat je nu een doos van Pandora opentrekt (vooral met die zadeltas)? ;)

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 13 apr 2014 13:24

Sssttt... laat Kees0251 dit topic maar niet zien.....

;) ;)
Laatst gewijzigd door Supergrover op 13 apr 2014 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 13 apr 2014 13:25

Overbodig topic mijn inziens. Al genoeg topics over de verschillende fietscomputers en een zadeltas moet je gewoon zelf kiezen wat je wil qua grootte en welke je dan het mooist vind. Ik hoop voor je dat anderen niet bepalen wat jij mooi vind of niet.

Fietserzl
Forum-lid

Fietserzl 13 apr 2014 14:05

Gerboon schreef:Overbodig topic mijn inziens. Al genoeg topics over de verschillende fietscomputers en een zadeltas moet je gewoon zelf kiezen wat je wil qua grootte en welke je dan het mooist vind. Ik hoop voor je dat anderen niet bepalen wat jij mooi vind of niet.
Ik weet wel wat ik mooi vind: geen zadeltas en ook geen fietscomputer. Maar ik vind het geen prettig idee om ergens in een verlaten gebied ver verwijderd van huis met een platte band te staan zonder reparatiesetje. Dus ik zoek een soort middenweg hierin. Is er bijvoorbeeld een oplossing zoals een tasje dat je nauwelijks ziet? Of kan je ook best veilig zonder reparatiesetje de weg op?

Een fietscomputer wil ik eigenlijk ook wel aanschaffen, maar ik weet gewoon nog niet wat ik zwaarder moet laten wegen: het uiterlijk of de praktische zaak.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 apr 2014 14:08

Tja..

Je kan ook een bandje en een co2 pompje in je truitje doen.

Fietserzl
Forum-lid

Fietserzl 13 apr 2014 14:14

japiecarbon schreef:Tja..

Je kan ook een bandje en een co2 pompje in je truitje doen.
Is dit hoe jij het doet?

ajh
Forum-lid

ajh 13 apr 2014 14:17

Fietserzl schreef:
Gerboon schreef:Overbodig topic mijn inziens. Al genoeg topics over de verschillende fietscomputers en een zadeltas moet je gewoon zelf kiezen wat je wil qua grootte en welke je dan het mooist vind. Ik hoop voor je dat anderen niet bepalen wat jij mooi vind of niet.
Ik weet wel wat ik mooi vind: geen zadeltas en ook geen fietscomputer. Maar ik vind het geen prettig idee om ergens in een verlaten gebied ver verwijderd van huis met een platte band te staan zonder reparatiesetje. Dus ik zoek een soort middenweg hierin. Is er bijvoorbeeld een oplossing zoals een tasje dat je nauwelijks ziet? Of kan je ook best veilig zonder reparatiesetje de weg op?

Een fietscomputer wil ik eigenlijk ook wel aanschaffen, maar ik weet gewoon nog niet wat ik zwaarder moet laten wegen: het uiterlijk of de praktische zaak.

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 13 apr 2014 14:42

Je je weet wel de ''gevoelige'' onderwerpen aan te snijden. Eerst al je vraag over profkleding en nu het zadeltasje. Evt kun je het onderwerp benen scheren nog aanhalen, dat is ook succes verzekerd! :D

Waarom ben je zo onzeker over wat wel en wat niet ''geaccepteerd'' wordt onder de amateurwielrenners?

Ik begrijp dat je nog niet een fiets hebt, en wilt beginnen met fietsen. Als ik jou was zou ik daar gewoon eerst mee beginnen en je niet al te druk maken om wat een ander wel of niet acceptabel vind.

Je wilt beginnen met fietsen, maar maakt je nu al druk over grote fietscomputers. Koop gewoon eerst een instapcomputertje van Sigma voor een paar tientjes ipv dat je direct een Garmin 800 koopt. Waarom je je uberhaupt drukt maakt over zoiets onbenulligs als de maat van de fietscomputer begrijp ik dan weer niet. Ik weet niet wat je referentiekader is maar zo groot zijn de meeste fietscomputers nou ook weer niet.

En hetzelfde geldt voor je zadeltasje dilemma. Ga maar eens fietsen zonder hulpmiddelen mee ( co pompje, reserveband etc) en kom dan lek te staan. Dan ga je echt wel het zadeltasje respecteren omdat je daarmee makkelijk je spullen mee kunt nemen.

Het past ook prima in je achterzakken. ik prop daar alles ook in en heb dan ook geen zadeltasje nodig maar als je liever je spullen bij elkaar in een zadeltasje stopt omdat je dan nooit iets vergeet of omdat je het niet fijn vindt dat er van alles in je shirt zit dan moet je dat gewoon mooi doen.
Als jij een zadeltasje onder je zadel hangt omdat je dat makkelijk vind moet je dat toch gewoon doen, als ik je tegenkom zal ik je er niet anders om aan kijken. En doet een ander dat wel dan moet je je daar niks van aantrekken.
Afbeelding

bejail
Forum-lid

Gebruikersavatar bejail 13 apr 2014 15:25

Daar gaan we weer.
Voor de zoveelste keer, doe wat je zelf wilt en kijk wat je belangrijk vind.
Ga anders een fietsen zonder zadeltasje en zonder computertje.
Wie weet mis je het niet. Totdat je wat moet repareren of afstellen of vastdraaien onderweg.
Dan denk ik dat het toch handig is om een zadeltasje bij je te hebben.
En een computertje is niet nodig, maar ik zou hem niet willen missen.
Hoe komen anders de verhalen van wat de forumleden gefietst hebben hier op te staan.
En misschien ook voor je zelf om te kijken hoe laat het is, hoe ver gereden is, hoe hard/zacht ga je.
Allemaal niet nodig maar wel leuk.
Merida Scultura Endurance 4000

flins
Forum-lid

flins 13 apr 2014 15:37

Boeien wat anderen van een zadeltasje of zelfs de afmetingen van een fietscomputer vinden... Als jij het praktisch vindt om wat spullen in een zadeltasje te doen, waarom dan niet? Liever dat dan je zakken van je truitje volstouwen, zit niet lekker, en om van een eventuele val nog maar te zwijgen. Ooit een minitool tussen je ribben gehad? Brrrr... :(

Er zijn genoeg kleine zadeltasjes te vinden, waarin genoeg ruimte is voor wat spulletjes, en toch mooi compact qua formaat. Ikzelf vind het dan heel erg meevallen w.b. esthetiek. Het moet natuurlijk geen 80ltr backpack zijn daar onder aan mijn zadel. Zelfde geldt min of meer voor een fietscomputer: geen 17" laptop op mijn stuurpen, maar een klein computertje valt toch wel mee?
(ha, nooit bij nagedacht trouwens: afmetingen van een fietscomputertje... :lol: )

Fietserzl
Forum-lid

Fietserzl 13 apr 2014 15:44

jeroenkuiper schreef:Je je weet wel de ''gevoelige'' onderwerpen aan te snijden. Eerst al je vraag over profkleding en nu het zadeltasje. Evt kun je het onderwerp benen scheren nog aanhalen, dat is ook succes verzekerd! :D

Waarom ben je zo onzeker over wat wel en wat niet ''geaccepteerd'' wordt onder de amateurwielrenners?

Ik begrijp dat je nog niet een fiets hebt, en wilt beginnen met fietsen. Als ik jou was zou ik daar gewoon eerst mee beginnen en je niet al te druk maken om wat een ander wel of niet acceptabel vind.

Je wilt beginnen met fietsen, maar maakt je nu al druk over grote fietscomputers. Koop gewoon eerst een instapcomputertje van Sigma voor een paar tientjes ipv dat je direct een Garmin 800 koopt. Waarom je je uberhaupt drukt maakt over zoiets onbenulligs als de maat van de fietscomputer begrijp ik dan weer niet. Ik weet niet wat je referentiekader is maar zo groot zijn de meeste fietscomputers nou ook weer niet.

En hetzelfde geldt voor je zadeltasje dilemma. Ga maar eens fietsen zonder hulpmiddelen mee ( co pompje, reserveband etc) en kom dan lek te staan. Dan ga je echt wel het zadeltasje respecteren omdat je daarmee makkelijk je spullen mee kunt nemen.

Het past ook prima in je achterzakken. ik prop daar alles ook in en heb dan ook geen zadeltasje nodig maar als je liever je spullen bij elkaar in een zadeltasje stopt omdat je dan nooit iets vergeet of omdat je het niet fijn vindt dat er van alles in je shirt zit dan moet je dat gewoon mooi doen.
Als jij een zadeltasje onder je zadel hangt omdat je dat makkelijk vind moet je dat toch gewoon doen, als ik je tegenkom zal ik je er niet anders om aan kijken. En doet een ander dat wel dan moet je je daar niks van aantrekken.
Bedankt voor je nuchtere kijk op deze kwestie. Over benen scheren is er bij mij in ieder geval gelukkig géén twijfel.

Plaats reactie